Dubai: Nei takk.

Etter at jeg for noen dager skrev at jeg aldri ville reist til Dubai, har det vært mye snakk om Dubai i media. Kjente bloggere, fotball-lag og generelt influencere reiser ned dit i hytt og pine. Legger ut bilder av at de rusler rundt i bikini på stranda, koser seg med drinker med høye skyskrapere i bakgrunnen. Luksuriøs shopping på verdens største shoppingsenter. Livet i Dubai ser jo fantastisk ut, eller hva?

 Mange av oss vet hvor fucked up Dubai er. Men jeg føler faktisk et ansvar som blogger om å understreke hvor grusomt Dubai faktisk er. Mens andre bloggere reiser til Dubai og fronter det som er paradis, vil jeg heller fortelle dere hva som faktisk skjer der.

Listen over ting som er galt med Dubai er lang. Altfor lang.

Men jeg kan jo begynne med hvordan vi kvinner behandles der. For om du er kvinne i Dubai (turist eller ei) og du blir voldtatt. Da er det ikke sånn som i trygge Norge, hvor man anmelder personen og polititet går til verks mot den som har voldtatt. Nope. I Dubai havner kvinner i fengsel dersom de blir voldtatt, fordi de da har hatt sex utenfor ekteskap. Så om en vilt fremmed mann drar deg inn i bilen sin, voldtar deg så du ender opp med fysiske og psykiske arr resten av livet, så er det DU som havner i fengsel.

For ikke å snakke om homofile og transgender. Er du homofil og reiser til Dubai kan du få opptil 10 år i fengsel. Når youtube stjernen “Gigi Gorgeous” skulle til Dubai for et par år siden ble hun nektet inngang i landet, fordi hun er transseksuell.

Noe som ikke er like belyst men som er ekstremt viktig å vite er hvordan Dubai ble bygget. Eller, rettere sagt; hvem som har bygget Dubai. Dubai er nemlig bygget av moderne slaver. Mennesker som kommer fra Pakistan og India, som blir lovet å tjene godt med penger i Dubai, som ender opp med å måtte bo under grusomme forhold og jobbe til de nærmest kollapser. Om du ikke har hørt om dette før anbefaler jeg deg å se dokumentaren “slaves of Dubai”. Det er 15 minutter dokumentar som viser der hvordan Dubai faktisk har blitt bygget opp. Se den HER.

Jeg pleier vanligvis aldri å snakke om politiske ting her på bloggen, da jeg kun ønsker å holde en positiv tone. Men når et så forferdelig sted blir reklamert for i hytt og pine av folk i min egen bransje, kjenner jeg at det koker over for meg.

Husk folkens; det er ekstremt mange nydelige steder i verden. Man er ikke nødt til å utsette seg selv for fare, og støtte et helt grusomt sted bare for å kose seg på stranda. Selv skal jeg til Gran Canaria om en måned og der skal jeg kose meg glugg ihjel med paraplydrinker og trygghet.

23 kommentarer
    1. Bravo, jente. Nå imponerer du! For du har nemlig helt rett, og du har tatt et voksent, fornuftig standpunkt ang Dubai-turismen. Jeg ville aldri dratt til noen av de statene i det området. Litt for mange bloggere pusher Dubai-ferier. Tankeløst av dem.

    2. Hei Stina 🙂
      Det du skriver om Dubai stemmer overhodet ikke. Jeg har selv vært i Dubai flere ganger på ferie. Jeg var der senest for noen mnd siden og da var det to sjeiker som holdt hender på verdens største kjøpesenter.
      Før jeg reiste til Dubai så var jeg litt skeptisk selv etter å ha lest i mediene men når man kommer ditt så er det helt annerledes.
      Jeg anbefaler virkelig å dra ditt, det er et kjempe fint reisested for store og små. Men selvfølgelig det er opptil hver og en 🙂

      1. Bare fordi du ikke opplevde noen form for konflikt betyr ikke det at de ikke eksisterer. Å si at det Stina skriver om Dubai overhodet ikke stemmer er helt på jordet, da Dubai er et land hvor mange deler av befolkningen er undertrykt. Å være turist i Dubai er som regel helt problemfritt, men bare fordi du hadde en fin opplevelse legitimerer ikke det å undergrave all lidelsen som påføres folket der nede.

        Kjempekult at du tar et standpunkt i en så viktig sak, Stina.

    3. All respekt til deg for dette innlegget Stina! Veldig godt å se at influencere på topplista tør å si at det ikke er ok å dra på
      tur til Dubai!
      Kos deg masse på Gran Canaria 🙂

    4. Jeg sa det i det fprrihe innlegget, men igjen, all honnør til deg, Stina! Supert at du belyser dette, det er kjempe viktig! 😊

    5. Hooray Stina! Thank you for talking about the dark side of the “paradise”!
      I have heard so many horrible things about UAE and just last week I happened to see a BBC documentary “Escape from Dubai”. It was about young princess Latifa, skeikhs daughter, trying to get away from Dubai and it was heartbreaking. Ok, that’s something a normal turist will never know or see… but would I take my hard-earned, long-saved holiday money to a place like that. Nope.

    6. Dette innlegget snudde hele mitt inntrykk av deg. Tøft av deg å stå i debatten, for det er så sinnsykt viktig!! All heder, ære og varme tanker til deg – og alle menneskene i Emiratene som lider hver dag. U go, sister!

    7. Akkurat nå fremstår du som den eneste
      oppegående influenseren/bloggeren. Hurra for at du skriver dette innlegget! Jeg blir så forbanna når kjente personligheter reiser ned dit for å fronte og reklamere for et slikt sted. Og kritiske kommentarer blir slettet og blokkert. Blogg-Norge på sitt verste!

      Og til de som har vært der og ikke sett noe, og dermed tror alt er ok. Det er det virkelig ikke! De skjuler jo selvfølgelig disse tingene for turistene, vi får ikke se slavene som bygger luksushotellet for å si det sånn… Hvor naiv og uvitende kan man egentlig bli?

      Flott innlegg Stina 🙂 Bra at du bruker stemmen din til å opplyse om slike ting.

    8. Jeg er faktisk VELDIG glad for at du skriver dette. Jeg er glad for at du har tatt et standpunkt som dette, for det er alt for mange bloggere som reiser dit og beskriver det som et paradis – som du sier. Dubai virker som et fantastisk fint sted, men jeg holder meg unna av de grunnene du nevner. Jeg er nemlig for menneskerettigheter.

    9. Så kult at du bruker stemmen din til noe fornuftig! Jeg bøyer meg i støvet. Det du skriver om Dubai er helt riktig, og veldokumentert. Flott at din lesergruppe også får høre om dette, og ikke bare hvor koselig det er i Dubai!

    10. Respekt til deg for å skrive dette! Endelig en blogger som faktisk skriver sannheten om Dubai og har faktasjekket litt i stedet for å rosemale stedet!

    11. Dette er så bra at du tar opp! Jeg ønsker meg mer slike innlegg, om litt mer “viktige” tema, når det er noe som opptar deg <3 du kan inspirere og påvirke mange!

    12. Wow, respekt!! Tar av hatten for deg, Stina, for dette var et utrolig bra innlegg som endret inntrykket jeg har av deg. Dette likte jeg, og jeg håper at det ikke er siste gangen vi får høre din mening.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg