Slik lager du sunn og sukkerfri eplekake!

Jeg elsker eplekake, og nå skal jeg dele en sunn og sukkerfri oppskrift på eplekake med dere som jeg håper dere vil prøve ut. Denne smaker supergodt, er skikkelig saftig og det er umulig å bare ta et kakestykke, hehe!

Denne kan du enkelt fryse ned i kakestykker, så kan du slenge et kakestykke i mikro-ovnen når du er fysen, hehe! Selv om du mest sannsynlig kommer til å ha spist opp hele før du rekker å fryse den ned!

Dette trenger du: 

Kake:

100 gram havremel

60 gram speltmel

2 ts bakepulver

1 ts vaniljepulver

120 gram sukrin gold

2 ts kanel

4 egg

250 gram mager kesam

Litt vann

 

Eplefyll:

8 norske epler

4 ss sukrin gold

1,5 ts kanel

Dette gjør du:

– Skru på ovnen – 175 grader (ikke varmluft).

– Start med kakeblandingen: bland alt det tørre, bland inn det våte. Ha i litt vann til det blir perfekt konsistens.

– Epleblandingen – Skrell eplene og skjær opp i mindre biter

– Ha eplene og resten av ingrediensene til epleblandingen i en kjele. Kok under lokk på medium varme til det har blitt skikkelig mørt. Ha oppi bittelitt vann i kjelen før du begynner å koke (maks 1-2 ss).

– Ha bakepapir oppi en kakeform på 24-26 cm og smør den med smør.

– Ha oppi halve kakeblandingen, deretter halve epleblandingen, så resten av kakeblanding og til slutt resten av epleblandingen.

– Stek i ovnen i 30-40 minutter. Kjenn etter med kakepinne.

– Avkjøl kaken på rist og dryss over litt sukrinmelis.

– Server kaken mens den enda er litt lun.

Håper du fikk lyst til å teste ut denne kaken. Jeg syns i alle fall at det er supergod, og denne kommer jeg til å lage mange ganger i årene fremover!

 

Oppskriften er inspirert av Linda Stuhaug, men jeg har endret den for å tilpasse hva jeg selv liker.

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg