8 Triks for å sovne fortere

Før i tiden hadde jeg alltid veldig store problemer med å sovne. Jeg kunne ligge i senga i flere timer uten å få sovne. Det er både frustrerende og ikke minst ødeleggende for døgnrytmen og antall timer man får sovet, når man bruker timesvis på å sovne.

I løpet av årene har jeg lært en del triks som gjør at jeg sovner så raskt jeg bare vil. Nå som vi er inne i en mørketid er det jo viktig med gode søvnrutiner, så derfor tenkte jeg å dele mine beste triks for å sovne fortere!

Trening og frisk luft – Ha en god treningsøkt eller en god powerwalk i løpet av dagen. Da blir kroppen fysisk sliten og man sovner fortere. Det er også en bonus å få ekstra med frisk luft! Så ta deg gjerne en powerwalk utendørs.

 

Ikke powernap – Sovner du på sofaen midt på dagen, er det nesten umulig å sovne når kvelden kommer.

Faste sovetider – Legg deg til faste tider, og hold tidene noenlunde i helgene. Nå som det er hjemmekontor er det sikkert mange som kommer til å havne litt ut av gode døgnrytmer. Tro meg; ikke gå i den fella. Du kommer til å angre deg. Kom deg opp til samme tid som du pleier når du skal på jobb. Jeg har hatt hjemmekontor i alle år siden jeg er blogger, og jeg merker hvor utrolig mye det har å si at man har faste sovetider og at man kommer seg opp tidlig om morgenen.

 

Tenk på en drøm – Dette vet jeg ikke om funker for noen andre enn meg. Men når jeg vil sovne superkjapt tenker jeg bare på en drøm jeg har hatt tidligere. Jeg ser for meg alt som skjedde, og gjenopplever drømmen. Vipps så har jeg sovnet! For meg er det uvesentlig om det er en god eller dårlig drøm jeg tenker på. Jeg fokuserer bare på den drømmen jeg faktisk klarer å huske.

Luft rommet – Mens du pusser tennene kan du åpne vinduene på soverommet og få inn masse frisk luft. Det gjør søvnen så mye bedre, også er det så mye deiligere å ligge i et rom med ny og frisk luft, enn et rom med nesten null oksygen.

 

Varmeteppe – Dette er mitt topp 2 triks, hehe! Jeg elsker å ha det varmt, men jeg bor med en mann som ikke liker varme like godt. Så derfor har jeg heller varmeteppe på min side av sengen. Jeg tuller ikke når jeg sier at jeg har hatt det på siden juli.. Haha. Jeg blir så søvnig når jeg har det godt og varmt!

Rent sengetrekk – Det er få ting som føles like deilig å legge seg i rent sengetrekk når man er nydusjet. Et skittent sengetrekk føles ikke like deilig å legge seg i, og det kan ofte lukte litt. Så vær flink med å skifte på sengen ofte!

Klarne hodet og jobb med issues som holder deg våken – Er det noe som holder deg våken om kvelden? Noe som gjør at du ikke klarer å sovne? Vel, velkommen til voksenlivet og ikke minst; 2020. Det er så mye som stresser oss både i voksenlivet, og forsåvidt i ungdomsårene også altså, og ikke minst i 2020.

Prøv å heller fokuser på de tingene på dagen, og ikke om kvelden. Kommer du på et problem, skriv det heller ned på en liten notatblokk ved siden av sengen og håndter det dagen etterpå. Det er fint lite du får gjort når du skal legge deg, og det er lettere å løse problemer når man har fått en god natts søvn.

 

Håper disse triksene kan hjelpe deg å sove godt 💗

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg