Stor forskjell med lavkarbo!

annonse – bubbleroom, ellos

Nå er det straks to uker siden jeg begynte på lavkarbo, og jeg vil gi dere en liten oppdatering på hvordan det går. Jeg fikk jo drøssevis av kommentarer fra dere når jeg annonserte at jeg skulle begynne på lavkarbo. Mange av dere går på det selv, og syns det er helt amazing. Jeg skjønner veldig godt hvorfor!

TRENINGSTOPPHER
TIGHTSHER
TRENINGSKLOKKEHER

Så langt har det gått veldig bra på lavkarbo. Jeg merker at jeg har ekstremt mye mer energi, fordi jeg faktisk gir kroppen min masse proteiner og riktig næring. Man kan også få det uten å gå på lavkarbo. Men personlig falt jeg i så mange “raske karbohydrater” feller at det var vanskelig for meg å spise riktig.

Nå spiser jeg mer protein enn noensinne, så kroppen min får virkelig det den trenger der. Jeg får også i meg mye mer vitaminer igjennom resten av maten jeg spiser.

Så ja, energimessig merker jeg en stor forskjell. Før måtte jeg ofte ta en powernap på morgenen fordi jeg var så sykt trøtt. Det trenger jeg ikke nå.

Det eneste negative jeg merker er jo at jeg savner å kose meg med karbohydrater. Kanelsnurr, ostekake, pasta, mmmm. Det er et savn! Men jeg har lyst til å fortsette med lavkarbo en god stund til så jeg virkelig får opplevd alt med det, så jeg vet hvordan kroppen min reagerer på et slikt kosthold. Det kan nok hende jeg etterhvert går over på et mer balansert kosthold med langsomme karbohydrater, og en liten utskeielse på lørdager. Men for en stund nå er det lavkarbo som gjelder.

Lavkarbo er jo i og for seg ganske nice egentlig. Kan spise eggerøre og bacon med litt grønnsaker til frokost, tapas til kvelds, litt gresk yoghurt med cashewnøtter som mellommåltid, proteinbrød med ost og skinke laget til toast til lunsj. Altså. Det er mye digg mat! Så absolutt! Også er det veldig deilig hvor mye bedre jeg føler meg.

TRENINGSTOPPHER
TIGHTSHER
TRENINGSKLOKKEHER

Så ja. For å komme på rett kjøl igjen kostholdsmessig kjører jeg lavkarbo en god stund til, så jeg virkelig blir vandt med å spise næringsrikt og sunt.

Noen av dere som går på lavkarbo forresten? Hva pleier dere å spise dere når dere skal kose dere? Jeg hadde null peiling i går, og endte opp med en veldig merkelig kombo jeg la ut på snapchat. Haha!

23 kommentarer
    1. Hei.. lavkarbo er jo helt topp å gå på for oss som liker god mat.. lag lasagne, bytt ut pastaplatene med squash og bruk en ss tomatpure rørt ut i vann i kjøttdeigen sammen med løk feks 🙂 og masse deilig ost på toppen 🙂 også kan du spise banket kyllingfilet og fyller med ost. Gratinert blomkål og broccoli, yum yum 🙂

    2. Hei! gikk på lavkarbo for et år tilbake, og da spiste jeg endel taco/fajitas tallerken. da droppa jeg lefsen såklart. men favoritt var da kyllingfilet stekt med strimler av paprika og løk, kryddret med santa maria sin fajitas kryddermix som man finner i tacohylla på butikken. sammen med det lagde jeg en salat og så hadde jeg salsasaus, guacamole og creme fraiche. kjempedigg!!

      1. Lag helst eget tacokrydder, det er alt for møe sukker i den fra butikken.
        Sjekk Lavkarbo.no
        Lykke til 😁

    3. Jeg spiser smart karbo ! Flink i uka og skjeier utvpå lørdager ! Går kjempe bra!
      Spiser mye kesam med bær , sukkerfri gelé , sukkerfri nonstopp masse godt snacks og kaker som er lavkarb

    4. Hei 🙂 Jeg gikk på ganske strikt lavkarbo første halvår av 2018 og gikk ned 10 kg. Er ganske lav, og er ikke overvektig. Ønsket bare å gå ned litt i vekt før sommeren, samt å få mer energi og overskudd. Det fungerte veldig bra. MEN jeg tenkte ikke over at det er litt lurt å ta kosttilskudd mens man holder på med lavkarbo. Så etter noen mnd begynte jeg å miste MYE hår. Fikk “viker ” i hårfestet.. først nå et halvt år etterpå begynner det å vokse ut igjen. Så anbefaler at man tar kosttilskudd i tillegg for å prøve å unngå hårtap 🙂

    5. Hei😊ja lavkarbo er fantastisk å leve etter. Følg fbgruppen fett og forstand der finner du alle de kakeoppskrifterdu ønsker og alle andre oppskrifter også😊lykke til for jeg har fått et nytt liv på dette kostholdet.

    6. Ostelasagne, istedenfor plater, ha digg ostesaus laget av flate og kremost/vanlig ost.
      Riskrem laget av pisket krem og cottage cheese med sukkerfritt jordbærsyltetøy, (smaker vanlig riskrem!!).
      is laget av pisket eggeplomme og sukrinmelis, stivpisket fløte til krem med vaniljeessens, blandet i hopen og i fryseren i minst 4timer, kjempegod!
      Tacosalat med masse digg guacamole.
      Kebab med hjemmelaget kebabkrydder og kebabdressing. (kebabdressing fåes kjøpt på feks kiwi).

      Linntheresedagsland.no
      spisogspar.no
      meglerfru1.blogg.no

    7. Hvis du ønsker å kose seg litt på lørdager kan du enten spise bacongull med 0karbohydrater, du kan også spise sukkerfri sjokolade, nesten ingen kalorier fordi du trekker fra polyoler. Veldig digg å ta noen osteskiver litt i ovnen så de blir harde, så dippe de i guacamole, eller hjemmelaget tortilla chips. Mange gode pizzaer du kan lage med mandelmel, og masse deilig sjokoladekake osvosv!! Finnes så mye, trenger ikke være vanskelig:-) søk opp lavkarbogrupper på Facebook og Instagram. Hvis du er glad i brød kan du også søke opp “cloud bread”

    8. Hvis du savner ostekake veeeldig så kan du jo lage en lavkarbovennlig versjon. Lag en mandelbunn, bland naturell kremost, fløte og sukrin melis, topp så med sukkerfri gele -voila! 😊

    9. Nei, men jeg gikk i ca. 4 mnd før smartkarbo i 2 år. Etter jul gikk jeg over til paleo. For meg er lavkarbo medisinsk, så det passer meg ikke pga. at jeg er frisk og normalvektig. Er ikke fan av en del halvfabrikata som pølse, bacon, animalske meieriprodukter, frø- og nøttemel med lang holdbarhet, kunstig søtning +++ Man glemmer grønne grønnsaker som er proppfulle av vitaminer og mineraler. Hvorfor paleo? Stort sett økologisk, rent kjøtt – både magert og fettmarmorert, masse grønnsaker og bær, en del frukt og belgfrukter, rotfrukter, øko. råhonning, naturlig fett som eggeplommer, avokado, oliven, kokosmelk, ekstra jomfru olivenolje +++

      Du kan lage lavkarbo pasta av egg, kremost og fiberhusk, og lage farlig god pasta carbonara uten mel. Besøk gjerne Smartkarbo Norge på FB for mange enkle og deilige oppskrifter ♡

    10. Og forresten, Tights.no har fått inn en del Monster godteri som er innenfor på lavkarbo. De med jordbær, appelsin(?) og eplesmak. Jeg har ikke smakt, men mange skrøt av dem!

      Ha en fin kveld ♡

    11. Se meglerfru1.blogg.no og fett og forstand bloggen for masse digge desserter! Jeg lager ofte lapper/vafler/sjokolademuffins med mandel/eller og kokosmel. Anbefaler også fathead pizza og pizza oppskrift med pofiber (meny). Begynte på lavkarbo for 11 uker siden og har funnet mye å kose meg med, ellers hadde det ikke gått. I helgen skal jeg lage kanelboller fra meglerfru1.blogg.no og er megaspent. Savner kabelboller mest :p Tagatesse er den absolutt beste søtningen men det er mye karbo i den så jeg bruker som regel ikke mer enn maks 2 ss også evt sukrin i tilegg så blir det ikke den kalde metallsmaken.

    12. Min mann går på lavkarbo å det beste, som både jeg å ungene elsker er:kålrot som han skjærer i tynne skiver legger i en ildfast form masse fløte, salt og pepper å kan ta hvitløk å så masse ost på toppen gratiner i ovnen. Så har du det å biff å fløte saus. Er så godt 😃

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg