5 Triks for å sovne fortere!

Nå som det er mørkt ute store deler av dagen er det fort gjort å komme inn i zombie modus. Det er så typisk at man sovner her og der, spesielt med en gang man kommer hjem fra skole / jobb og man bare går rundt og er konstant trøtt. Det blir verre og verre å sovne om kvelden, og alt blir bare en dårlig sirkel!

Om du syns det er vanskelig å sovne om kvelden har jeg noen triks til deg. Før kunne jeg bruke 1-2 timer på å sovne, versus nå som jeg bruker maks 15 minutter.

Varmt – Noe som er viktig er hvor varm du er, og gradene i rommet. Jeg klarer virkelig ikke å sovne hvis jeg fryser. Så jeg har et varmeteppe på min side i senga som varmer meg opp og gjør meg søvnig. Bare pass på at selve rommet du sover i ikke er for varmt, da er sjansen for mareritt stor.

 

Tenk på en drøm – Noe som ofte fungerer for meg er å tenke på noe jeg har drømt tidligere. Gå igjennom alt du husker fra den drømmen som en film, og lev deg inn i det. Plutselig sovner du. PS; i 99% av tilfellene fortsetter du ikke på den drømmer du tenkte på, hehe!

Samme leggetid – For meg er dette noe å være ekstra obs på, siden jeg har muligheten til å stå opp akkurat når jeg selv vil. Om du har en vanlig jobb med samme tidsskjema i ukedagene, er det viktig at du ikke viker for langt ifra det i helgene. Står du opp 06:00 i ukene og 11:00 i helgene kan det fort bli kaos i søvnrytmen din, og blåmandagen blir ekstra blå.

 

Fysisk aktiv – Noe som gjør at du sovner fortere og får generelt bedre søvn, er hvor aktiv du har vært i løpet av dagen. Har du hatt en treningsøkt, og gjerne fått litt frisk luft blir søvnen så mye bedre! Har du vært på en skitur får du både veldig god trening og masse frisk luft, og da sover du som en baby!

Kaffe, alkohol og sukker – Dette er tre ting du bør holde deg unna i god tid før sengetid. Det er store individuelle forskjeller på mennesker, når det kommer til hvor lenge før sengetid du kan spise / drikke noe av dette, men en cirka regel er 4-5 timer. Men her bør du absolutt eksperimentere og lytte til egen kropp. Hos noen slutter effekten av kaffen å virke etter 1,5 time, mens andre merker det fortsatt etter 10 timer.

 

6 kommentarer
    1. Fysisk aktivitet bidrar ikke med å øke søvnbehovet, men som du sier sover man bedre. Aktivitet i hverdagen bidrar til mer energi, ikke søvnbehov- det hormonet som produseres i hjernen (melatonin) som gjør oss trøtte, og som forekommer når det blir mørkere. Mange fine tips! Ekstremt viktig å ikke tilvenne seg sengen eller soveplassen som noe annet enn stedet du skal sove, også. Heller ei ødelegge døgnrytmen når man har fri.

      1. Det hjelper faktisk å være i aktivitet, ja man har kanskje av og til veldig mye energi når man kommer inn igjen, men i andfe tilfeller viss man bruker den opp blir man fort veldig sliten og får dermed sove bedre og fortere

        1. Nope. Man øker ikke søvnbehovet, men man får bedre søvn. Det er derfor det er anbefalt å trene på morningen istedenfor kveld, fordi trening gir økt energi.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg