Tanker om influencer festing og utenlandsturer i korona pandemi!

Dette skulle egentlig være et spørsmål i ukens spørsmål, men jeg hadde mye på hjertet så gjorde det om til et eget innlegg.

Hva syns du om de som fester og kliner rundt, og reiser til utlandet nå?
– Jeg tenker jo at det er totalt bak mål. Nå vil ikke jeg snakke om enkeltpersoner, for jeg gidder ikke å gå på enkeltpersoner, og det er ikke kun et par influencere som dette handler om. Men jeg har sett at diverse influencere reiser til utlandet og forsåvidt rundt i hele Norge nå, og fester som aldri før, og det er jo ikke greit.

Det er jo lovlig å møtes noen få nå, men da må man holde 1 meter avstand og gjøre ting på en forsvarlig måte, så det er ikke det jeg snakker om her nå. Jeg snakker om de som driter i reglene.

Personlig tar jeg korona reglene på stort alvor, og jeg sjekker vg hver morgen for å få med meg alle regler og nye endringer, så jeg skal være så oppdatert som jeg kan.

Dette er jo en fellesdugnad, og det har vært mange måneder nå hvor mange har ofret mye. Jeg har ikke snakket om dette før, men når pandemien nettopp hadde brutt ut i Norge mistet en nær venninne av meg et familiemedlem, og jeg kom hjem til henne på døra hennes med påskeegg, og det var helt grusomt å ikke kunne gi henne en klem og holde rundt henne når hun hadde det vondt. Men jeg fulgte korona reglene, uansett hvor vanskelig det føltes.

Jeg har ikke gitt klem til en eneste venn siden pandemien startet, jeg har ikke reist ut av landet, jeg avlyste julebord med venninner, jeg avlyste også reise til Geilo som jeg skulle dratt på i november, jeg droppet å ha Halloweenfest i år til tross for at det både var lov og enormt mange festet.

Dette fordi jeg vil være med på dugnaden og vite at den dagen mine fremtidige barn spør meg om korona pandemien, så kan jeg si til de at jeg fulgte reglene. Da kan jeg si til barna mina at: Mamma dro ikke til utlandet og instagrammet om det, mamma festet ikke oppå andre mennesker og la det ut i sosiale medier sånn at andre tenkte at det var greit så smitten økte.

Jeg har ofret noe i år, men herregud så sinnsykt mye som andre har ofret. Har hørt om mange som ikke har fått dratt i begravelser til familie, alle som jobber i helsesektoren som har stått på som noen helter, butikkmedarbeidere som utsetter seg for smittefare for at vi alle skal kunne dra i butikken og handle mat.

For ikke å snakke om alle firmaene som har gått konkurs, og alle som sitter her nå og enten ikke har jobb eller har fått mye mindre penger å rutte med på grunn av pandemien. Alle som ikke får feiret jul med familie fordi smitten har økt så sykt mye den siste tiden.

Jeg syns det er å pisse på alle som har vært med i dugnaden, når man driter i reglene, og ikke tenker på hva som er smart å gjøre for å dempe smitten. Uansett om man er influencer eller privatperson.

Selv om det er ekstra ille når man er influencer og lever av å inspirere andre. For ja; da inspirerer man faktisk andre til å tenke “h*n dro jo til syden, så da kan vel jeg og?”, “h*n hadde hjemmefest, så da kan vel jeg det og?”.

Det er én ting å gjøre feil under pandemien fordi man ikke visste bedre. Reglene endres ofte, og det er vanskelig å henge med i svingen. Men å med vilje drite i reglene og pisse på dugnaden; nei, det er faktisk ikke ok.

Som blogger vil jeg i alle fall inspirere alle til å være flinke. Hold 1 meter avstand til hverandre, ta vare på hverandre, følg reglene og bruk antibac. Så får vi krysse fingrene for at vi snart kan gi hverandre en stor klem igjen ❤️❤️

 

 

14 kommentarer
    1. Tusen takk for kloke ord! Hadde bare alle tenkt som deg i disse tider så hadde det vært supert. Og som du skriver så kan alle gjøre feil og misforstå reglene som er satt men enkelte driter bare i hele greia selvom de skjønner. Så takk for at du tar tak i dette og deler din mening! 👏

    2. Syntes det er så viktig at du, som et stort forbilde for mange, viser at dette ikke er greit! Blir så sinnsykt irritert når folk ikke klarer å bidra i denne dugnaden, fordi de bare tenker på seg selv. Dette gjelder jo selvfølgelig alle, men når man er en offentlig person, er det jo enda viktigere å passe på hvordan man opptrer foran publikumet sitt! Jeg blir irritert når jeg og mange andre ikke får møte familie, mens andre driter i det, og gjør denne verdensomfattende pandemien enda mer langvarig! Dette er ikke en lek, folk dør.. ta ansvar liksom!

    3. Utlandet syns ikkje eg ein skal reise til, men rundt om i Norge derimot tenker eg er heilt greit så lenge det ikkje er Oslo eller Bergen ein reiser til der det er mykje smitte. Skjønnar jo at folk har lyst til å reise på besøk til familie. Veldig fint og viktig tena du tar det opp
      May Angelica

      1. Ja, mente mer mot det som er anbefalinger nå, at man skal reise rundt i norge så lite som mulig med mindre det er jobb, osv. Hjem til jul er jo en helt annen ting 🙂

    4. So good you show wise example to others! I hate it when some people think the rules are not for them and live like korona didn’t exist… and yet people die every day… I tip my hat to you!! Respect!! <3

    5. Takk for ett viktig innlegg. Håper noen av de det gjelder kan la seg inspirere av deg, både det gjelder både fest, kyss og utenlandsreiser.

    6. Som 18-åring måtte jeg feire jul alene fordi jeg ikke bor hjemme. Det er ikke fordi jeg selv er redd for å bli smittet, men for at de rundt meg skal bli smittet. Jeg har isolert meg fullstendig og møter ikke NOEN på fritiden. Jeg har ofret MYE, spesielt venner som nesten ikke snakker til meg på telefonen lengre. Men jeg tenker heller det enn at jeg skal risikere å smitte andre.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg