Slik lager du sukkerfrie tilslørte bondepiker! – Supergod dessert!

Den 2. august kuttet jeg ut sukker, og siden den gang har jeg ikke spist noe som helst sukker fra godis, kaker, brus eller noe søtsaker. Jeg er så glad for at jeg klarte å kutte ut sukkeret, og det er virkelig noe å anbefale.

Det å kutte ut sukker og legge om til et sunt kosthold er jo helt fantastisk, men mange tenker at man ikke kan kose seg med godsaker selv om man har kuttet ut sukker. Dette stemmer selvfølgelig ikke.

Dere har jo spurt etter sukkerfrie oppskrifter, så nå har jeg en god til dere! Dette er en dessert mamma lagde for en stund siden når jeg var på besøk hos mamma og pappa i middag. Mamma visste at jeg hadde kuttet ut sukker, så da ble det sukkerfrie tilslørte bondepiker. Her er slik du lager de!

Dette trenger du:

Havreblanding:

100 g havregryn

60 g sukrin gold

55 g meieri smør.

 

Epleblanding:

270 g epler

50 g sukrin gold

1 ts kanel

bittelitt vann

 

Vaniljesaus uten tilsatt sukker

 

Notat: Viktig å bruke sukrin gold og ikke vanlig sukrin, da sukrin gold er mye rundere i smaken, mens vanlig sukrin kan føles litt avkjølende.

Dette gjør du:

– Skru ovnen på 150 grader (ikke varmluft)

– Bland sammen alt til havreblandingen. Sett i mikro i 15-20 sekunder for å mykne opp smøret litt. Bland godt sammen og bre utover et stekebrett. Stek på 150 grader til de har blitt gylne. Avkjøl.

– Epler: Skrell eplene og del opp i mindre biter. Ha oppi alt du trenger til epleblandingen i en kjele, kok under lokk på medium varme til de er helt myke. Jeg liker å mose de litt til slutt, men det velger du selv om du vil.

– Avkjøl epleblandingen.

– Legg lagvis i et gjennomsiktig glass og server med en gang.

Tips: Vent med å legge opp i glass til rett før servering. Da holder alt seg separert, og havreblandingen holder seg crunchy.

 

Håper du fikk lyst til å teste dette! Denne har blitt en stor favoritt hos meg!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg