Kickstarter sommersesongen nå!

I går fikk jeg helt dilla på å se på hagevideoer på YouTube (what else is new? haha) der man så tomatplanter fra frø til svær plante.

Det er jo få fascinerende at et bittelite frø kan bli en svær plante på to meter, som gir deg tomater hele sommeren! Så i dag har jeg vært på Plantasjen og hamstret masse forskjellige frø.

Noen kunne jeg plante allerede nå, mens de andre må jeg vente med til mars og april. Så jeg fikk kickstartet sommersesongen nå! Så gøy!

I år har jeg lyst til å utvide kjøkkenhagen jeg har på verandaen, fra to pallekarmer til minst fem pallekarmer. I fjor hadde jeg mest urter, tomater og noen paprikaer jeg aldri turte å smake på, til tross for at mamma smakte og sa de var dødsgode. Haha!

I år har jeg lyst til å ha masse urter, frukt og grønnsaker. Sånn at jeg har et svært utvalg jeg kan lage masse dødsgode salater av. Om sommeren elsker jeg å lage forskjellige salater, og det er ekstra spennende når jeg har grønnsaker fra egen hage!

Av grønnsaker og frukt i år skal jeg ha:
rød paprika – gul paprika – gule cherry tomater – røde cherry tomater – romanosalat – ruccola – agurk.

Også skal jeg minimum ha disse urtene:
basilikum – oregano – dill – koriander – sitronmelisse – kjørvel – gressløk – timian – kruspersille – persille

Av bær tenker jeg:
markjordbær – blåbær – bringebær

Så i kveld har jeg plantet masse frø med både cherry tomater, paprika, markjordbær og flittig lise (blomst). Gleder meg veldig til å se hvordan dette kommer til å gå! Kommer forresten til å filme hele prosessen, så om dette faktisk blir suksess får dere se video fra frø til ferdige grønnsaker og frukt som kan høstes.

Mye av grunnen til at det er smart å velge frø er fordi det er sinnsykt mye billigere. Her kan du fort få 20 tomatplanter for 40,- kr versus hvis du skulle kjøpt de ferdige, for da ville de kostet 2000,- kr. De fleste kjører ikke akkurat på med 20 tomatplanter hvert år. Men frøene varer jo flere år, så da har man til senere. Selv skal jeg ha en god del planter av hvert slag, så for meg lønner det seg veldig å kjøre på med frø.

Den andre grunnen er jo fordi man kan få tak i sorter man vanligvis ikke ville fått tak i.

Jeg syns det er nesten litt terapeutisk å pusle med planter. Det er noe med det å se ting vokse, også er det veldig avslappende å stelle med. Kanskje noe å teste om du ofte føler deg stresset? Planter har jo faktisk mange helsefordeler som du kan lese mer om HER.

Frøene jeg sådde i dag sådde jeg i slike små brett. La først såjord i hvert hull, så puttet jeg oppi et frø i hver, også vannet jeg godt over. Så er det bare å legge plast over og vente på at de skal spire.

Disse skal stå i vinduskarmen på kontoret mitt, og jeg gleder meg så mye til å følge med på at de vokser. Etterhvert når de har blitt større må jeg plante de over i større beholdere, før jeg til slutt planter de ut i mai når frosten er helt borte.

Ååååh, dette blir så spennende! Kommer til å holde dere oppdatert både her på bloggen og sikkert mye på snapchat (stinablogg), så følg med der!

Kan ta en liten throwback til fjorårets grønnsakshage på verandaen. Hvor deilig ser det ikke ut? ?

En ting er sikkert; jeg er glad i hage, og herreguuuud som jeg gleder meg til hagesesongen!

5 kommentarer
    1. Å nå fikk jeg lyst til å plante litt jeg også. Anbefaler deg å prøve mais. Det er veldig lett å få til og de blir så høye og fine. Jeg har hatt dem i store krukker.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg