Slik sår jeg frø – Tomater, Paprika, Jordbær, Klokkeranke ++

Her om dagen viste jeg dere noen av frøene jeg har sådd, og at det har kommet opp små planter allerede. Nå har jeg rukket å så frø i noen sesonger allerede, og herregud så mye jeg har lært. Husker hvor mye jeg lurte på i starten, og det er virkelig ikke lett å skjønne alt som skal gjøres.

Det å så sine egne planter fra frø er jo så utrolig gøy, og det sparer mye penger. Også har du litt å pusle med i disse kalde og kjedelige månedene.

Det er sikkert mange av dere som har lyst til å så frø i år, så da tenkte jeg å fortelle litt om hvordan jeg gjør det når jeg sår frø.

Begynn med å kjøpe inn de forskjellige frøene du skal ha. På baksiden av frøposen står det som regel når du skal så frøene, om ikke kan du enkelt google deg frem til dette.

 

Det du trenger for å så er:

  • Såjord (jeg har også brukt vanlig billigjord fra maxbo da den er ganske næringsfattig, og det har funket helt fint, bare ikke bruk god vanlig jord, da den har mye næring som kan svi røttene til de bittesmå plantene)
  • Potter å så i
  • Minidrivhus (jeg kjøpte mine på blant annet biltema og plantasjen
  • Merkelapper

Jeg begynner med å ta frem en god del jord som jeg heller en del vann over. Knar den til alle store jordbiter er løst opp og har oppi nok vann til at jorden kan formes til små kaker som på bildet under.

Så fyller jeg opp pottene med jord. Trykker litt forsiktig ned sånn at det ikke blir masse hull med luft, også fyller jeg på med jord til toppen.

På de fleste frø pleier jeg å så en til to frø i hver plugg i potten, siden det er ikke alltid at alt spirer.

Bak på frøposen står det hvor dypt du skal sette frøet nedi potten. Jeg pleier som regel å bruke et pinsett og føre frøet litt ned i potten.

Deretter setter jeg på en pinne i hvert eneste pottehull med et tall. Jeg skriver en egen liste med hva jeg har sådd, og et tall. For eksempel: gule cherry tomater: 4.

Det blir fort litt mye å skrive “gule cherry tomater” på en liten pinne, så da er det lettere å bare skrive et tall. Jeg legger også en pinne med tall på i frøposen, bare i tilfelle jeg skulle miste arket med oversikten.

Jordbærfrø er bittesmå så disse bredsår jeg. Det vil si at istedenfor at jeg bruker masse små individuelle potter, har jeg heller en stor også drysser jeg frøene over.

Jordbærfrø trenger lys for å spire. Så disse drysser jeg på toppen av jorden, også har jeg på litt vermiculite på toppen (så det holder på fuktigheten, men det fortsatt kommer lys igjennom). Sprayer forsiktig med litt vann oppå vermiculiten, men ikke så mye at frøene blir sprayet ned i jorda.

Så er det bare å slenge over lokket til drivhuset. På noen av disse har jeg kun brukt plastfolie, for jeg hadde ikke nok drivhus. Det viktigste er at du har noe over som gjør at fuktigheten holder seg inne frem til alle spirene har kommet opp. Frøene skal overhodet ikke tørke ut mens de holder på å spire. Så fort alle frøene har spiret kan du ta av plastlokket.

De fleste frø trenger litt varme for å spire. Så da setter jeg de bare på baderomsgulvet. Det går også ann å bruke varmematter, men siden jeg har nok plass på baderomsgulvet gidder jeg ikke å bruke det. Så fort disse frøene har spiret og det har kommet opp noen miniplanter, tar jeg av plastlokket og setter de inne på kontoret der det er ca 18 grader. Det er viktig å ha et plantelys over de små plantene så fort de kommer opp.

Andre frøsorter trenger å stå litt kjøligere og lyst, så de lar jeg bare stå inne i vinduet på kontoret med et plantelys over.

Når de små spirene har fått 2-3 bladpar og vokst litt, pleier jeg å potte de om i større potter. Jeg skal lage et eget innlegg om det når den tiden kommer, så følg med for å se hvordan jeg gjør det!

Håper dere fikk lyst til å prøve og så egne planter fra frø i år. Er det noe som helst du lurer på, så er det bare å spørre i kommentarfeltet så skal jeg svarer så godt jeg kan!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg