How to get your shit together

Nå som vi må holde oss så mye som mulig hjemme, er det fort gjort å havne litt i kjelleren. Før man vet ordet av det sover man til 12 på dagen, har null motivasjon, blir trist og sint av småting og man føler seg generelt dritt.

Etter mange år med hjemmekontor så har jeg lært noen triks for å få hodet litt mer på plass igjen, og rett “how to get your shit together”. Siden dere elsker lister (med unntak av et par som elsker å rope høyt, haha), så kjører vi en liste med hvordan DU kan få livet ditt på stell!

Rydd hjemmet ditt – Dette er så utrolig undervurdert. Når du våkner opp og går ut til en rotete stue og et rotete kjøkken, er det fort gjort å miste piffen. Det føles ut som at det er en stor hindring man må over før man i det hele tatt har startet dagen. Så ofte ender man opp med å tenke “pfft, tar det senere”.

I løpet av dagen ser man på rotet og man begynner automatisk å tenke “jeg er et rotehue og slask”. Dette blir som en domino effekt og før du vet ordet av det har du nesten ikke jobbet hele dagen. Så gjør deg selv en tjeneste og rydd hele hjemmet ditt helt ryddig før du legger deg.

Kutt ut junkfood og godteri – Raske karbohydrater fra godis og junkfood blir man supergira i 10 min også slapp og daff i flere timer. Hvis du vil opp av sofaen og komme igang med livet, bør du styre unna junkfood og godteri.

 

Få oversikt over alt som må gjøres – Når man ikke har 100% oversikt over alt som skal gjøres, er det som at alt bare svever rundt i hodet og hver ting på to-do listen maser på deg hvert 5 minutt. Dette kan fort bli veldig slitsomt. Sett deg ned med penn og papir eller “påminnelser” appen på iPhone (elsker å bruke den), og skriv ned punkter med alt du trenger å gjøre. Ranger gjerne etter hvor viktig og hvor mye det haster, så du kan starte på toppen av listen og jobbe deg nedover.

 

Få oversikt over økonomi en din og lag en plan – Kvier du deg til å åpne regninger? Føler du at pengene bare forsvinner ut av kontoen? Ta deg et dypdykk inn i dine egne konto-utskrifter og se hva du faktisk bruker penger på, hvor det kan spares, osv. Lag deg et budsjett med oversikt av hvor mye du kan bruke til de forskjellige postene og lag en god plan.

Kom igang med trening – Trening er alfa omega. Får du trent noen økter i uka booster det selvfølelsen. Livet føles bedre og det kjennes ut som at man “er oppe og nikker”. Endorfinene gjør at du blir i bedre humør, og treningen gir deg mer energi.

 

Sett deg #Lifegoals – Hvor er du om 10 år? Hva er dine mål for livet ditt? Hva vil du oppnå? De aller fleste setter seg aldri noen ordentlige mål her i livet. Mange har vage drømmer, men det er få som setter seg og faktisk skriver ned ordentlige mål, og en plan for å nå målet. Personlig elsker jeg å jobbe mot mål, og det gir meg så mye mer boost i arbeidsviljen enn om jeg bare jobber uten noen spesifikke mål.

Håper disse tipsene kan hjelpe deg ❤️ Husk at vi er inne i en tid der alt føles annerledes og usikkert. Det er mye nytt, skummelt, ubehagelig og jeg tror nok de aller fleste av oss blir preget av dette på en eller annen måte. Det er naturlig å føle seg litt nedfor og dytta av banen nå. Men, det viktigste er å gjøre det beste ut av situasjonen.

Jeg for eksempel; har pyntet hele huset til jul i dag. Jul gir meg masse glede, og det er så koselig å rusle rundt i et hus som er pyntet til jul. Når jeg uansett skal holde meg masse hjemme, kan jeg heller ha det skikkelig koselig her og kose meg med det.

4 kommentarer
    1. Kan du legge ut spillelistene dine på spotify? Syns du har så god musikksmak fra det vi hører på snapchat. Både julemusikk og vanlig musikk

    2. Dette syns eg var et veldig fint innlegg, som eg følte var til hjelp❤ Takk takk å ha ein fin dag!😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg