Endelig er grønnsakshagen klar!

I dag fikk jeg endelig rensket og gjort klar hele grønnsakshagen jeg har på verandaen min. Den har ikke sett ut på en god stund nå, på grunn av at fuglene har hatt fuglemat kasse rett over pallekarmene. Kanskje ikke akkurat det smarteste stedet å sette fuglemat.. Men det var først i år at det ble et skikkelig problem. Så da har jeg i alle fall lært at jeg ikke skal sette fuglematen rett over pallekarmene, hehe!

Så i dag har jeg endelig fått rensket og ordnet opp i alle pallekarmene. Det var sinnsykt mye gamle planter som lå der med masse røtter. Gamle jordbærplanter, mynte, sitronmelisse, og generelt bare masse gamle røtter fra grønnsaker og urter jeg hatt det tidligere, som måtte fjernes.

Så nå har jeg gått over med spade og har fått spadd ut alt av gammel jord, alt av gamle røtter og jeg har fått flyttet det som var i gang med å vokse opp i en egen kasse sånn at de kan fortsette å vokse.

Chloe er alltid med når jeg holder på med hagejobbing, og hun snuser rundt overalt og er super nysgjerrig!

Gressløken har allerede vokst masse og jeg kan allerede begynne å ta gressløk derfra og bruke til matlaging. Et lite tips for å få gressløken til å vokse fortere, er å sette en osteklokke (i glass) eller noe annet i glass som kan lage et lite drivhus over den.

Det er også noen blader fra noe jeg plantet i fjor, som jeg ikke husker hva er. Kanskje noen av dere husker/vet hva det her er for noe?

Oreganoen har også begynt å vokse opp og det er gøy å se. Dette er tredje året som den er i pallekarmen, og det er alltid gøy å se den vokse opp hvert år, og bruke oreganoen til pizza, pasta sauser og masse annet digg.

Løpstikke er noe jeg plantet.. Var det i fjor mon tro? Den er genial å bruke i supper for å gi masse grønnsak-smak. Så den vokser opp med full fart og kommer til å bli ganske stor. Det kan hende jeg flytter den tilbake i den kassen den stod i først, så den får masse plass til røttene sine. Men akkurat nå får den stå i den lavere kassen inntil videre.

Jeg må også få dratt på plantasjen/Maxbo og kjøpe masse jord og fylle opp alle pallekarmene igjen. Siden jeg fjernet så mye jord mangler det ganske mye der nå. Så når det er gjort, er pallekarmene offisielt helt klare for å plantes fulle av godsaker. Det er deilig å ha de helt klare sånn at jeg ikke trenger å gjøre den drittjobben her når jeg står i mai med masse urter og grønnsaker som skal plantes ut.

Pallekarmen med stemorsblomster er i alle fall ferdigplantet. Gleder meg til de vokser og fyller ut hele pallekarmen i løpet av sesongen!

I blomsterkassene på verandaen har det også begynt å blomstre mye mer. Jeg plantet masse løk-blomster i januar, som jeg hadde glemt bort i en pose på verandaen. Så nå begynner tulipanene å stikke opp og det er gøy å se, og krokusen har allerede begynt å blomstre. Det er så gøy å se at våren virkelig er her. De små blomstene gir så mye glede og håp for varmere og lysere tider som kommer fremover.

Kjenner virkelig at hagejobbing er noe som spesielt nå om dagen er bra for psyken. Jeg har sådd så ekstremt mye forskjellig i år, som jeg pusler med innendørs, og det er så gøy og koselig å se hvor mye det vokser hver eneste dag.

Hver eneste morgen går jeg og ser over alle blomstene og grønnsakene, og ser hvor mye de har vokst i løpet av den forrige dagen.

Så om du vil ha en liten ekstra glede i den tiden her, bør du virkelig så noe innendørs nå. Som du kan stelle med og kose deg med frem til det skal plantes ut, og som du får glede av resten av sesongen.

1 kommentar
    1. Så kjekt å se at du liker å pusle med jord, spiselige vekster og fine blomster

      Og nå blir det veldig fint hos deg

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg