Slik driver du frem dahlia nå!

Lyst på store flotte dahlia / georginer i hagen / verandaen i sommer? Da bør du komme igang nå! Jeg startet allerede for en måned siden, og kom på i dag når jeg skulle potte de om, at jeg hadde glemt å legge ut det første innlegget om dahlia! Så da slår jeg innleggene sammen, hehe!

I fjor prøvde jeg meg såvidt på Dahlia, men jeg plantet de rett ut og de rakk ikke å bli mer enn en liten stilk før den delen av hagen ble revet. Så i år prøver jeg på nytt og i år starter jeg tidlig. Som sagt begynte jeg for en måned siden, men det er helt innafor å begynne nå også.

Jeg kjøpte tre forskjellige typer med Dahlia. I hver pose er det to knoller.

Jeg har googlet mye rundt, og det jeg fant ut at var den beste måten, er å legge knollene i en potte som er bittelitt større enn knollen. Når du har lagt knollen oppi potten, fyller du opp med jord, rister litt underveis så det kommer jord inni alle kriker og kroker.

Pass på at du ikke dekker den delen av knollen som alt sitter fast i, med mer enn et par cm jord. Stilken jeg holder i på bildet over er den som skal være på det høyeste punktet i potta.

Så er det bare å vanne og vente. Pass på å ikke la det tørke for mye ut, og husk å ha potte med drenering (hull i bunnen av potta), sånn at de ikke blir stående i vann.

Slik ser de ut etter en måned! Noen av de har blitt ganske store, mens den ene har det såvidt kommet opp en liten stilk på. Så det er ganske forskjell på de!

Siden røttene stikker såpass ut av potten var det på tide å potte de om i større potter.

Som du kan se så har det kommet masse røtter! Jeg løsnet opp i der røttene hadde begynt å gå i sirkel, sånn at røttene kan vokse utover i potta, og ikke fortsette å gå i sirkel. Å løsne opp i røttene er forsåvidt noe som er viktig uansett hva du skal plante, så det er et lite triks du alltid bør gjøre, sånn at det blir bedre rotvekst.

Så var det bare å potte de i større potter og vanne over.

Jeg lar dahlia’ene stå i vinduet i stua der de får masse lys. Dersom du bor et stykke lengre opp i landet eller du ikke har så mye lys ila dagen, er det smart å ha et vekstlys.

Siden dahlia ikke tåler frost er det viktig å vente en god stund før de kan plantes ut. Tipper jeg kan plante de ut i midten av mai, siden det er såpass mildt her i Sandefjord. Men det får jeg bare se ann når den tiden kommer.

Gleder meg skikkelig til å se hvor mye blomster det blir av en liten knoll, og hvor store de blir!

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg