Etter 2,5 år med planlegging og jobbing..

I går var jeg ute og handlet blomster, og da fikk jeg endelig tak i bær-busker, noen nydelige roser og enda mer fint! For noen dager siden kjøpte jeg også en sommerfuglbusk og noen syrinhortensiaer. Så i går fikk jeg endelig plantet alt ut i hagen, og det ble så lekkert!

 

Rosene er fortsatt ganske små, men de vokser som regel ganske kjapt så fort de får laget seg et godt rotnett. Plantet to nye roser i blomsterbedet i innkjørselen. Begge rosene er klatreroser og den ene blir opptil 4 meter høy. Så de kommer forhåpentligvis til å hjelpe med å dekke hele veggen og klatre seg oppover terrassen. Tenk så lekkert det blir der neste år! Fra før av har jeg allerede plantet noen klematiser, roser, en magnolia og kaprifol. Så her kommer det til å bli frodig og fint!

Det ble også noen nye roser i blomsterbedet sammen med nye syrinhortensiaer. Er så spent på hvor store de blir, og hvordan de kommer til å blomstre. Har hatt lyst på sånne lenge!

Fikk også endelig kjøpt en sommerfuglbusk! Det har jeg hatt lyst på lenge. I Sandefjord sentrum er det massevis av de utenfor det ene hotellet, og det er alltid så lekkert når de blomstrer og det er fullt av sommerfugler på de!

Disse er ikke særlig herdige, så jeg er glad jeg bor i sone 1/2, for her overlever de nok ganske bra. Lengre inn i landet overlever ikke disse dessverre!

Jeg fikk som sagt også kjøpt noen bær-busker. I dette hjørnet har ikke plantet noe enda, fordi jeg ville ha et “spiselig” hjørne. Det står en ripsbusk der fra før av, og det er alltid så gøy å lage ripsgele av ripsen derfra.

Så nå har jeg plantet to bringebærbusker, en amerikansk blåbærbusk og en ripsbusk til. Har også tenkt til å plante et morelltre i midten. Må bare få tak i ett først. De er jo helt umulig å finne!

Alle de nye buskene er jo ganske små nå, men disse kommer til å bli 1-2 meter store, så her blir det masse bær kanskje allerede neste år!

Når jeg holder på ute i hagen tar jeg alltid noen pauser inne i drivhuset. Hver morgen åpner jeg alltid dørene og luftelukene så det ikke skal bli glovarmt der inne. I går hadde jeg kun åpnet dørene, og midt på dagen var det plutselig 39 grader i skyggen der inne! Altså… Paprika’en så rimelig misforøyd ut da for å si det sånn. Haha!

 

Med unntak av morelltreet som jeg fortsatt jakter på, begynner endelig hagen å bli ferdig. Nå har jeg plantet massevis av blomster som kommer til å stå der og vokse seg større og større for hvert år, og nå kan jeg snart endelig bare vedlikeholde alt sammen. Siden jeg har lagt inn svetteslanger og bark i hele hagen, er det som regel bare det å fjerne døde knupper som må gjøres, og det er bare kosejobb som jeg pusler med en gang iblant.

Ah, det føles så digg å endelig så og si være i mål med hagen. Dette er jo noe jeg begynte å planlegge i starten av 2018, så nå føles det magisk ut at jeg snart er helt i mål!

 

Følg meg på sosiale medier:

Instagram@stinablogg
Instagram@stinablogghage
Snapchat@stinablogg

4 kommentarer
    1. Moreller er vel søtkirsebær? Søker du etter søtkirsebær, finner du sikkert noen som selger det🍒🤗

    2. Hei. Anbefaler minst to ulike slag av blåbærbusker hvis du vil ha bær på de. Pga pollinering. Vi har tre ulike ved hverandre og de får mange gode bær. (Og sur jord- rhododendron..men det vet du sikkert. Jeg legger bare nålene fra juletreet under hvert år, virker som fungerer)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg