Pakkeliste for skogsturer!

Jeg elsker å gå på turer i skogen og langs kyst-stiene. Det å være ute i naturen, høre fuglene kvitre, se hvitveis og koble helt ut er så utrolig terapeutisk for meg, og det gir meg en ro i sjelen som få ting gjør. Det er jo også en fantastisk måte å trene på! Jeg har “flydd på skæven” (som de sier i Hokksund), siden jeg var liten. Jeg vokste opp med border collie hunder som jeg tok med på skogsturer. Nå i voksen alder er skogsturer noe jeg fortsatt elsker å gjøre. I løpet av årene har utstyret blitt mer profft og jeg har begynt å nyte turene mer.

På grunn av korona er jo turer utendørs basically den eneste måten å være sosial på, og det er en super måte å komme seg ut av huset på. Derfor tenkte jeg å gi dere noen tips til både klær på tur, men også hva dere burde ha med dere. Dette er ikke ting man er nødt til å ha, men de gjør turen mye hyggeligere og mer komfortabel, hehe!

ANTREKK

La oss starte med antrekket. Tingen som enkelt kan ødelegge en tur.. Haha. Sjekk værmeldingen før du drar på tur, og pass på så du ikke kler deg for kaldt eller varmt. Ha gjerne med en ekstra genser i sekken som du kan ta på deg når du setter deg ned for å spise. Det er fort gjort å bli kald når du slår deg ned, og det er kjipt å fryse når du venter på grillmaten.

Selv pleier jeg alltid å ha på meg ullundertøy. Settet under fikk jeg fra Ulvang da jeg var med på Farmen kjendis, og det klør veldig lite og varmer godt, samtidig som at det puster. Noe som er viktig når du er på tur.

Solbriller er også smart å ha med. Kjedelig å gå med sola i øynene halve turen. En enkel ting som er lett å glemme, men som kan ødelegge om man har glemt det.

Av yttertøy bruker jeg alltid turbukse og jakke. Valget faller alltid på allværsjakke eller tynn boblejakke avhengig av været.

Lue og votter / vanter er også alltid med. Luen slenger jeg som regel i sekken og tar på meg etterhvert om jeg føler for det. Vanter er noe jeg går med basically hele turen. Det hjelper mye på varmen og gjør at hendene ikke tørker ut helt.

SKO

Gode sko er viktig. Jeg har to favorittpar jeg bruker. De oransje skoene er perfekt for vanlige turer når det er tørt og greit. De rosa skoene passer perfekt til steder der det er litt terreng og når det kan bli litt vått. Det er superkjipt å være våt på bena, så bruk vanntette sko når det ikke er helt tørt i skogen.

De rosa skoene er skoene jeg brukte på Farmen Kjendis, og det er så sinnsykt mange som har spurt hvor de er fra. De er fra Viking “goretex surround”. Har prøvd å finne link, men finner de ikke på nett dessverre.

SEKK

Jeg har også to sekker jeg velger mellom avhengig av turen jeg skal på. Bergans sekken er 30 liter og er perfekt dersom jeg skal grille og ha med en del ting. Brukte den også når jeg skulle sove over i telt i skogen, så det er ganske god plass i den, og det er mulig å feste fast ting utenpå den.

Den svarte salomon sekken er perfekt på småturer der jeg bare har med litt lunsj, drikke og en genser.

Tips: Når du pakker sekken; legg alt som er tungt nederst og nærmest ryggen din. Da blir det lettest å bære.

SITTE PÅ

Om du skal ta deg en pause på turen er det superviktig å ta med sitteunderlag. Det er få ting som er kjipere enn å bli kald i rompa og sitte på en hard stein når du skal nyte kvikklunsjen. Haha!

Har du lyst til å kose deg ute i skogen litt lengre, kan du jo ta med en hengekøye. Jeg fikk hengekøye til jul av svigerinnen og svogeren min, som jeg gleder meg til å bruke på turer fremover. Det er jo perfekt å slå den opp og kose deg i hengekøya med en varm kopp kakao, mens du ser utover naturen!

MAT / DRIKKE

Så var vi over på mat og drikke. Her kommer det jo helt ann på hvor lang tur du skal på, og om du vil ha kosetur eller bare trimtur.

Selv må jeg alltid ha med vann til meg selv, vann til Chloe, også litt snacks til meg og Chloe.

Skal jeg kose meg skikkelig tar jeg med engangsgrill, fyrstikker, pølser, ketchup og lomper. Det er superviktig å sjekke grillregler der man er, og faktisk bruke hodet. Ikke grill et sted der det kan gå galt, og ha med vann for å slukke grillen.

Jeg elsker også å lage pinnebrød. Det er ingenting som smaker bedre enn det på tur! Miks sammen 4dl hvetemel, 1/2 ts salt, 2 ts sukker og 2 ts bakepulver. Ha i 5 ss olje og cirka 1,5 dl vann. Rør sammen til en smidig deig, og ha i en plastboks.

Jeg elsker å ha med kakao på tur, og den lager jeg alltid med “whittard caramel luxury hot chocolate”. Den smaker seriøst helt himmelsk!

Kvikklunsj, appelsin og safarikjeks er jo også must på tur. Perfekt snacks! Jeg pleier å skjære opp appelsinen på forhånd og legge den i en plastboks, så jeg kan spise den med gaffel. Da slipper jeg å bli klissete på hendene når jeg er på tur.

Som dere skjønner er jeg mildt sagt glad i å gå på tur, hehe! Et siste tips før jeg runder av er å sjekke ut.no for turløyper. Unngå å dra på de stedene der massevis av folk drar. Det er supert å komme seg ut på tur, men ikke supert om det blir for mye folk på samme sted i disse tider.

Håper dere koser dere masse på tur, og bruk denne tiden på å se hvor vakkert dette landet er!

9 kommentarer
    1. Kjekt innlegg. Er selv svært glad i å gå på tur. Kan anbefale Månafossen og prekestolen om du er i disse trakter. Men lurer på en ting, har du ALLTID med lue og votter? Altså hele året. Jeg er selv en svært kald person, men det hørtes litt voldsomt ut med votter i juli liksom…..

      1. Det er superviktig å sjekke grillregler der man er, og faktisk bruke hodet. Ikke grill et sted der det kan gå galt, og ha med vann for å slukke grillen. 🙂 les innlegget igjen så ser du at jeg minnner folk på å sjekke regler :-))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg