Slik trener jeg nå (14-20 økter hver uke) + Treningsrom-Tour!

Den siste tiden har jeg virkelig blitt bitt av treningsbasillen. Jeg trener cirka 2-3 ganger hver dag, så det blir 14-20 økter hver eneste uke. Så langt merker jeg at psyken min virkelig har godt av å trene masse.

Jeg er mye mindre deprimert, og angsten har også blitt mye mer borte. Det er så deilig å kjenne at jeg er mye sterkere og sprekere enn jeg trodde, og herregud så mye mer energi jeg har fått! Love it!

Jeg trener både kondisjon og styrke, og slik kan en treningsdag se ut for meg:

– Morgen: kickstarter dagen i 07 tiden med 60 minutter på tredemølla der jeg har mellom 5-7 i incline og har 5-7 i speed. Da renner svetten ganske godt, haha!

– Midt på dagen: styrkeøkt. Her blir det 45-60 minutter med enten over- eller underkropp. Når jeg trener overkroppen er dette noen av øvelsene jeg gjør: bicepscurl, arnold press, kettlebell sidemage, brystpress på skråbenk, roing med manual, dips på benk. Når jeg trener underkropp er dette noen av øvelsene jeg gjør: knebøy, markløft, utfall, donkey kick. Avslutter alltid med 10 min tøying.

– Ettermiddag / kveld: Går tur utendørs i 3-7 km, avhengig av hva jeg har lyst til.

 

Dette er jo et ganske ekstremt treningsprogram, men akkurat nå passer det perfekt for meg for å komme i skikkelig god form igjen og bli helt frisk psykisk. Etterhvert kommer jeg sikkert til å trappe ned til 7-12 treningsøkter i uka.

Siden jeg nærmest har flyttet inn på treningsrommet, kan jeg jo gi dere en treningsrom tour.

Dette er jo treningsrommet mitt. Per Fredrik og jeg har jo vært vårt treningsrom her i huset. Han sitt rom er helt svart og veldig han sin stil, og mitt er hvitt og lyst som er veldig min stil.

I og med at vi trener såpass mye begge to, er jeg veldig glad for at vi har hvert vårt rom så vi begge kan trene i fred og ro, og ikke trenger å gå oppå hverandre mens vi trener, haha!

    

Over tredemølla har jeg en hylle som jeg pleier å sette mac’en på dersom jeg vil se på serier mens jeg trener. Men som regel legger jeg er plate over der man kan ha armene, også jobber jeg mens jeg powerwalker. To fluer i en smekk, hehe!

Til dere som lurer på hvor Per Fredrik har klærne sine (siden de ikke er på walk in closet mitt), så er garderoben hans bak speilene. Så der har han alle plaggene sine, hehe!

Håper dere syns det var gøy med en liten workout-roomtour. Jeg er jo utrolig heldig som har såpass god plass til å trene hjemme, spesielt nå som det har vært korona og treningssentrene har vært stengt lenge og selv om de er åpne nå, er det ikke så fristende å stå nærme masse folk og puste og pese akkurat, hehe.

Husk at man trenger ikke masse utstyr eller et eget rom for å trene hjemme. Man kan jo trene med egenvekt i stua, og det funker like bra! Det viktigste er at man beveger kroppen og ikke bare blir sittende stille hele dagen. 

27 kommentarer
    1. Altså, du vet selvfølgelig best selv, men å trene så mye, vil sannsynligvis ende opp med å gjøre deg helt utbrent – i tillegg til at du ikke vil få de resultatene du ønsker fordi kroppen ikke får nok tid til å restituere. Men fint du finner glede i trening!

      1. Jeg må innrømme at jeg selv ikke er så utrolig fan av Stina, men her må jeg komme henne i forsvar. Hvis du leser godt gjennom hva hun gjør løpet av en dag er dette helt fin trening. I 7 tiden løper hun i 60 min på ganske lav hastighet, som bare vil trene godt på utholdenhet. Siden økten da er så tidlig er det ingen problem å trene 45-60 minutter styrke på ettermiddagen, for så å gå tur på kvelden da hun også har hund som må luftes og det er bra for hunden også. Det skal godt gjøres å bli utbrent av dette, og hun er jo voksen nok til å kjenne på sin engen kropp om når hu kanskje trenger en hvile dag eller ikke.

      2. Det kan kanskje høres vilt ut når man hører antallet økter. Men

        Å ha en kondis eller fettforbrennings økt på lavere hastighet på kvisten pluss styrke økt utpå dagen er null stress i forhold til restitusjon.

        Gåturen på 3 km gjør jo de fleste uansett bare de beveger seg.

        Bare en får riktig mat og nok søvn er det som sagt null stress.

        Jeg gjør det samme 🦾

    2. Hvis du klarer å trene 3 ganger daglig så trener du ikke tungt.
      Hva tar du i de ulike løftene ? Knebøy, benkpress og markløft osv?
      Tren heller tungt. Push kroppen din.
      Kvalitet fremover kvantitet !

    3. Jeg liker bloggen din. Men ofte lager du helt meningsløse innlegg. Og dette blir så feil. Blir sånn omg. Når du sier dette er ekstrem trenning. Toppidretts utøver trenner ekstremt. Ikke vi “normale” mennesker. Du trenner antaglivis ikke hardt nok siden du trenger tre økter om dagen.

      1. Det som er meningsløst er sånne mennesker som deg, som har behov for å rakke ned på andre fordi de er bedre enn deg!

    4. Klikket meg bare inn på kommentarfeltet her fordi jeg regnet med at folk skulle kommentere dritt til dette, rett hadde jeg dessverre.
      Synes det er helt topp at du har funnet en balanse som passer deg, og ikke minst oppnår de positive effektene psyken får av trening!! Stå på 😀

    5. Du skaper press av å skrive om trening og legge ut bilder av rumpa di og sv at du trener

      1. Uff, trist at du føler det sånn. Overhodet ikke ment for å legge press på noen. Prøver bare å dele litt treningsglede, og fortelle hvordan det har hjulpet meg å bli frisk fra depresjon og angst <3

    6. Uffda, bomma litt på retusjeringa di ja 😂 Halve foten og vektskiva er retusjert bort, men du har redigert kroppen din perfekt ja 🤪

      1. Kjære deg. Det er skumgummien på benken som blokkerer for foten foran kameraet. Så der må du ta en titt igjen. Har aldri redigert kroppen min. Er ikke en slik type blogger 🙂

    7. (Ble lengre enn planlagt, men les det likevel 😉)
      Okei, hallo, til dere som kommenterer her. Og til blant annet dere som tror at denne mengden av fysisk aktivitet fører til utbrenthet og at kvalitet er bedre en kvantitet.
      1. Utbrenthet er et resultat av en for stor totalbelastning både psykisk og fysisk over lang tid. Altså en sammensetning av belastningen fra fysisk aktivitet, skole/jobb, relasjoner og mentale strategier, for å nevne noe.
      2. Mengden av fysisk aktivitet man tåler må tilpasses over tid med en gradvis økning av belastning (antall, varighet og intensitet). Stina har trolig ikke gått fra 0 fysisk aktivitet til så mye som det skrives over her over natta. Her har også totalbelastning betydning: hvordan er hverdagen? Har du tid til å slappe av? Har du lang reisevei til jobb? Har du barn å løpe etter? Stina styrer kanskje mye av dagen sin selv og kan ha mulighet til å restituere godt mellom øktene sine.
      3. Det handler ikke nødvendigvis om «kvalitet over kvantitet». Det handler om å finne en form for fysisk aktivitet som passer akkurat deg! Å følge anbefalingene fra helsemyndighetene om fysisk aktivitet er en god start. Denne anbefalingen er forsåvidt å ha 150 minutter i uken med aktivitet av moderat intensitet, det har ikke noe å si HVA du gjør. For Stina kan gange/jogg på bra tempo/stigning være akkurat den moderate treningen hun trenger!

      Når dette er sagt, for min del ville jeg ikke kategorisert gåturer som trening, men det er bare slik jeg er vant til å definere trening.
      Vi er forskjellige. Vi forstår trening og fysisk aktivitet forskjellig. Vi liker ulike former for fysisk aktivitet/trening.
      Det viktigste er at man gjør noe man trives med slik at man kan oppleve å ha en god psykisk OG fysisk helse, og kan forebygge ulike sykdommer (både psykisk og fysisk).

      Hurra for at du er fysisk aktiv, Stina!
      Hilsen idretts- og psykologi-student 🏋🏻‍♂️

    8. Så utrolig flink du er!
      Og til alle de som klager; Det står ikke at Stina trener for å bygge en sinnsyk fysikk,det står at hun trener for å bli frisk fra depresjon og angst! Så da har det ikke noe å si hvor tungt hun løfter, og uansett så er det bedre å løfte litt enn ingenting. Stå på Stina 🙂

    9. Jeg forstår ikke hvorfor det alltid skal være så mye negativitet. Syns det er fint at du har funnet noe som fungerer for deg, og hjelper deg i å ha en balanse i hverdagen.
      Hva angår retusjering, så er det helt tydelig at ingenting er retusjert. I bunn av bildet (og på samtlige bilder) så er det skumgummien fra benken som er med og/eller i veien. Alle har forskjellige mål med treningen, så om du trener «tungt» eller ikke er irrelevant. Det er du selv som avgjør formålet med treningen og hvilken effekt du ønsker den skal ha, og ikke minst hvilken rutine du tillegger deg 😊
      You do you 😊

    10. Blir så sykt jelly! Skulle ønske jeg hadde tid til det samme 😅 trener 6 dager i uka, samt at jeg har hunder som må luftes, sykepleierstudent og jobb 😂 skjønner ikke hvordan du har tiden, da jeg føler meg som en superkvinne når jeg sjonglerer alt dette 😂

    11. Kjære Stina, du må overhode ikke høre på de som skriver negativt her. Skjønner ikke hva de tenker med, utrolig flaut at mennesker går inn og fysisk rakker ned på andre mennesker. Det er lavt ass.

      Kjør på videre. Utrolig inspirerende å lese og se hva du gjør. Skal selv prøve det med å gå en 60 min tur tidlig på morningen. Er så lei min egen faste trenings rutine nå😅.

      Kjører du intervaller noen ganger? Del gjerne isåfall <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg