Slik får du lekre buketter som varer lenge!

Jeg tror de fleste som leser denne bloggen har fått med seg at jeg elsker blomster og alt som har med hage å gjøre. Nå som det er vinter fyller jeg heller litt ekstra opp inne. Jeg har masse lekre grønne planter som står inne året rundt.

Men på når det ikke er sommersesong pleier jeg å kjøpe inn buketter med blomster som kan stå i vaser rundt i huset. Det er så koselig og fint å se på blomstene, og jeg bare får en god følelse av det!

Da jeg begynte like blomster og kjøpte inn roser for å ha på bordene, visste jeg lite om hvordan man skulle ta vare på de. Så det tok som regel 1-3 dager også var de helt visne og så ikke ut! Superkjipt! Siden den gang har jeg lært mye.

Når du skal velge ut blomstene er det viktig å sjekke kvaliteten på de. Skal du ha roser bør du kjenne (ekstremt forsiktig) på knuppen at de ikke er helt bløte. Desto hardere de er, desto bedre er det. Er det tykk stilk holder de som regel enda lengre da de tar opp mer vann. Dette er noe man ofte brenner seg på når man kjøper billige roser. Så sjekk slike ting, så du unngår å måtte kaste buketten etter et par dager.

Når det kommer til valg av blomster liker jeg å mikse og trikse litt. Det er veldig fint å velge roser i forskjellige farger med litt eucalyptus.

Eller noen hvite og grønne blomster med pinner med små “andeunger” på slik som jeg har valgt i dette innlegget. En miks er ofte fint, og det gir mye kontraster, fylde og høyde på buketten.

Når du har fått buketten med deg hjem er det bare å snitte blomstene, sette de i en helt ren vase med blomsternæring, og pass på at ingen av bladene kommer i kontakt med vannet pga bakterier. Sett de kaldt om natten så har du de noen dager lengre. Bare ikke sett de ut i minusgrader. Det liker de ikke.  Pass også på at det ikke blir for varmt der de står, det liker de heller ikke.

Pass på å fylle på vann etter noen dager, sånn at ingen av stilkene står uten vann. Ser du en blomst her og der begynner å bli dårlig, tar du de bare bort, så de ikke sprer bakterier og dreper resten av blomstene.

Håper disse tipsene hjelper dere der ute som er like glad i blomster som jeg er! 🌸💐

 

6 kommentarer
    1. My mom always puts roses “to sleep” at night and I do the same! So I take them from the vase and put them horizontally layed in a cold water for the night (to sink or a bathtub if possible). The water must cover the stems all the time and it’s good to push the flowers under the water a bit, then let them “sleep”. In the morning when they are put back to the vase they are much perkier! 🙂

    2. Dette har jeg lært om blomster også 😊 men er også veldig viktig å vaske vaser i lett klor vann og skylle godt . Roser må du fjerne torner på , da vare de lenge ! Tornene kan inneholde bakterier /sykdom .

    3. De står også enda lenger om man gir de et nytt sted etter noen dager, gjerne da du fyller på nytt vann. Disse er alstroemeria forresten, kjempe fine☺️ Hilsen en blomsterdekoratør

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg