Disse blomstene skal jeg dyrke fra frø i år!

annonselenker

Nå om dagen kjenner jeg at de kribler i de grønne fingrene mine. De fingrene som absolutt ikke var grønne før jeg fikk mitt eget hus og hage, men som faktisk har blitt ganske grønne etter noen år med hage, hehe!

Jeg har sådd planter fra frø i flere år, og syns det er så gøy. Da har jeg noe å pusle med i de kaldeste vintermånedene. Nå som vi er midt i en ny runde med lockdown er det fint å ha noe å holde på med, og da er jo frøsåing perfekt. Dette er både gøy, og du sparer sykt mye penger på det. Brukte 1200,- på frø, utstyr og stiklinger i fjor, og endte opp med planter til en verdi av 30’000,- kr. Så det er mye penger å spare. Men for min del er det viktigste at jeg lærer masse om planter og at jeg kan få mettet suget etter å holde på i hagen, hehe!

Jeg sådde mine første frø her om dagen. Oh yes. Du leste rett. Jeg sådde frø i januar. Men det er faktisk flere planter man bør starte nå, så disse er det bare å teste ut om du vil ha noe å pusle med. Jeg tenkte jeg kunne vise dere alt jeg skal så fra frø i år. Det kan godt hende det kommer enda mer også. Lengre ned i innlegget finner du i alle fall alt jeg har bestilt og kjøpt.

I fjor ble det rimelig mange planter i stua til slutt, nesten 700 stk. Det var bokstavelig talt planter i alle vinduskarmer i stua, walk in closet, sminkerommet og soverommet, haha. I år har jeg jo drivhus, så jeg kan begynne å sette ut en del planter der, så jeg ikke trenger å ha alt inne i huset. Selv om jeg må innrømme at jeg liker litt å bo i en jungel av planter, hehe!

Så: her er alt jeg skal så fra frø i år. Det er mye forskjellig, og mye som er fint og spennende. Det er en del nye plantetyper i år som jeg ikke har prøvd før, så det blir spennende å se hvordan det går!

 

Blomster

Erteblomster: spencer arthur hellyer // stars and stripes // royal rose // muse

 

 


Erteblomster: old spice mix // royal family mix

 


Solsikker: little leo // fantasy mixed

 


Kosmos sensation // ipomea spencers delight // høststråblomst // tusenfryd pompette

 


Klokkeranke

 


kaliforniavalmue rosa romantica // valmue carnation rose // tagetes african marigold snowdrift

 


Dahlia unwins dwarf mix

 


Blodbeger

 

 


Petunia: cascade orchid mist // rapide mix // cherry tart

 

 

Spiselig


Tomater: Gardeners delight // tiny tim // amateur variety

 


Tomater: red cherry // black cherry

 


Jordbær: Temptation // Rainbow treasure // Markjordbær fragola di Bosco

 


Paprika california wonder // Paprika Kapiya // Chilli cayenne

 


edamamebønner // physalis

 

Håper du ble inspirert til å så litt fra frø selv. Det er veldig gøy, og om det ikke skulle gå så bra er det ikke noe krise, for en frøpose koster jo bare 30-80,- kr, hehe!

Skal lage et eget innlegg med noen tips og triks om hvordan du kan så fra frø selv!

10 kommentarer
    1. Gøy at du har blitt så dreven med blomster og planter, det er jo veldig inspirerende å se, selv om jeg selv ikke helt har funnet interessen enda 😊 Også var du utrolig vakker på disse bildene!

    2. I år skal eg lage meg ein liten krukke hage. Flytta til ein leilighet i fjor som har eit fint lite uteområde under tak. Var for sliten til å sette i gang ifjor men i år gleder eg meg. Orker du å nevne hvilke av disse frøene blir blomster ein kan plukke til å ha inne i vase?😊Er det ikkje snittblomster det heiter?😊

      1. Så koselig at du skal lage en krukkehage 😀 skal lage et eget innlegg med masse blomster som er perfekt som snittblomster, så følg med for det 😀

    3. Så mye spennende. Selv har jeg bestilt 4 frøposer til nå. Jeg har også 3 paprikaplanter, 1 chiliplante og 1 avokadoplante fra i fjor. 🙂 det er utrolig gøy å holde på med grønnsakplanter. Masse lykke til med frøene. Gleder meg til å se mer av det på bloggen din.

        1. Åh nei. Det må du ikke gjøre. Jeg har faktisk bare hatt dem i vinduskarmen. Du klarer seg helt fint. Jeg har ikke fått paprikaer ut av dem ennå fordi jeg sådde frøene i fjor sommer, men jeg håper å få paprikaer i år. Blir spennende. De trenger jo en del lys og varmt for å overleve vinteren så her inne er det alltid varmt. Jeg har også hatt på lysene i stua hele natten fordi jeg ikke klarer å sove om natten, men jeg vet ikke om det er derfor de klarer seg så bra. De har hvertfall vokst en god del i det siste så de trives hvertfall. 🙂

    4. Jeg skal og så egne frø i år, og da blir det blandt annet tomater, paprika, chilli og jeg vil prøve meg på poteter og gulerot i tillegg til sukkererter og grønnkål☺️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg