Ikke kast påskeliljene!

På denne tiden av året er det veldig mange som kjøper påskeliljer og andre løkblomster. Selv har jeg kjøpt masse påskeliljer tidligere og egentlig bare kastet de når de har avblomstret. Men i år skal jeg være mye smartere og gi meg selv litt god blomster-glede neste år.

Så i år skal jeg la påskeliljer og andre løk blomster blomstre ferdig, og når de har blomstret ferdig, skal jeg legge de i en pappeske med papir så de ligger tørt og mørkt frem til høsten kommer. Og så kan jeg plante de ut i hagen og få masse påskeliljer, tulipaner, krokus og alt mulig neste år. Jeg har googlet meg frem og de fleste sier at man burde vente med å plante de til høsten kommer. Så det er det jeg kommer til å gjøre. Hagen min er jo uansett ikke klar til å plantes i, så jeg må jo uansett vente. 

I dag var det tid for første runde med å legge vekk påskeliljer, siden påskeliljene jeg hadde innendørs hadde blomstret ferdig. På bildene under kan du se hvordan jeg lagrer de. Legger papir over til slutt, også setter jeg de på et kjølig rom i huset.

Jeg deler også opp løkene, og er forsiktig så jeg ikke ødelegger noen av de. De blir plantet så utrolig tett, så det er ingen vits i å plante de ut så tett til høsten.

Et lite på hagetips fra meg til deg som kan gi mye glede i årene fremover. Så handle gjerne inn litt ekstra blomsterløk fra påskeliljer, tulipaner, perleblomster og så videre, for da kan du få glede av de i flere år fremover forhåpentligvis. Selv er jeg veldig spent på hvordan dette kommer til å fungere. Siden jeg ikke har gjort det før. Så jeg kommer til å holde dere oppdatert på hvordan blomstene blomstrer.

4 kommentarer
    1. Det lærte eg i fjor, og i år kom det opp masse fine påskeliljer rundt om i hagen. Veldig kjekt. Eg visste ikkje at det var best å vente til høsten, så eg planta dei med ein gong dei var avblomstra. Funka det også. Takk for tips!👍🏼

    2. Du kan sette de ut når de er avblomstret, kommer igjen uansett 😊 ikke nødvendig å ha de innendørs mellom sesong.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg