Et spennende hageprosjekt!

På verandaen har vi en koselig sofakrok som det er helt nydelig å sitte i. Det eneste som er litt kjipt er at det er litt for mye innsyn, også kommer det litt for mye vind.

Jeg vurderte en stund å sette opp sånne vegger man kan trekke ut. Men jeg syns ikke de er så fine, og jeg ville heller ha noe blomstrende eller grønt.

Så hva ble løsningen? En espalier vegg med klatreplante. Jeg satt først opp et espalier som går oppover veggen (dette satt jeg opp i fjor), også har jeg festet et som går fra det og over til stolpen. Jeg plantet en “arkitektens trøst” i en svær krukke, så den har full mulighet til å vokse. Den får litt sol i løpet av dagen, så det blir spennende å se hvor lang tid det tar før hele espalieret er dekket! 

Jeg har også hengt opp noen lyslenker som er utrolig koselige på kvelden. På sene sommerkvelder kommer det til å bli helt magisk å sitte her ute! På dagen er de også fine, så det er en bonus!

Mens jeg først var igang slang jeg opp et espalier på veggen bak sofaen. Har syntes at den har sett litt tom ut, så der må det litt grønt til. Målte opp nøye sånn at espalieret henger akkurat høyt nok til at ingen lener hodet sitt inntil. Litt kjipt å ikke kunne lene seg bakover i sofaen pga av planter. Hehe!

På denne siden har jeg plantet en humle. Den står i helskygge, så den kommer ikke til å vokse like mye som den ville gjort om den stod i solen. Det blir spennende å se hvordan det går! Krysser fingrene for at veggen blir grønn i løpet av sommeren!

Håper du fikk litt inspirasjon til å prøve ut noe morsomt på verandaen. Husk; det handler ikke om hvor mye plass man har, men hva man gjør med det!

4 kommentarer
    1. Så fint du har fått det! Jeg vurderer også klatreplante i krukke, men får du den til å overleve vinteren? Eller må du begynne klatringen på nytt hver vår?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg