Slik lykkes du med nyttårsforsettene!

Nytt år og jeg tipper det er mange der ute som har satt mange nyttårsforsetter. For å nå målene dine i 2019 skal jeg gi deg noen tips og triks! Selv elsker jeg å sette nye mål og jeg setter meg både delmål som jeg skal klare på dagsbasis, ukesbasis, månedsbasis, årsbasis og på 5-10 år.

Det å jobbe mot et mål er skikkelig gøy, men det kan komme en problemer på veien. Kanskje mister du motivasjonen, eller så vet du ikke helt hvordan du skal nå målet ditt. Derfor er det viktig med en klar plan. Jeg kan gi dere min hemmelige formel som jeg alltid bruker når jeg setter meg mål!

#GOALS

Begynn med hva du ønsker – Hva ønsker du å få ut av 2019? Skriv ned de tingene du syns er viktig for deg, og gjerne flere ting.

Definer målet – Uansett om målet ditt er at du ønsker å komme i bedre form, bli mer ryddig, eller bli sunnere bør du definere det så mye som mulig. Å komme i bedre form er et vagt mål. Du burde heller ha som mål at du skal kunne løpe for eksempel 5 km på x antall minutter, eller kunne løpe en viss treningsrunde uten å måtte stoppe. Da har du et klart mål, som er mye lettere å måle enn bare “komme i bedre form”.

Legg en plan – Hva skal du gjøre for å oppnå målet ditt? Om målet ditt er å løpe den faste løperunden på x antall minutter, bør du legge en plan for hvor ofte du skal trene og hvor mye du skal trene. Lag avtaler med deg selv i kalenderen på de dagene du skal trene, så du har satt av tid til treningen.

Ha en belønning – På de dagene hvor motivasjonen er på bunn og du virkelig ikke har lyst til å jobbe mot målet ditt er det viktig at du har en belønning som gjør at du klarer å pushe igjennom og dra på den treningen, eller droppe å stikke innom Mc Donalds.

Belønninger kan være hva som helst og det kommer helt ann på hva du ønsker. Det kan være alt ifra en reise, nye treningsklær, tur på en restaurant som du liker, eller noe helt annet. Du bestemmer. Det viktigste er at det er noe som får det til å kile i magen din, og at det er noe du virkelig vil ha.

Sett opp en tidsramme – Jeg er veldig fan av 30 og 50 dagers challenger. Det er lenge nok til at du klarer å legge det til en vane, og det er også kort nok til at du ikke føler det er endeløst med tid. Si for eksempel at du skal trene annenhver dag i 50 dager, eller at du skal rydde hele huset så det er shinet opp hver kveld i 50 dager. 50 dager er ikke resten av livet, og det er ikke helt avskrekkende lang tid. Så det er mye lettere å kicke igang om du tenker at du skal bare klare disse 50 dagene. Etter at challengen er over har enten vanene blitt så sterke at du ikke tenker over at det er en challenge lenger, eller så starter du en ny 50 dagers challenge med en ny belønning.

 

Ha målet synlig – Det er viktig at du har målet skrevet ned et sted du ser hver eneste dag. Det minner deg på hva du jobber hardt for. Ha gjerne et bilde av belønningen rett ved siden av for ekstra motivasjon. Selv pleier jeg å lage en sånn plakat som er på bildet under som jeg krysser av hver dag så jeg holder fullt fokus hver eneste dag.

Håper virkelig at disse tipsene kan hjelpe deg til å nå målene dine i 2019! Fortell meg gjerne hva dine mål er i kommentarfeltet. Elsker å høre hva dere jobber hardt for 😃

 

2 kommentarer
    1. Mine nyttårsforsetter er å stå opp tidlig (klokken 7), spare penger, og trene for å bli sterkere😊 elsker bloggen din, leser den hver dag❤

    2. Så fint innlegg!😄
      Har 2 mål jeg skal jobbe veldig hardt med i år og det er å jobbe med helsen min fordi jeg sliter med kronisk sykdom som gjør hverdagen veldig vanskelig men i år skal jeg kjempe hardt for å få fremgang. Kjempe for det jeg har rett på. Og for meg selv. Så skal jeg jobbe med det mentale. Man blir sliten og lei mentalt når man leve med sykdom 24/7. Så det mentale skal jobbes hardt med for å bli bedre.
      Stor klem.❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg