Flytte ut fra kollektiv?

De siste timene har jeg tittet igjennom pinterest, mens tankene har svirret rundt i hodet mitt. Det er snart 7 måneder siden jeg flyttet inn i kollektiv. Den tiden har gått så utrolig fort! Så langt har jeg likt veldig godt å bo i kollektiv, siden det er veldig sosialt. Men jeg har lyst til å finne meg en liten leilighet for meg selv. Når man bor i kollektiv så føler man at det er en mellom stasjon fra å flytte hjemmefra til å flytte helt for seg selv. Man har liksom ikke flyttet helt ut hjemmefra, samtidig som man har det. Om dere skjønner? 

Jeg liker stedet i Oslo som jeg bor på, både fordi det er sentralt og fordi at det er billig der jeg bor. Men samtidig kjenner jeg at jeg begynner å bli ganske lei av å sove på en madrass på gulvet. Ikke kunne ha overnatting av venninner, veldig lite privatliv, og man kan ikke bestemme alt i hjemmet selv. Jeg har lyst til å kunne bestemme alt selv, og føle at jeg faktisk har flyttet ut hjemmefra. Samtidig er jeg litt redd for at det blir veldig ensomt å bo alene. Hmm.. Noen av dere som har vært i lignende situasjon, som har noen gode råd å gi?


 

Litt interiør inspirasjon – Perfekt for små leiligheter.
Argh, som jeg fikk lyst til å flytte helt for meg selv og innrede det så fint nå!

37 kommentarer
    1. Jeg har bodd for meg selv i en leilighet i snart tre år nå (tre år i juli) og jeg kan love deg at det blir til tider ensomt, men man venner seg til det enten man vil være ensom eller ikke.

    2. Flytt for deg selv og skaff den en hund eller katt! Det hjelper på humøret og du føler deg med å ikke føle deg ensom:) Elsker deg Stina<3

    3. Jeg følte akkurat det samme da jeg skulle flytte vekk fra kollektivet. Jeg ble redd for om jeg skulle føle meg alene til tider, men samtidig så følte jeg at kollektiv ikke var noe koslig lenger! For snart 1 år siden tok jeg sjansen og flytta inn i en liten leilighet for meg selv… Istarten så savnet jeg på en måte kollektivet men for hver dag som gikk så ble det bedre og bedre. Hvis fu føler deg alene så har du mange venner som kan komme og dere kan ha en jentekveld sammen? Masse koslig og gøyalt å finne på!
      Det som jeg mener er at det kan virke skummelt i starten men så blir du mere og mere glad over valget ditt og deg er mange muligheter hvis du blir alene!
      Det jeg også vil si til deg er at du skal tenkte nøye gjennom valget og ikke bare kaste deg inn i noe… Lykke til!

    4. Jeg synes nr 2 var finest
      Jeg har ikke hat et hus alene men søstra mi har og ho syntes det var godt og komme bort fra dem som var naboer og sån men det gåran å dra til venninner

    5. Jeg tror du blir å elske det. Det kan være ensomt i starten, men det går seg til. Det virker som om at du har mange gode venninner, så jeg tror ikke du skal bekymre deg for at du vil føle deg spesielt ensom 🙂 Lykke til!

    6. Hei:-) hadde vert utrolig kult om du kunne ha lagd en kjole video en gang?
      Synes du er stor inspirasjon, stå på videre Stina!:-)

    7. Flytta nylig ut fra et superkoselig kollektiv, og inn i en 1-roms for meg selv (i en helt fremmed by!!). Når jeg hører noen i gangen utenfor tenker jeg automatisk at “jippi, nå kommer en av de andre (i kollektivet) hjem!” og ble i starten litt trist av den tanken. Men fordelene med å bo alene og kunne styre akkurat som en selv vil veier utrolig mye opp for det, og jeg er skikkelig glad jeg tok sjansen og flytta for meg selv 🙂

    8. Har bodd på hybel alene siden jag var 15, i dag er jeg 22 og bor i leilighet med mannebeinet. Jeg trives utrolig gdt i eget selskap så det har egentlig ikke vært noe problem, og har det blitt det har jeg rett og lett invitert noen over. Bare for kvelden eller for en jentekveld- hele natten :’)
      Det første jeg sa til mamma når jeg måtte flytte ut pga skole var “skal ikke dele med noen” og slik gikk det. Jeg var heldig alle årene og fikk tak i hybler hvor jeg slapp å dele både kjøkken og bad med noen som helst.
      Tror deter en vanesak å ikke ha noen rundt seg hele tiden, men man har store muligheter til å få beslk.
      Ble litt langt, men sånn er det når skrivningen av bacheloren stopper opp for et øyeblikk

    9. Veldig ensomt å bo alene i en liten ettroms leilighet. Du føler du sitter/spiser og gjør alt på samme sted. Fikk skikkelig klaus. Bor nå med en venninne, mye bedre

    10. Wow det var skikkelig fine rom! Uansett når du velger å flytte ut, håper jeg du blir fornøyd med leiligheten 😉

    11. Eg har budd aleine sida eg var 17 år, og i begynnelsen så var det sjukt ensomt, men du vokser heilt sinnsjukt på det, og det er veldig godt og ha en plass du kan bestemme alt sjølv. Såg du nevnte at du er redd for at det dagligdagse skal bli vanskelig ..men slik som det virka på bloggen din og deg, så har du alltid noke og gjere og fylle dagane dine med! Du kjem ikkje til og angre på at du flytta for deg sjølv. Eg gjorde ikkje det. Eg voks utrulig mykje på det! 🙂
      Stå på! 🙂

    12. Jeg skal flytte ut selv om noen få måneder, til Oslo faktisk! 😀
      Skal bo alene i en søt, liten leilighet og er i full gang med å planlegge og handle inn små saker og ting. Det blir så bra!
      Jeg er naturligvis litt redd for å bli ensom, men samtidig. Når man er student treffer amn mange mennesker, og er sammen med mange hele dagen. Det kan da være godt å komme hjem til seg selv, der det bare er du som bor.
      Absolutt verdt å tenke på, lykke til! 😀

    13. Jeg bodde på internat i to år, på folkehøyskole, og flyttet i kollektiv da begynte på høyskole. Helt siden alternativet å flytte hjemmefra dukket opp, har jeg villet bo alene, og sist høst fikk jeg endelig det oppfyllt. Det blir ensomt til tider, ja det blir det. Men for min del er det så mange fordeler som veier opp og gjør det verdt det. Hvis det er rot er det kun meg selv å være sur på, jeg kan vaske klær når jeg må og ikke når jeg kan, jeg kan bruke så lang tid jeg vil og trenger på badet uten å føle meg til bry, og jeg har plass i kjøleskap og kjøkkenskap. Og jeg kan se på tv når jeg vil, og kan se på hva jeg vil, hehe. Det er så mye lettere når jeg kan ta hensyn til kun meg selv. Og det blir jo akkurat hva man gjør det til selv. Besøk blir jo generelt lettere når man bor alene, så er man riktig heldig, rekker man aldri å føle på ensomheten:)

    14. Jeg flytter faktisk for meg selv om akkurat en uke. Jeg hadde lenge lyst til å flytte med en venninne, men jeg er veldig glad for at jeg landet på det valget å flytte alene nå.. Jeg er en selvstendig person som er veldig glad i å bestemme ting rundt meg selv og i alle fall i min egen leilighet med mine egne møbler om mitt eget utstyr, så nå kan jeg styre alt selv. Så klart er det mer økonomisk å dele leilighet med noen, men for meg ville det etter en stund blitt vanskelig. Så nå er jeg spent på å se om valget mitt var riktig eller ikke!
      Lykke til i alle fall 🙂

    15. Jeg har både bodd alene og i diverse kollektiv. Det er definitivt fordeler og ulemper med begge. Det beste med å bo alene er uten tvil friheten som følger med det. Jeg kunne være så sosial jeg selv ville og hadde jeg ikke lyst til å være alene, så fant jeg bare på noe med noen. Kan til tider bli litt ensomt, men du blir kjent med deg selv på en helt annen måte når du bor alene. Det er også helt fantastisk å ha sitt eget bad uten å dele! Jeg bor i kollektiv nå pga tykkelse på studentlommeboka, og det er kjempekoselig å alltid ha noen å spise middag med og se på dritt på tv med. Mindre koselig når man kommer for sent på jobb fordi en i kollektivet har låst seg inn på badet 😛

    16. Ser virkelig hva du mener! Jeg bor enda hjemme med foreldre og brødre, og kjenner jeg er veldig klar til å flytte for meg selv. Det er bare økonomien og hvor jeg vil bo som er problemet nå, haha. Skal bo i New York i noen måneder til høsten da, så får testet det litt ut 🙂 Selv om jeg ikke bor for meg selv, virker det om dette er noe du er veldig klar for, så om du finner et sted du liker, sier jeg bare go for it!

    17. Du har så fin stil stina!
      Jeg skal forresten ut å reise i morgen, og lurte på hva aldersgrensen er for å få kjøpt alkohol (altså øl og slikt) på restauranter på Gardermoen? jeg er 18 år

    18. Hvis du har råd til det, så hvorfor ikke? Om det blir ensomt så har du alltids mange venninner som kan komme på besøk, overnatte, jentekvelder osv! Og så er det jo mange fordeler med å bo alene, da du bestemmer alt selv 🙂

    19. hei! Altså jeg er 13 år, så jeg kan ikke vite så mye om det er bra eller ensomt osv. Men jeg har også den følelsen! Jeg mener at hvis du flytter alene, så kan det bli litt ensomt de første dagene, men du vender deg jo til det! Tenk da, tenk så deilig å kunne få seg et ordentlig privatliv, ordentlig seng og kunne gjøre mye av det man ikke kunne gjøre da man bodde i kollektiv. Å bo i kollektiv virker skikkelig koselig, men jeg ville heller hatt en liten leilighet. Du kan jo få besøk av venner, overnatting og jentekveld. Som du har sagt at du har tenk å skaffe deg hund, det er jo kjempe kjlt! Da har du noen å snakke med, noe å gjøre og er ikke alene i huset! Håper noe av dette var forståelig haha! 🙂

    20. Har bodd i (forskjellige) kollektiv i fem år og eier i dag min egen leilighet. Trivdes godt sammen med de andre og trives godt alene nå.
      Hadde jeg vært deg, så hadde jeg bodd enda lenger i kollektiv og spart opp masse penger! Så fort du kjøper deg leilighet, kommer pengene til å fosse ut av kontoen og du har ingen mulighet for å stoppe det, du er liksom låst. Ha nok penger til egenkapital, møbler og utstyr og fortsatt en del igjen på sparekonto til trangere tider før du kjøper eget er mitt råd!

    21. Ville isåfall spart meg nok egenkapital først, også KJØPT leilighet.. skikkelig dritt å betale på noen andre sitt lån.. visst du hadde leid en leilighet 8000 kr i mnd feks, utgjør det nesten 100 000(!) i året. fine bilder:)

    22. du kan jo flytte med en veldig god vennine! det blir aldri kjedelig! men da må det være med noen du ikke kragler heletiden med.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg