Selge barna for likes?

Jeg er fortsatt på det punktet i livet mitt der jeg ikke helt vet om jeg vil ha barn, ei heller når jeg vil ha barn. Men selv om jeg ikke er klar for barn enda, tenker jeg på hvordan jeg ville gjort ting dersom jeg selv hadde barn.

Hvordan ville jeg gjort det i forhold til bloggen? Ville jeg gått all-in og blitt mammablogger? Ville jeg delt masse bilder av barna? Eller ville jeg holdt de helt utenfor?

Jeg har fundert mye på dette, og jeg prøver ofte å tenke hva jeg selv ville følt. Hvordan jeg ville følt det hvis min egen mor hadde lagt ut masse bilder av meg (som jeg kanskje ikke hadde syntes at var særlig fine) dersom hun hadde hatt en blogg. Hvordan jeg hadde følt det hvis interiøret mitt var nødt til å matche instagram feeden hennes, og jeg selv ikke kunne rota og hengt opp barbie plakater fordi det ikke var bloggvennlig. Hvordan jeg ville følt det dersom min egen mor hadde delt hele oppveksten min med det norske folk.

Jeg tror nok at jeg hadde taklet det ekstremt dårlig. Jeg kjenner jeg blir kvalm bare tanken på det.

Jeg er så ekstremt glad for at jeg vokste opp med en mor og far som lot meg gå med akkurat det klærne jeg ville gå med, som lot meg male rommet mitt slik jeg ville og ha plakater av både barbie og marilyn manson, og som ikke har delt all mulig info om meg offentlig.

Når det kommer til hvordan jeg vil at mine eventuelle fremtidige barn skal få det, så tenker jeg at det er greit å dele bilder av de en sjelden gang iblant, dersom det er bilder som er kledelig. Ikke masse mat rundt i ansiktet, snåle grimaser eller andre ting som foreldre tenker at bare er morsomt å dele med andre, men som barna kan syns er ekstremt flaut og kjipt for de.

Rommene til barna skal få love til å være deres private sone. Der skal de kunne leke, rote og innrede akkurat slik de ønsker uten at det skal deles med hele Norge. Èn ting er babyrom, for der er ungen en baby, så det må foreldrene innrede, og man er sikkert såpass i babytåken at det er innafor å dele bilder av. Men så fort ungen kommer med egne meninger, syns jeg at den skal få lov å bestemme slikt selv, og også ha sitt eget privatliv.

Nå høres kanskje jeg enten streng ut, eller så er disse tingene en selvfølge. Det kommer helt ann på hvor mye du følger med på blogg og sosiale medier. Jeg ser foreldre som deler så ekstremt mye av barna sine, at jeg kjenner at jeg får helt vondt i hjertet mitt når jeg tenker på hva det barnet får slengt i fleisen når h*n selv får tilgang til sosiale medier..

Nå er det ikke sånn at jeg sitter med noen fasit, og jeg har ikke barn selv så jeg kjenner ikke på det ønsket om å dele barneting selv. Men dette er i alle fall hvordan jeg føler at ting bør være for meg. Har man barn bør de settes langt foran både likes og følgere, uansett om du har 300 følgere eller 300’000.

 

Hvor syns du grensen går?

 

11 kommentarer
    1. Jeg er helt enig. Å publisere et uskyldig og fint bilde i ny og ned synes jeg er helt greit, og det er noe jeg gjør selv en gang i blandt. Vet om mange foreldre som deler både bilder og videoer av babyene sine når de bader i badestamp, når de har bæsjet over hele seg, eller når de kun har på seg en bleie. Tenk å se disse bildene/videoene som 14 åring, og tenke på at dette er materiale som ALLE har tilgang til. Synes det er respektløst ovenfor barnet som ikke kan samtykke/ og om de samtykker i en alder av 2-3 år er de langt ifra moden nok til å forstå hva de sier ja til. Å sende videoer eller bilder til nærme familie er en ting, men å dele det med alle er noe jeg ser på som skremmende.

    2. Du er bare utrolig💞 hater å si det, men jeg før hadde bare, av en eller annen grunn gjort opp en mening om at jeg ikke liker deg. For du var en sånn «dum rosablogger». Aldri gjort noe ut av det altså, bare tenkt det inni meg. Men du har så utrolig mye å komme med! Du er sterk og står på dine meninger, du tenker på følgerne dine og det virker som du har ekstremt mye kunnskap. Så en ting er sikkert; DEG liker jeg❤️

        1. Du er alltid ekstremt dårlig på å ta til deg kritikk. Hva er greia? Ikke mange bloggere som svarer som deg… Ta til deg hva vedkommende skriver isteden, og prøv å se casen fra hans side 😉

          1. eh, whaaaat? Her virker det som at du virkelig legger godsiden til for å sverte meg. Jeg spurte personen bare om hvorfor han mente at jeg skulle slutte å blogge før jeg fikk barn. Helt seriøst, dette var unødvendig av deg.

    3. You have sensible, wise and healthy opinions about this important matter! I absolutely agree! It’s fine to share a beautiful baby picture here and there, but nobody should have to grow up all publicly. Who would want to live in “Truman Show”! To keep a child totally away from the blog would be rather strange and even impossible (maybe if the blog was only about for example food recipes and nobody would even know what the writer looks like, hehe), but I think you draw the line just as it should be done! 🙂

    4. Jeg sluttet å blogge om datteren min når hun nærmet seg tre år. Nå er hun tolv, og hun godkjenner alt jeg eventuelt deler om henne på nettet. Tenker det er mest fair. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg