1000 Blomsterløker! Dette har jeg plantet i hagen!

For litt siden fikk jeg en gigantisk pakke i posten fra plukkselv.no med masse fantastisk fine blomsterløker. De har jo et vanvittig stort utvalg av blomsterløker, så det var mye spennende å velge mellom!

For oss hageglede mennesker starter jo våren allerede nå. I flere år har jeg plantet blomsterløker om høsten, og det er så stas når det titter opp blomster tidlig om våren. Det gir så vårstemning!

Her er alle de forskjellige typene med blomsterløker jeg fikk. Her er det alt ifra krokus som blomstrer tidlig om våren, til påskeliljer som blomstrer i april, til tulipaner som blomstrer i mai og utover juni. Her er det en stor godtepose av forskjellige farger og størrelser!

1 – HER // 2 – HER // 3 – HER // 4 – HER
5 – HER // 6 – HER // 7 – HER // 8 – HER

 

1 – HER // 2 – HER // 3 – HER // 4 – HER

 

Jeg fikk hele 1000 blomsterløker, så her blir det litt av et hageshow når våren kommer!

1 – HER // 2 – HER // 3 – HER // 4 – HER
5 – HER // 6 – HER // 7 – HER // 8 – HER

Jeg kicket igang plantingen på verandaen der jeg plantet i potter. Når man planter løker i potter er det genialt å bruke “lasagne” metoden. Den går ut på at du planter løker i flere lag, sånn at du får superlang blomstringstid.

Start med å legge litt lecakuler nederst i potten, deretter et godt lag med jord. Deretter legger du en runde med tulipaner, ha over litt jord og legg påskeliljer, ha over litt jord og legg perleblomst. Med denne metoden får jeg blomstring i denne potten fra mars til juni. Hvor amazing er ikke det?

Perfekt om du kun har en liten balkong men vil ha masse forskjellige blomsterløker og lang blomstring! Funker også perfekt for meg som har en stor terrasse men som også vil ha ekstra lang blomstringstid i pottene!

 

Jeg plantet også blomsterløker rundt i hele hagen, og i alle blomsterbedene. Så her kommer det til å se helt nydelig ut når våren kommer!

Siden det fortsatt er mye blomstring rundt i bedene, snek jeg løkene inn mellom blomstene.

Når det kommer til blomsterløker så er det veldig viktig å plante de ut asap. De bør rekke å lage litt røtter før frosten kommer. Flere av blomsterløkene er “naturaliserende”. Det vil si at du kun trenger å plante de ut en gang, også kommer de igjen år etter år, og mange av de sprer seg også så du får enda flere blomster året etter!

Nå gleder jeg meg i alle fall veldig til våren kommer! Husk å sjekke ut plukkselv.no for masse spennende og fine blomsterløker!

3 kommentarer
    1. Hei jeg lurte på om du kunne gi meg litt info ? Jeg har aldri brukt løk før og første gang jeg planter dem!

      1)Hvordan gjør jeg det?
      2) Når skal man sette de i jorden?
      3 Hvor mye vann trenger de ?
      4 Er det farlig hvis det regner på de blomsterløkene siden høst vær kan jo være mye regn.
      5) Jeg har kjøpt veldig mange og forskjellige blomsterløk, vet heller ikke hvor mye jord jeg skal sette oppå tilbake!
      6 Trenger man nytt jord ? For at de skal holde seg bra?
      7) Hva gjør jeg når alt er vokst og det er sommer eller vinter og det må klippes vekk igjen

      Vil gjerne ha veldig mye info, er veldig nervøs, redd for å gjøre feil. Hører så mye forskjellig

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg