Nye blomster i hagen!

I forrige uke var jeg innom Plantasjen og handlet masse klatreplanter. Kjøpte hele seks klematiser, et par blåregn, villvin og kaprifol, også kjøpte også et magnolia tre. Men jeg hadde så mye å gjøre hele helgen at jeg rakk ikke å plante noen av de, denne uka. Når jeg skulle dra for å kjøpe jord og bark så jeg kunne plante, endte jeg også opp med å kjøpe syv svære nye roser, så da ble det enda mer å plante, haha!

Jeg hadde jo et helt blomsterbed under verandaen der det var helt tomt. Hverken blomster eller espalier eller noe som helst. Så der fikk jeg endelig satt opp en del espalier og plantet masse spennende.

Det ser jo veldig lite ut nå, men tro meg; det kommer til å bugne her om forhåpentligvis ikke altfor lenge. Her har jeg plantet:

rose – magnolia – rose – klematis – rose – klematis – kaprifol – klematis – rose – klematis.

Så her kommer alt av espalieret til å dekkes av klematis og kaprifol. Vi har jo en kaprifol under verandaen ved studioet til Per Fredrik, og den vokser helt vilt. Så jeg håper at denne kaprifolen skal klatre og komme seg opp til rekkverket på verandaen. Det hadde vært utrolig lekkert!

leonardo da vinci rose

Denne klematisen har allerede begynt å blomstre og det er den som har mest vekst så langt. Gleder meg til å se hvor mye alt kommer til å vokse i løpet av sesongen!

nelly moser klematis

 

Jeg plantet også et magnolia tre som kommer til å bli 3 meter høyt. Tror det kan bli skikkelig lekkert når det fyller hjørnet mot trappen. Har null erfaring med magnolia, så er veldig spent på å se hvor fort det vokser.

 

Her har jeg plantet en “ville de lyon” klematis. Det er jo bare såvidt man ser den nå, men tenk så lekkert når hele espalieret er dekket av rosa klematis blomster!

Jeg har også kjøpt et par blåregn. Disse blir jo superlekre etterhvert! Nå er det jo bare noen grønne blader, haha. Noen sier at disse vokser fort og andre sier de vokser supertregt, har dere noen erfaring?

Her har jeg plantet villvin som skal vokse oppover rekkverket på trappen og utover rekkverket til verandaen. Har en venninne som har flyttet inn i et hus der de har villvin som vokser bortover rekkverket til hele huset, og det er så lekkert! Så vil prøve å få til noe ala dette her!

Jeg bare måtte ha med en revebjelle. De er jo så fine! Dessverre hadde jeg ikke kjøpt nok bark, så jeg må fylle på og shine opp her senere, hehe!

 

Det er så gøy å titte tilbake i arkivene på bloggen og se hvor mye blomstene i hagen vokser for hver måned. Man blir liksom så vandt med størrelsen for hver dag som går, men når man ser på bilder tatt en måned tidligere så er det lett å få sjokk. Haha! Jeg måtte faktisk fjerne et trillebårlass med stemorsblomster i går fordi de hadde vokst seg altfor store. Det var jo helt tett med blomster i bedene. Haha!

1 kommentar
    1. Hei Stina!!
      Elsker hage inspoen du legger ut!!
      Så gøy ! Har selv plantet klematis, å gleder meg til den begynner å blomstre. Men jeg har sett at noen anbefaler å beskjære den rett etter planting , hva mener du, eller hva er din erfaring? Eventuelt hvordan skal den beskjæres ?
      Har ikke gjort noe med min og den vokser som bare det, men ikke kommet blomster på ennå ! 🙂
      Ha en strålende dag! Klemmer fra meg 😍😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg