Sjokkert at jeg klarte dette!

I går gjorde jeg noe jeg aldri har gjort før, og som jeg var 100% sikker på at jeg aldri kom til å gjøre. Dette er noe pappa har gjort 10 år på rad, ofte sammen med mamma, og jeg har i alle år hørt om hvor hardt dette er. I år kunne ikke mamma være med, så da ga jeg endelig etter og ble med.

Det vi gjorde var å gjete cirka 250 sauer i Flæfjellet i Hemsedal, langt inn på fjellet igjennom søkkvåte myrer, strender som det kun var svære og våte steiner på, over fosser og snøbreer, mens det snødde og var 0 grader. Mildt sagt litt av et prosjekt! Ikke akkurat en typisk dag i en rosablogger sitt liv, haha!

Grunnen til at vi gjorde det er fordi mange av pappa sine sauer er på fjellet om sommeren, og da må de gjetes fra der dyrebilen setter de av og langt opp på fjellet.

Hele turen ble på 20 km så det var veldig langt med tanke på at vi hele tiden gikk i dårlig terreng og måtte passe på at flokken holdt seg sammen (er jo som å skulle gå 40 km på vanlig vei..). Jeg som har vært livredd for sau hele livet ble plutselig ikke redd for sauer lengre, og sammen med en nabogutt av pappa som var med gikk vi bak, og vi løp frem og tilbake hele veien for å passe på at alle sauene ble med og kom seg trygt frem.

Sauer er ikke likeee flokkdyr som man skulle tro utifra tv, og de elsker å plutselig stikke av, haha, så vi måtte passe skikkelig på! Vi hadde med tre border collie hunder som heldigvis hjalp mye, men med 250 sauer måtte alle passe på hele tiden, hehe!

Jeg er sykt glad for at jeg hadde gode turklær, for selv om det snødde og regnet om hverandre og jeg plumpet uti sikkert 100 ganger, ble jeg faktisk bare litt våt på en liten del av tightsen under, så der er jeg imponert og klærne og skoene! Hadde jeg ikke hatt superbra klær hadde nok turen blitt mye mer seig! Så nå har jeg virkelig fått testet ut turklærne mine, og det er mer enn godkjent til flere turer utover sommeren!

Hvis noen lurer på hvorfor alle er oransj / røde på rumpa, så er det bare fordi det er spray til sauer som de blir merket med, så det er lettere å sortere ut hvilke sauer som skulle på fjellet

På veien tilbake hoppet det plutselig frem to ryper midt i der vi gikk, og det kravlet ut 15 rypeunger. Herregud som vi alle skvatt!

Jeg dro frem kameraet så fort jeg kunne for å ta bilder av de, og jeg rakk å få knipset bilde av den ene ungen (bildet over) og moren eller faren på bildet under. Så gøy å se!

Jeg kjørte bil både frem og tilbake, og det var hele 6 timer kjøring! Men herregud så mye fin natur vi gikk se. Måtte stoppe for å ta bilde av fossen som renner nedover de svære fjellene. Det var litt av et syn!

 

Alt i alt ble det en utrolig slitsom og krevende tur, men herregud for en mestringsfølelse etterpå. Det at JEG som er såpass rosablogger og som har vært livredd for sauer hele livet, faktisk klarte å være med på denne turen er ganske så gøy å tenke på. Også var det deilig å se at jeg har mye mer krefter i kroppen, og er mye sterkere både fysisk og psykisk enn jeg trodde.

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg