Lavkarbo på ferie?

I går var vi i Puerto de Mogan. Det er en utrolig nydelig liten fiskeby med gamle spanske hus, og masse blomster. Det stedet er så fint og jeg gikk bare rundt med stjerner i øynene av alle de fine blomstene! Dette er virkelig en by du burde sjekke ut om du er på Gran Canaria!

Jeg fikk endelig tatt bilder til en ny header her på bloggen også. Det er mildt sagt på tide! Headeren jeg har på bloggen nå, har jeg hatt i 1,5 år. Så den trenger virkelig å bli byttet ut! Passet jo perfekt å ta de bildene i Mogan, med alle de fine blomstene! Må gjøre en del ting på headeren før den er klar, men sier ifra så fort den er oppe!

Vi spiste først lunsj på et sted som vi bare kjappet oss inn på. Det angret vi fort på! Det stedet hadde virkelig ikke bra mat, og der angret vi at vi ikke sjekket Tripadvisor først. Det er virkelig et must når man skal spise ute – spesielt i sydenland. Det er så store forskjeller på maten at man blir helt sjokkert.

Men til en senere lunsj sjekket vi Tripadvisor og da fant vi et skikkelig bra sted. Husker ikke helt hva det het dessverre. Men de hadde veldig god mat der, også kunne vi se ut mot havna. Så koselig! 

Er en del av dere som har lurt på hvordan jeg gjør det med lavkarbo nå som jeg er på ferie. Siden jeg er på ferie og spiser ute, er det vanskelig å spise lavkarbo. Det er én ting å spise lavkarbo hjemme. Da er det bare å kjøpe inn riktig mat selv. Men på ferie er det vanskelig, og helt ærlig; det er ferie. Så da spiser jeg akkurat det jeg føler for.

Når jeg kommer hjem blir det tilbake til sunn mat igjen. Litt usikker på om jeg skal fortsette med lavkarbo eller bare spise “vanlig” sunn mat. Så det får jeg nesten ta som det kommer! Har jo merket både fordeler og ulemper med lavkarbo etter å ha testet det ut i over en måned.

Fordelene har jo vært at energien min har vært mye mer stabil, og jeg har klart å spise mye mer proteinrikt. Det som er ulempene er at jeg merker at på treningsfronten går jeg mye fortere tom for energi, og det har gjort det vanskelig å trene. Det kan godt hende det bare er en ting som kroppen må venne seg til, og at det er noe som går seg til etterhvert. Jeg er ingen lavkarbo ekspert, så jeg snakker kun utifra egne erfaringer.

Så ja. Jeg kommer til å ta det litt som jeg føler for når jeg kommer hjem. En ting er sikkert, og det er at det var veldig smart at jeg gjorde lavkarbo i en måned for å få kostholdet på riktig kjøl igjen. For nå er det så mye lettere å spise proteinrikt og sunt enn hva det var for meg før jeg begynte på lavkarbo.

I dag er siste dagen her (vi reiser hjem i morgen tidlig). Kjenner det skal bli deilig å komme tilbake til faste rutiner igjen, men gud så deilig det har vært med ferie. Kjente at jeg virkelig trengte et avbrekk fra vinter, jobb og hverdagen. En uke med skatten min på Gran Canaria har vært helt fantastisk!

7 kommentarer
    1. Hei fina!❤️ Bra dere koser dere! Anbefaler deg å innføre langsomme karbs. Det gjør treningen bedre altså. Havre, bygg, frukt, potet, max grove knekkebrød/brød f.eks. Og heller dropp sukker, hvitt mel, pasta, ris o.l… Spent på å høre! Store klemmer fra meg til deg!❤️

    2. Tar som regel 2-3 uker før kroppen vender seg til lavkarbo. og om du syns trening er tungt, er det mulig du må tilsette mer salt i kosten din, det funket iallfall for meg.

    3. Du kan jo spise litt karbo, altså ligge litt lavere enn Ola Nordmann men ikke fullt så lavt osm du gjorde. Og vær heller nøye på kvaliteten på de karbohydratene du spiser. Potet, grønnsaker, bygg/havre, linser, quinoa osv fremfor lyst brød, bearbeida kormprodukt, pasta, ris, hvitt sukker osv. Ha hovedfokus på protein til alle måltid og ta litt karbo om du føler for det eller i forkant va en hard økt.

      Det Finnes forresten en god del studier nå som peker på at styrketrening krever langt mindre karbo/glykogen enn tidligere antatt. Om du derimot skal trene utholdenhet er karbo mer avgjørende for prestasjonen.

      Anbefaler bloggen “spisogspar”-mye sunt og godt lavkarbo

    4. Anbefaler deg virkelig å spise nok karbohydrater i kosten dersom du ønsker fremgang på trening. Det å spise proteinrikt og samtidig få i seg karbs er null stress! Som de over her nevner; velg heller de sunne, grove kornproduktene og spis frukt og bær som “normalt” 🙂 Er forsåvidt ikke enig i at du skal droppe pasta og ris som også noen over nevner. Tull og tøys! Det er sunne, næringsrike matkilder man trenger i en aktiv hverdag. Det er alt i alt mengde det handler om 😀

      Jeg spiser selv enorme mengder proteiner i løpet av dagen, men også masse pasta/ris, frukt og grønt. Her er i gården det 5-8 om dagen som gjelder, og jeg har aldri hatt lavere fettprosent eller bedre styrke enn hva jeg har nå! Stå på videre, fine du <3 Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg