Slik gjør du hagen klar for høsten!

Nå som vi er uti oktober er det på tide å gjøre hagen klar for vinteren, og få shinet opp for høsten. Selv har jeg kommet godt igang, men det er fortsatt en del ting som gjenstår.

Jeg har jo fått masse spørsmål av dere om hvilke ting man bør huske å gjøre nå, så derfor tenkte jeg å skrive alt dere bør gjøre nå, i dette innlegget, så dere har en liste (#ListeStina) å gå utifra! Om det er noe viktig som jeg glemmer; rop ut i kommentarfeltet, så legger jeg det til på denne listen!

Ting du bør gjøre i hagen om høsten:

 

Samle frø – Nå er det så mange muligheter for gratis blomster. Så ta deg en runde rundt i hagen og samle inn frø fra solsikker, klokkeranke, blodbeger, blomkarse, prydløvemunn og en rekke andre blomster. Er du på besøk hjemme hos noen er det smart å ta en titt uti hagen dems og høste noen frø (bare husk å spørre om lov først, hehe!). Jeg legger alltid frøene jeg høster til tørk på kjøkkenpapir, og når det er helt tørt legger jeg de i konvolutter, skriver plantesorten og dato for høsting. Tro meg: når våren kommer, kommer du ikke til å huske hva som er hva, så merk godt hehe!

 

Løv – Har det kommet masse løv rundt i hagen din, bør du samle det sammen og legge det i blomsterbedene inntil røttene på blomstene. Dette gir superfin isolasjon som kan redde blomstene dine fra den verste kulden. Jeg pleier alltid å legge løv inntil rosene mine, siden de står så bart der ute.

Urter – Tørk urtene eller frys de i isbitformer sammen med litt olje. Perfekt å slippe en “krydder-isbit” oppi matlagingen, også får du den ferske sommersmaken!

 

Utemøbler – Ta inn putene til utemøblene, og ha trekk over alt som ikke står under tak.

 

Chutney av umodne tomater – Nå som det er høst er det typisk at det er masse grønne og umodne tomater igjen, og istedenfor å kaste de kan du heller lage en chutney av de!

 

Blomsterløk – Har du ikke plantet blomsterløk enda, bør du virkelig gjøre det nå! Jeg kan love deg at du kommer til å være så glad til våren når blomstene spretter opp tidlig om våren. I år har jeg plantet over 1000 blomsterløker, og jeg gleder meg så utrolig mye til å se hvordan det kommer til å se ut til våren!

Overvintre sommerblomster – Visste du at flere av sommerblomstene er flerårige? Fuksia er en blomst som blir brukt som ettårig sommerblomst her i Norge, men de kan bli mange år gamle hvis du overvintrer de innendørs. Jeg skal lage et eget blogginnlegg om overvintringen av fuksia når den tid nærmer seg, så følg med for det. Google blomstene du har kjøpt i sommer og se hvilke du kan overvintre!

 

Dahlia – Dahliaknoller må graves opp hver høst og overvintres kjølig, mørkt og tørt. Jeg skal lage et eget innlegg om dette også når det nærmer seg, så følg med for det!

 

Sommerblomster – Mange av blomstene du kjøpte i vår / sommer, begynner å se rimelig slitne og kjipe ut nå, og da er det på tide å shine opp. Jeg har allerede fjernet flere av petunia’ene mine, blomkarsen og solsikkene.

Blomsterpotter – Gjør deg selv en tjeneste når du tar ut blomster av blomsterpottene. Vask og rens de skikkelig, og sett de inn i boden / garasjen. Da er det helt klare når våren kommer og du har vært på hagesenteret og plutselig skal plante ut 40 forskjellige blomster, hehe!

 

Frostvakt i drivhus – Har du et lite drivhus kan du forlenge sesongen med å sette inn en frostvakt. Den setter igang med å varme opp når det blir under en viss temperatur i drivhuset. Har selv prøvd det på mitt drivhus, men siden det er 13 kvm ble det for stort å varme opp med frostvakt. Så jeg skal heller bruke en ovn for å varme opp når jeg skal være inne i drivhuset, også får de være kaldt der inne ellers.

 

Bilder til planlegging – Gjør deg selv en tjeneste og ta massevis av bilder av hagen nå. Ta bilder fra alle steder i hagen, og gjør det lett for deg selv å ha full oversikt over hele hagen. I februar begynner det alltid å klø i de grønne fingrene, og da elsker jeg å planlegge årets prosjekter, men det er vanskelig å se for seg når man rusler rundt i en hage full av snø, der ingen av plantene har løv.

Stauder – Nå er tiden for å dele opp vårblomstrende stauder. Har du for eksempel en løytnantshjerte blomst som har stått i hagen i noen år, kan du dele den opp nå for å få enda flere. Genialt!

 

Salg % – Nå er det masse 70-80% rabatter på hagesentrene, så ta deg en tur rundt og se om du får gjort noen kupp. Den beste tiden å plante ut flerårige blomster i hagen er jo faktisk om høsten. Da står blomstene med jevn fuktighet og de får heller ikke noe varmesjokk. Jeg anbefaler dog å få plantet alle blomstene i bakken seneste cirka 20 oktober, avhengig av hvor i landet du bor, så de rekker å sette litt røtter før frosten kommer.

 

Så frø – Nå kan du så spiselige vekster som skal stå kaldt. For eksempel: vintersalat, dill, persille, gulrot, osv. Spør litt der du kjøper frø om hva som passer å så i en pallekarm nå.

Tørk blomster – Ta deg en runde rundt i hagen og se hvilke blomster som kan være fine å tørke. Det er jo så koselig å ha noen minner fra sommeren når det er 30 cm med snø ute i hagen.

 

Fuglemat – Begynn å måte småfuglene nå, så vet de hvor de skal finne mat når kulden kommer. Vi har satt opp 10 matstasjoner langs husveggen, og det er hundrevis av småfugler innom her hver eneste dag. Det er så koselig å sitte og se på alle de små fuglene, også er det jo så fint for de så de vet at de kan komme hit og hente mat.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg