Mine juletradisjoner

Vi har alle våre juletradisjoner. Noen bare mååå ha ribbe hver julaften, mens andre vil spise pinnekjøtt minst 5 ganger hver jul, og skal innom minst 3 julemarkeder. For å komme i enda mer julestemning, tenkte jeg å fortelle dere om hvilke juletradisjoner jeg har! Del gjerne dine tradisjoner i kommentarfeltet!

Julemarked Oslo – De siste årene har Per Fredrik og jeg besøkt julemarkedet i Oslo hvert eneste år. Det ligger midt i Karl Johan (i spikersuppa), og det er så koselig! Vi har allerede planlagt når vi skal dit i år, og jeg gleder meg så mye!

 

Kalkun – Jeg har aldri likt hverken ribbe, pinnekjøtt eller fårikål, og det samme gjelder for mange i familien min. Så på julaften har vi alltid spist kalkun. Husker hele familien min samlet seg hos mormoren og morfaren min på julaften, og de lagde den beste kalkunen. Det smakte så godt! Også var det så koselig å feire med søskenbarna mine og tantene mine!

Barbie nøtteknekkeren – Helt siden jeg var liten har denne filmen vært viktig for meg. Jeg hadde skikkelig Barbie dilla helt fra jeg var veldig ung, og dette har vært min favoritt julefilm helt siden da. Nå pleier jeg alltid å se den en eller annen dag midt i julen, hvor jeg vil slappe av litt på dagen. Da legger jeg meg på sofaen under pleddet, med masse godteri og snacks og bare koser meg mens jeg ser den!

 

Julekort – Hvert år tar vi et julebilde sammen. Det har vi gjort siden første året vi var sammen, og i år blir 5. gangen vi gjør det. Vi har rammet inn alle bildene, og lar de stå i vinduskarmen i juletider. Det er så gøy å se hvor mye vi forandrer oss for hvert år. Tenk hvordan det blir om 20 år. Det blir gøy å se det! Vi pleier også å dra og printe de ut, og sende julekort til alle venner og familie.

Askepott – Denne er jeg nok laaaangt ifra å ha som en tradisjon. Men hver eneste julaften må jeg se askepott på NRK. Jeg følger som regel ikke med hele tiden, men jeg titter innom litt her og der mens jeg gjør meg klar til julefeiringen senere på dagen.

 

Pakkekalender – Hvert eneste år lager Per Fredrik og jeg pakkekalender til hverandre. Det er så utrolig koselig! Chloe får også egen kalender med masse hundegodteri. Hver eneste morgen fra 1-24 desember setter vi oss sammen på morgenen og åpner opp dagens pakker.

 

Sugar cookies – Jeg husker ikke helt når jeg begynte å lage sugar cookies, så jeg vet ikke om jeg har gjort det lenge nok til å kalle det en tradisjon. Men det er i alle fall noe jeg gjør, og som jeg gleder meg skikkelig til å gjøre i år også! De blir så sinnsykt gode at det nesten ikke er bra, for man overspiser alltid på de. Haha!

 

 

6 kommentarer
    1. Når jeg bodde hjemme fikk jeg strømpe, vi dro i kirken(når jeg gikk i skolekoret på barneskolen), drar på graven til mormor og morfar(og bestemor sin som var noen rader bortafor, men den er slettet), pappa sin(om jeg vil vel og merke), så er det grøt til lunsj før vi setter i gang med vegetarmiddag og muligens kjøttmiddag til meg og seff pakker.. Men nå blir jeg som regel hentet rundt på ettermiddagen når mamma tar gravrunden sin og drar hjem på kvelden 🙂 Og dette blir andre julen hvor mamma og stefar er separert så er usikker på hvor vi skal være i år.. Før har jeg pleid å sove hjemme der jeg er vokst opp, men ikke i det siste..

      Men den koseligste tradisjonen jeg vet om er julelunsjen første juledag hos familien til stefar, på Snarøya. Da samles alle på den siden av familien og koser oss med mat og drikke =) Og ungene sitter alltid oppe og driver med sitt(hender jeg sniker meg opp å henger med kidsa/ungdommen selvom jeg er i en alder av 31 år, men syns det er så koselig :D)

    2. Kan du lage et innlegg med tips til å ha i julekalender til menn? 😀

      Super koslig med så mange juletradisjoner! Jeg og typen har også planer om å lage julekalender til hverandre i år, og vi er godt igang!

      Selv har jeg også mange juletradisjoner. Polarekspressen er et must, og the holiday kommer like etter! Julefrokost er også tradisjon, med rundstykker, te og pålegg utover hele bordet <3
      Jeg gledet meg ikke til jul i år, men gleden kommer krypende likevel, noe som er deilig! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg