Min “religiøse” tro

En ting jeg aldri har skrevet om her på bloggen før, er min religiøse tro. Jeg har en litt annerledes tro enn hva den gjennomsnittlige nordmann har, så derfor tenkte jeg det kunne være litt gøy å skrive om min tro. 

 

Jeg er oppvokst i et hjem med en mor og søster som er kristne. Ikke sånn at de ber hver kveld, og går i kirken hver søndag. Men helt normalt kristne. Når jeg gikk i 4. Klasse begynte jeg på en privat adventistskole i Mjøndalen som het Rosendal. Der ba vi hver morgen, sang i kor, var vegetarianere, osv. Jeg fant fort ut at det ikke var noe for meg. Etter 1,5 år sluttet jeg på denne skolen og begynte på offentlig skole igjen. 

 

Jeg har helt siden jeg var liten visst at jeg ville konfirmere meg borgerlig. Selv om ingen i familien min noensinne hadde gjort det før meg. Men det var det rette for meg. På borgerlig konfirmasjon lærte jeg utrolig mye om livet, etikk og holdninger. Jeg fikk også være med på “camp refugee” som jeg fikk lære utrolig mye om hvordan det er å være flyktning. Disse tingene har formet meg mye til den jeg er i dag. 

 

Den dag i dag har jeg ingen spesiell religion. Jeg syns at det er så mange som misbruker religion (både kristne og muslimer) for å ha en unnskyldning når de gjør noe feil. Ta for eksempel amerikanere. De er utro mot mennene sine i helgene, og når søndagen kommer går de i kirken og ber om tilgivelse. Så er alt plutselig greit igjen, for Gud tilgir jo alle. Flere enn meg som ser hvor høl i huet det er? For å være et godt menneske trenger man absolutt ikke en religion. Den eneste “troen” jeg har er karma. Ikke sånn som buddhister som tenker på det neste liv. Men sånn type karma at hvis noen gjør noe slemt mot meg, så gidder jeg ikke å ta igjen fordi jeg vet at karma kommer til ta igjen for meg. “Man får det man fortjener” er et godt ordtak. Hvis man er et snilt menneske og hjelper andre, så får man igjen så mye. 

 

Denne trosmåten har gjort meg mye mindre hevngjerrig og mye mer vennlig. Jeg syns det er de små tingene man gjør i hverdagen som gjør deg til et godt menneske. Å holde døren for eldre mennesker eller hjelpe de med å bære varene til bilen dems, gi et kompliment til en fremmed (eller også en venn). Eller hjelpe en leser.. Som blogger har jeg fått mange mail fra lesere som trenger hjelp og råd. Jeg har fått mail fra jenter helt nede i 12 års alderen som har drevet med selvskading og vurdert selvmord. Det er hardt og vanskelig å hjelpe i disse tilfellene. Fordi man vet ikke alltid hva man skal si. Mange hadde kanskje bare droppet å svare de. Men det ville aldri falt meg inn. Tenk om jeg var i samme situasjon, og hadde ingen andre å gå til?

 

Så min “religiøse tro” er egentlig troen på det gode i mennesker. Jeg har troen på at vi alle kan være snille og fantastiske menneske, hvis vi bare vil. 

 

47 kommentarer
    1. Det er godt å hørre at noen andre også har samme religion som meg 🙂 Jeg var også den første og den eneste i familien som har komfirmert meg borgerlig, Er heller ikke døpt så er ikke medlem i kirken heller, men jeg kunne ikke brydd meg mindre egentlig 🙂

    2. Mjøndalen! <3 Viste ikke det at du har gått på skole der, bodde du der også? 🙂
      Spennende å lese! 🙂
      Personlig er jeg et av Jehovas vitner, hvor vi hovedsaklig tror og følger biblen nøye, og vi er veldig på det å skulle hjelpe og være snille mot hverandre. 🙂 Da vet man at man liksom har gjordt noe for en annen og det er jo en fantastisk følelse i seg selv 🙂

    3. kornelia osen: Borgerlig konfirmasjon er absolutt å anbefale. Man lærer absolutt mye bra der! Er sikkert mange gamle som kommer til å si at borgerlig konfirmasjon, ikke er konfirmasjon. Men de snakker bare piss. Man lærer mye mer nyttige ting på borgerlig enn kristelig uansett 🙂

    4. Er enig at “man får det man fortjener”! Å hjelpe ei gammel dame over veien, eller å pakke varene dems hjelper så utrolig mye på seg selv 🙂

    5. Hvordan kan du vite at du lærer mye mer nyttige ting gjennom en borgerlig konfirmasjon enn en kristelig, om du aldri selv har konfirmert deg kristelig? Det kommer jo helt individuelt hva som er nyttig info? Er det ikke? Det er ikke unormalt å være ateist/humanistisk/ikke religiøs i Norge. 🙂

    6. Hvorfor akkuratt Amerikanerne? Hvorfor er det akkuratt de du sier er utro i helgene? Usaklig sagt, vil jeg si.
      Men ellers så var det et bra innlegg, er helt enig med deg for jeg er selv Humanetiker 🙂

    7. Du skriver så utrolig mang fine og tankevekkende innlegg! Troen på gode mennesker og karma er faktisk det som gjelder. 😊

    8. Jeg synes ikke noe spesielt om religion, det har ikke bidratt med så mye positivt. Spesielt religioner med guder involvert er jeg ikke særlig fan av i det hele tatt.

    9. Samme her! Er absolutt ikke religiøs, er ikke konfirmert eller noe heller, synes alt med religion bare blir for dumt egentlig, det er roten til mye vondt her i verden.. For all del; folk får tro hva de vil, så lenge de er snille og greie mennesker! Men synes folk burde slutte å ta “Guds bok” så seriøs

    10. Jeg har den samme troen som deg, og konfirmerte meg også borgerlig. I dag er jeg innmeldt i human-etisk forbund, og jeg tror på medfølelse, etikk og det gode i mennesket. Synes det er utrolig bra at du viser at det er greit å ikke ha en tro, og at det ikke gjør deg et dårlig menneske bare fordi du ikke er religiøs. Stå på, Stina! 🙂

    11. Wow, den skolen hørtes jo .. interessant ut! Eg jikk i kirka når eg va mindre, og sang i barnegospel men e ikke sæli kristen i dag førutenom at eg e kristeli konfirmert og vil gift meg i kirka.
      Men skjønne ikke heilt korr vegetarianer kommer inn i trua..? Eg e sjøl vegetarianer men det har jo fint lite me kristendommen å gjør. :p

    12. Har selv valgt borgelig konfirmasjon å vært på den leiren, å det lærer man utrolig mye av! Ikke bare å sette pris på det man har, men også å hjelpe andre mennesker som trenger det. Trist å høre at så små jenter har slike tanker.. Men veldig enig i det du skriver her! 🙂

    13. Hele familien min er egentlig muslimer , men de er ikke sånn som dekker seg til eller faster eller
      går i moske .. Jeg slutta fordi jeg ble mobba for at vi ikke følget religionen . Da skjønte jeg at
      ingen kunne si hva jeg skal være .. Jeg har nå ingen tro men som som du sa så tro jeg at det er
      en gud men han har ikke navn og at hvis jeg er meg selv så kommer alt til å ordne seg.
      Men du gjorde det klart for meg så TAKK STINA elsker bloggen din foresten

    14. Tror du på et liv etter døden? Jeg ønsker så sterkt å tro det, fordi det føles trygt å tenke på, men det er likevel noe i meg som sier at sjansen for det er så liten..

    15. På tide å bytte fra “STINA – Mote, trening og skjønnhet” til “STINA – Mote, trening, tro og skjønnhet!” Hehe
      Du er et godt menneske, Stina. Skulle ønske folk var mer som deg. Tro skal defineres i gode gjerninger som du nettopp påpeker.
      Jeg saluter deg og din tro Stina. Fortsett sånn, men bare husk en ting. Det kristne gjør definerer selvsagt ikke de bibelske verkene. Og det muslimer gjør definerer ikke det Koranen har lært dem.
      Opp gjennom tid har mye blitt korruptert alt fra hellige skrifter til mennesker.
      Jeg håper bare du ikke ser stygt på Islam eller Kristendom fordi kristne eller muslimer har gjort noe ondt og noe galt.
      Jeg respekterer deg til det høyeste og jeg håper du når langt i livet!

    16. Fint at man har forskjellige syn, men personlig kan jeg ikke forestille meg et liv uten Jesus! Han er det beste som har skjedd meg og det er på grunn av han at jeg har fått reise meg opp igjen etter en helt forferdelig vanskelig tid. Siden vi alle deler synet vårt her:-)

    17. Stina: Ja, det er det jeg også føler.. Når man drømmer er man jo på en måte bevisst, og man lever jo selvsagt, men jeg har også tenkt tanken at man kommer i samme tilstand som før man blir født.. “Ikke eksisterende” 🙂

    18. Bra skrevet, enig meg masse der!
      Er muslim selv, og jeg bruker f.eks ikke troen min med en unnskyldning da jeg gjør gale ting. Jeg gjør jo ikke gale ting fordi at jeg er muslim, men hvis jeg f.eks har gjort noe sånt (fordi at alle er jo mennesker, og alle gjør gale ting i blant) Så ber jo jeg om tilgivelse fra gud. Men du har jo rett med at det er mange som gjør sånt, bra skrevet! Alle bør være snille mot hverandre, selv om de ikke har en tro.
      Er forresten fastleser 😉

    19. Enig. Er så altfor mange som utfører bakvendte, grusomme handlinger i religionens navn, bl.a. i form av diskriminering, så jeg gidder virkelig ikke å identifisere meg med noen formell religion, jeg heller. Står heller fast ved mitt eget tankesyn, hvilket går litt i linje med Kardemommeloven.

    20. Enig i mye! Men absolutt ikke alt. Jeg er kristen og kunne IKKE forestilt meg et liv uten gud. Jeg hadde så og si ikke vært her om det ikke hadde vært får han!

    21. jeg kunne ikke vært mere enig med deg! Du vet virkelig å sette ord ting 🙂
      Konfirmerte meg også borgerlig, og fikk kjempe mye ut av alle de møtene. Lærte så mye mer nyttig å ta med seg videre i livet, mener jeg da 🙂

    22. Religion er litt hjernevasking føler jeg, og tror selv ikke på noe spesielt. Så er enig med mye her. Men jeg er halvt amerikansk og familien min og vennene mine i USA har aldri brukt religion som noen unnskyldning til å være utro. Det er heller ikke noe jeg har hørt er vanlig. (kanskje jeg bare ikke følger med nok i verden). Ikke alle amerikanere gjør ting rett, men nordmenn er ikke det de heller. Som både nordmann og amerikaner, må jeg si jeg har sett og hørt mye latterlig begge steder.

    23. Unnskyld hvis jeg spør om noe som du blir lei deg av eller noe. Men jeg lurte på hvor er pappaen din? 🙂
      kunne du skrevet innlegg om det ? Kjempe fin blogg,stå på!

    24. Jeg er ikke religiøs, men noen av onklene mine og moren til moren min er skikkelig kristne, så de har bare “tatt for gitt” at jeg også er det uheldigvis, noe som irriterer meg mye. Har hørt prester si at religiøse mennesker skal unngå å bruke sminke og kjøpe klær i vanlige butikker. Det hadde blitt et kjedelig liv for min del, men det er jo opp til hver enkelt. Man trenger jo heller ikke å følge det så bokstavelig heller. Bra skrevet 🙂

    25. Vet ikke om du kommer til å se dette, men det er de samme filosofiske tankene til Sokrates! 🙂 Haha, bare en funfact fra en som studerer filosofi 😀

    26. Jeg heller er ikke kristn, tvert imot, liker å står for at jeg er en ren ateist. Er sååå glad for at jeg valgte Human-etisk konfirmasjon, er halvveis i kursene nå, synes det er lærerikt, mer lærerikt enn å sitte i en kirke og bare høre på at presten snakker. Noen er selvsagt agnostikere, noe som betyr at du har ingen tro, men er åpne for andre religioner, hvis du ikke visste det! 🙂
      Elsker bloggen din og deg, STINA! <3 STÅ PÅ VIDERE!

    27. hvordan kan du ferie jul om du ikke tror på noen religion? jeg selv har konvertert til islam, og er kjempe stolt av det som norsk jente. tror du ikke det er en grunn til at alt skjer på denne jorden? hvorfor du kom til denne verden.. moren din, hennes mor osv osv.. det er en grunn til at alt skjer og det er gud som gjør dette. hvor vi får mat og vann fra.. alt har en mening med livet så ikke kom og si du ikke tror på en religion. jeg ber 5 ganger om dagen, og gud hjelper meg med alt. allah oakbar!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg