Slik er årets kjøkkenhage!

For to år siden lagde jeg meg en liten kjøkkenhage på verandaen med to pallekarmer. Jeg fylte den opp med tomatplanter og urter, og siden den gang har jeg elsket å ha kjøkkenhage. Det er noen fantastisk med det å kunne gå rett ut døra og plukke mat. Så kortreist det kan bli og alt er økologisk.

Siden jeg startet med kjøkkenhage har den utvidet seg mye. I fjor la jeg til en pallekarm til, og i år la jeg til 7 pallekarmer til, så nå har jeg hele 10 pallekarmer. Hehe!

Tidligere i år sådde jeg jordbærplanter, og det skulle egentlig bli 30 planter.. Det endte opp med å bli 200 planter, så jeg måtte ha noen ekstra pallekarmer. Jeg har også 24 tomatplanter som jeg har grodd fra frø, paprika fra frø, salat dyrket fra frø, en del urter som har vokst opp fra i fjor og noen få urter som jeg har kjøpt i år.

Det er så gøy å ha en kjøkkenhage med planter jeg har drevet frem fra frø. Det er noe fascinerende og gøy med det prosessen fra å så et frø til at jeg kan høste mat fra planten. Tror det er et overlevelsesinnstinkt eller noe. Er jo gøy å vite at dersom det skulle bli matmangel, så kan jeg i alle fall dyrke mye mat frem selv. Selv om jeg virkelig krysser fingrene for at det virkelig aldri skjer!

Nå som hele kjøkkenhagen er klar kan jeg endelig vise dere alt jeg har plantet og de nye pallekarmene!

Fikk drivhus til å ha oppå pallekarmen av pappa for et par måneder siden, og det er genialt til paprika, basilikum og koriander (som er glade i mye varme og hater kulde).

Er fortsatt noen få plasser igjen, og de tipper jeg at jeg kommer til å fylle med masse koriander og andre urter.

Spiselige blomster må jeg også ha. Stemor, blomkarse og solsikke er spiselig så lenge det ikke er sprøytet. Dette er perfekt for å pynte maten med!

Haha, denne krukka ser så stusselig ut nå. Men alle plantene kommer til å vokse seg sinnsykt store i løpet av sesongen, så kan ikke plante noe tettere, hehe!

Chloe elsker å snuse på tomatplantene, og hopper opp på putekasse for å snuse!

Jordbærene jeg sådde er månedsjordbær. Disse kommer flere ganger i løpet av sommeren. De skal visstnok smake som markjordbær og være litt mindre i størrelsen enn vanlige jordbær. Gleder meg til de blir modne!

Her ser dere 4 av pallekarmene som er i hagen. Disse står i solen hele dagen, så her har jeg satt ting som elsker sol. Tomater er en av de! Jeg har også lagt svetteslanger på alle pallekarmene i hagen, så jeg slipper å vanne de for hånd.

Nå begynner det endelig å komme rips på ripsbuskene. Disse lager jeg ripsgele av, som vi spiser masse av i desember. Det er sykt godt sammen med julemat.

Det er så lett å lage sin egen kjøkkenhage. Du kan jo starte med en litt stor krukke med noen urter, også utvide etterhvert som du får mer og mer erfaring. Kjøkkenhage er i alle fall noe jeg virkelig vil anbefale alle å prøve seg på!

14 kommentarer
    1. Synes du skal bruke stemmen din til viktigere ting enn kjøkkenhagen din i dag #blacklivesmatter.

        1. Det skjedde meg også 🙁 Men et uhell da, hadde satt på scheduled, og plutselig var det posta… Jaja, det viktigste er vel det antirasistiske arbeidet vi gjør IRL fremfor på insta tenker jeg! Sees vi på demo fredag?

          1. Ja, jeg hadde ikke fått med meg hele omfanget før litt utpå dagen. Men det viktigste er at vi alle deler, snakker, lærer om rasisme og faktisk prøver å gjøre en endring både i hjemmet, på gata, sosiale medier og på verdensbasis! 🙂

    2. Hei! Så mange fine planter du har! Jeg lurte på om du har noen tips til en litt stor grønn uteplante som tåler å stå litt i sola? Jeg har ofte sol på morgenen, frem til 13-14, også er det skygge etter det. Jeg har satt ut en grønn plante hvor bladene har blitt brune pga. sola, og det er ikke spesielt pent.. Så tar veldig gjerne imot tips!!

      1. på plantasjen.no kan du gå inn på “produkter” -> “uteplanter” -> “hageplanter” -> også blar du nedover og i menyen på venstre side der du kan filtrere bort ting, kan du velge “lysbehov, sol” og huke av grønnfarge under farge 😀 håper det hjelper deg 😀

    3. Veldig inspirerende, frodig og flott! Vi kjøpte leilighet i vår og eier endelig noe eget. Var litt for sein med å så ting, men skal planlegge bedre neste år. Hvordan oppbevarer du alt om vinteren? Klipper du ned og dekker over pallekarmen, eller fjerner du og planter nytt neste år?😊

      1. så koselig å høre 😀 Jeg klipper ned de tingene jeg vet at vokser opp neste år, som oregano, løpstikke, gressløk osv. Resten rives bare ut og fjernes, også plates på nytt året etter 🙂

    4. Så gøy med egen kjøkkenhage, du er utrolig flink 👍😊 Kjempe fin kjole du har på deg på disse bildene 😊

    5. Åååå, så flink du er! Og pen!!! Jeg har også begynt med kjøkkenhage, og det kommer om innlegg om det på bloggen min neste uke (www.husdukke.no)! Har du noen tips til ei dukke som nettopp har begynt å blogge selv?

      1. oi så gøy! Det må jeg sjekke ut da 😀 Sjekket ut bloggen din nå for å gi deg tips. Eneste jeg kommer på er at du burde gjøre så alle bildene er store. Ellers; keep doing your thing! ELSKER stilen din, og den sminken; omg så rå!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg