En ting jeg gjør for å unngå depresjoner

For et fantastisk vær det har vært av og på i januar. Solen har virkelig kommet frem en gang iblant, og det er så deilig! Jeg har virkelig utnyttet meg av solen til det fulle, og prøvd å komme meg ut hver gang det har vært deilig vær.

Det er jo så typisk at vi alle blir litt stuck innendørs om vinteren, og for oss som sliter / har slitt med depresjoner så vet vi hvor skummelt det kan være. Jeg er heldigvis frisk fra angst og depresjoner nå, men det er takket være at jeg tar vare på meg selv og jobber hardt hver eneste dag med mitt eget mindsett.

Jeg vet selv hvor mye det har å si om jeg kommer meg ut hver dag eller ikke. Siden jeg jobber hjemmefra er jeg ekstra utsatt for dette, men det gjelder nok for flere enn bare meg. Det å komme seg ut hver dag og få fylt på med ting som gir livsglede er så viktig!

Det er jo ikke tilfeldig at det er på vinteren at folk ofte får “vinterdepresjon”. Det er mørkt og kaldt, og man burer seg inne. Selv elsker jeg å dra en tur på stranda og skogen, og bare nyte naturen og solen. Merker alltid at jeg får påfyll etter slike turer.

Nå er jeg heldig med at jeg kan dra ut når jeg vil. Om du har en 8-16 jobb er det ofte bekkmørkt innen du kommer hjem, så en ting du kan gjøre er å ta deg en gåtur ute i siste halvdel av matpausen på jobben. Prøv det ut hver dag i et par uker, og se hvor stor forskjell det gjør for deg. I helgene bør du også være flink til å komme deg ut på litt lengre turer!

Nå må jeg understreke at det å komme seg ut er ikke alene en trylleformel for å bli frisk fra depresjoner, og det er ikke sånn at du automatisk blir deprimert om du ikke kommer deg ut hver dag. Men det kan være akkurat den lille tingen som gjør at du bikker over på en sunnere sted psykisk, og det kan være et stort steg på veien.

 

Uansett. Chloe og jeg har kost oss masse på Vørastranda i dag. Hun løp rundt og lekte, og koste seg så mye!

2 kommentarer
    1. Helt enig med at å komme seg ut i frisk luft har mye å si for depresjoner! Da jeg bodde på Hamar, alene, uten familie eller venner var det ofte i helgene at jeg ble trist og fikk en skikkelig breakdown. Dette skjedde somregel på kvelden, og da ble det ofte til at jeg gikk meg en tur ned til Mjøsa for å lufte hodet, selv om klokka var 1 på natten. Det hjalp på mye, og jeg følte meg bedre før jeg krøp til sengs når jeg kom hjem!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg