Snittblomst hage – Disse blomstene er perfekte!

I sommer hadde jeg masse fine snittblomster i hagen, og det ga meg så mye glede. Jeg plukket inn drøssevis med buketter, og kunne fylle opp hele huset med blomster. Sånt elsker jeg!

Den norske sommeren kan jo også være litt så som så, og plutselig kan det være litt dårlig vær, og da er det koselig å kunne ta med hagen innendørs.

Jeg fikk nylig spørsmål av en leser om hvilke blomster som man burde ha i hagen for å kunne lage massevis av buketter med snittblomster. Så da tenkte jeg å fortelle dere om mine favoritter, og gi dere noen tips og triks!

Når det kommer til snittblomster kan man jo dele det inn i to kategorier. Den ene er de som teknisk sett er snittblomster. Det er planter som det kommer flere blomster på, desto mer du klipper av blomster.

Den andre kategorien er blomster som kun er fine som snittblomster, men som det ikke nødvendigvis kommer flere blomster på planten av at du klipper av blomster og lager buketter.

Dahlia – onesta og Stoltze von Berlin

 

 

Disse blomstene bør du ha i snittblomsthage

Disse kommer det flere blomster på, når du klipper av blomster:

🌸 Erteblomster

🌸 Dahlia

🌸 Solsikker (som forgreiner seg, det står bak på frøposen om de forgreiner seg, eller er tradisjonelle som det kun kommer 1 blomst per plante)

🌸 Sinnia

🌸 Kosmos

🌸 Kina asters

🌸 Solhatt

🌸 Kornblomst

🌸 Løvemunn

🌸 Riddespore

🌸 Fløyelsblomst

🌸 Ringblomst

erteblomster

 

 

Dahlia – onesta

 

 

Dahlia – Stoltze von Berlin

 

 

Solsikker – Fantasy mixed

 

   

Solsikker – Fantasy mixed

 

 

Kategori 2

Planter som er superfine og som gjør seg fint i vase, men som ikke nødvendigvis kommer med flere blomster når man snitter til bukett.

🌸 Lavendel

🌸 Peoner

🌸 Løyntnantshjerte

🌸 Tulipaner

🌸 Roser (det kommer flere blomster av at man fjerner døde blomster, så på en måte kan man telle denne som den første kategorien)

🌸 Brudeslør

🌸 Hortensia / syrinhortensia / vierhortensia

🌸 Lupin 1 årig (Litt usikker på om det kommer flere av at man snitter denne. Fant ikke god nok informasjon).

🌸 Syrin

🌸 Klokkeranke

hortensia

 

klokkeranke

 

rose – aya renaissance poulren 21

 

potterose

 

sommerfuglbusk

 

syrin

 

syrin

 

tulipaner

 

Håper du fikk litt inspirasjon til hvilke snittblomster du vil ha i din hage. Husk; det er ikke nødvendig med en gigantisk hage for å kunne lage masse buketter. Det holder ofte med bare en pallekarm eller noen litt store krukker på verandaen / balkongen 😍

5 kommentarer
    1. Hei! Så fine tips! Jeg har veldig lyst å plante snittblomster dette året i blomsterbedet. Når vil du anbefale å plante de forskjellige typene? Liker veldig godt dahlia spesielt! 😍🌸 Kommer alle disse typene opp hvert år?

    2. Hei! Syns det er så gøy å lese bloggen din og elsker at du blogger om hage! Jeg er selv helt ny på det området men har veldig lyst å starte. Mitt spørsmål: kjøper du alle disse sortene som frø/knoller? og sår selv på en måte? eller er dette blomster jeg finner på butikken mot vår/sommer og planter rett ut?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg