Hage Tour – Slik ser hagen ut nå!

I dag har jeg holdt på litt rundt i hagen, plantet litt og shinet opp. Endelig begynner det å blomstre her og der, og hele hagen er godt igang med å kickstarte sesongen.

Tenkte jeg kunne gi dere et skikkelig bildedryss fra hagen nå som det er vår. Snart blomstrer det enda mer, og da skal jeg oppdatere dere mer fra hagen. Men litt vårinspo tror jeg vi alle trenger sårt nå!

Jeg har jo sådd en god del frø inne på kontoret mitt, som allerde har rukket å bli små planter. Det er fortsatt en del av frøposene jeg ikke har rukket å bruke enda, fordi jeg måtte vente lengre ut i sesongen. Så i dag fikk jeg sådd både erteblomster og blomkarse.

Disse erteblomstene vil helst plantes rett ut, og siden disse er en lavere sort passet de perfekt å plante i en stor krukke. Har ikke testet dette ut før, så jeg er spent på hvordan det kommer til å gå. Krysser fingrene på at det blir en nydelig krukke med masse erteblomster!

Jeg har en hel haug med blomsterknoller som jeg må få gravd ned rundt i hagen asap. Så jeg startet smått i dag med disse Dahlia’ene siden det stod bak på de at de passet til blomsterkrukke.

De andre er jeg nødt til å plante ut i blomsterbed, så de får jeg heller ta en annen dag. Har heller ikke prøvd ut blomsterknoller før, så det er jeg veldig spent på hvordan kommer til å bli!

For litt siden plantet jeg masse stemor og påskeliljer rundt på verandaen. Det er så koselig hver gang jeg ser ut dit og se at det blomstrer! 

Snart blomstrer også syrintreet mitt som jeg kjøpte i fjor. Gleder meg til duften fra syrinen!

I kjøkkenhagen begynner det virkelig å skje ting. Jordbærene klipte jeg helt bort i fjor høst, så alt det grønne har kommet opp de siste ukene. Flere av urtene fra i fjor begynner også å vokse opp, og det er så gøy å følge med på! Chloe elsker å snuse rundt på de!   

I rosebedene plantet jeg tulipaner, perleblomst og påskeliljer og de har virkelig skutt fart. Jeg plantet alt på rad og rekke sånn at det som blomstrer først skal stå foran, så det alltid er noe som blomstrer der.

Bakerst har det sneket seg inn noen hvitveis som er så små og søte! Får skikkelig mai følelse når jeg ser de!

Blomsterbedet fikk en god runde med løvblåseren for å fjerne alt løvet jeg la der i høst for isolasjon. Her plantet jeg også løkblomster mellom de vanlige blomstene så det skal være liv der fra tidlig vår til sen høst. 

Her har til og med oreganoen begynte å vokse! Jeg hadde glemt å klippe den ned i høst, så jeg måtte ta en runde med saksen i stad!

På bildet under kan du se masse små røde knopper. Det ser kanskje ikke så spennende ut nå, men snart blir det massevis av pioner her. Tenk så fint det blir! Elsker å følge med på dette hvert år og se de vokse opp fra ingenting og bli en svær pionbusk!

Til og med rosene og klatrehortensiaen har kommet med store skudd og har satt igang våren sin! Gleder meg til hele roseveggen jeg plantet i fjor begynner å blomstre!

I fjor endte gressklipperen vår på verkstedet i midten av sommeren, og vi fikk den ikke tilbake før i november (!!!) så plenen ser rimelig kjip ut nå.

Her har vi noen planer som jeg ikke skal røpe helt enda, men om de går i boks blir det en helt ny look her for å si det sånn. Hehe! Dette er forresten bare en liten del av hagen. Resten har like slitent gress, hehe!

 

Som jeg gleder meg til å holde på mer ute i hagen i månedene fremover. Elsker å rusle rundt der, plante, vanne, lukte på roser og bare se på at alt vokser og gror. Er så glad for at jeg har en stor hageplass å boltre meg på!

0 kommentarer

Siste innlegg