Hagetour – Min kjøkkenhage!

I år har utvidet grønnsakshagen min fra 3 pallekarmer til 10 pallekarmer, et drivhus, flere steder i blomsterbedene og et eget hjørne i hagen til bær. Så nå har jeg endelig en skikkelig stor kjøkkenhage, og det er så stas! Elsker å rusle rundt og bare knaske på alt mulig digg som er der!

Siden jeg har plantet mye av dette i år, tar det et år eller to før det kommer noe spiselig der. Men innen et par år kommer jeg til å ha så mye spennende i hagen!

Så siden jeg har utvidet kjøkkenhagen min tenkte jeg å vise dere alle delene av kjøkkenhagen i et og samme innlegg så dere kan få litt inspirasjon til egen kjøkkenhage!

spiselige blomster (blomkarse)

 

Dette finner du i min kjøkkenhage:

 

Sådd selv:
– Kirsebærtomat “red cherry”
– Kirsebærtomat “amateur variety”
– Plommetomat “Roma vf”
– Blomkarse
– Månedsjordbær “rugen”
– Rød paprika – “Yolo wonder”
– Gul paprika “California wonder”
– Grønnkål

 

Kjøpt, men som har vokst opp fra i fjor:
– Gressløk
– Løpstikke
– Oregano
– Sitronmelisse
– Mynte

 

Kjøpt ferdig:
– Druer
– Koriander
– Basilikum
– Blåbær
– Bringebær
– Søt kirsebærtre / Morelltre
– Rips
– Chilli
– Timian

På verandaen har jeg en blanding av tomater, månedsjordbær og noen urter. Her skal jeg shine opp neste år, men siden mye har vokst opp her i år før det ble flyttet inn i drivhuset er ikke alt 100% her nå. Men neste år blir det litt mer orden!

sitronmelisse

 

Her er mitt bærhjørne. Her er det blåbær, søt kirsebær (moreller), bringebær og rips. Så mye digg! Lager alltid ripsgele hver sommer til jul, og det er så digg!

Gleder meg skikkelig til morellene kommer på treet. Det smaker jo helt magisk! Både morelltreet og blåbærbusken er selvbestøvende, så av det jeg har forstått trenger man ikke flere av de. Men om du har andre erfaringer; rop ut i kommentarfeltet. Elsker tips fra dere!

Her er noen flere av de 200 månedsjordbærplantene mine. Hehe! Blir fort litt mange når man sår de selv!

Denne grønnkålen har blitt helt giga!

 

Siden jeg har 200 månedsjordbærplanter har jeg måttet plante noen rundt i blomsterbedene for å få plass til alle. Når de vokser enda mer neste år, kommer jeg sikkert til å gi noen bort til venner og familie!

Disse tomatene smaker så magisk!

Har nettopp plantet druer i drivhuset. Er så spent på å se om / når det kommer druer der. Siden den står i drivhus får den mye lengre sesong og mye mer varme. Har sett mange ha druer i drivhus med stort hell, så jeg krysser fingrene!

Her er en chilli som jeg kun har kjøpt til Per Fredrik. Den er en av verdens sterkeste! Dere som har sett litt av Per Fredrik vet jo hvor mye han elsker en challenge med spicy ting, så her skal han få litt å smake på, haha!

 

Håper du fikk litt inspirasjon til å lage din egen kjøkkenhage. Husk at du kan starte i det små med bare en liten potte eller en pallekarm. I starten er det mest for å lære og prøve seg frem. Jeg begynner endelig å få teken på noe av dyrkingen, men det er fortsatt mye som gjenstår å lære.

For meg er det å ha en kjøkkenhage noe som gjør at jeg får mer inspirasjon til å spise sunt og næringsrikt, og faktisk gi kroppen min sunn og bra mat. Også kan det jo ikke bli mer kortreist, og det er jo fantastisk for miljøet!

 

Følg meg på sosiale medier:

Instagram@stinablogg
Instagram@stinablogghage
Snapchat@stinablogg

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg