Grønnsakshage – dette skal jeg dyrke i år

I 2018 kjøpte jeg to pallekarmer som jeg satt på verandaen, og begynte jeg å dyrke urter og tomater i. Det var første gangen jeg hadde grønnsakshage, og det ble en skikkelig suksess! Jeg fikk skikkelig dilla på å lage min egen mat, og siden den gang har grønnsakshagen utvidet seg mer og mer. Nå har jeg 9 pallekarmer rundt i hagen og et 13 kvm stort drivhus som jeg også dyrker mye i.

Siden jeg fikk ferdiggjort drivhuset i juli i fjor, rakk jeg ikke å dyrke i det fra starten av sesongen. Så i år blir første året jeg dyrker i drivhus fra starten av sesongen, og det gleder jeg meg til. Har allerede startet sesongen med å så både chilli og paprika, og snart skal jeg så enda mer.

Det å dyrke sin egen mat er både morsomt, og man får mye igjen for det. Alt smaker så sykt mye bedre, siden det har brukt lengre tid på å bli dyrket frem. Tomater for eksempel, smaker kjedelig fra butikken, men hjemmedyrket er helt amazing. Også er det mye lettere å spise sunt, for da har man mye av maten klar og jeg merket selv at jeg ble mye mer inspirert til å spise sunt når jeg hadde kjøkkenhage.

Det er sikkert mange av dere som har lyst til å starte egen kjøkkenhage. Så da tenkte jeg å dele hva jeg skal dyrke i år. Kanskje du finner noe nytt og spennende du vil teste?

Dette skal jeg så fra frø:

tomater

jordbær

physalis

chilli

paprika

edamame

basilikum

koriander

markjordbærene i starten av sesongen 2020

 

Dette skal jeg kjøpe:

persille

kruspersille

dill

ananasmynte

eplemynte

Dette har jeg allerede:

moreller

blåbær

markjordbær

rips

bringebær

eple

drue

gressløk

løpstikke

mynte

oregano

sitronmelisse

     

Kjenner jeg gleder meg så mye til jeg kan rusle rundt i hagen og hente all mulig mat. Ah, det er sommerglede det!

Håper du fikk lyst til å lage din egen kjøkkenhage. Husk: du trenger ikke mer enn et par potter på en balkong for å kunne dyrke dine egne urter og tomater. Så du er ikke nødt til å ha hverken pallekarmer, stor hage eller drivhus!

2 kommentarer
    1. Hva gjør du med planter og grønnsaker fra ifjor? 😊 du sier du skal så tomater, paprika osv fra frø, men du hadde det ifjor også. Overvintrer du det eller hva gjør du? 😊

      Jeg elsker å lese bloggen din daglig, jeg blir positiv og glad! 😁😁 stå på!

    2. Hadde min første lille kjøkkenhage i fjor og hadde så mye glede av den. Fryste ned både basilikum, timian, gressløk og persille og bruker fortsatt av dette i maten. I tillegg hadde jeg paprika , koriander og tomater. I år vil jeg ha jordbær og hageblåbær også. Virkelig inspirerende å se hvor mye du har lært deg om planter og hage.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg