Dette hjalp mot angst og depresjon!

De siste to ukene har jeg virkelig kommet inn i en bra rutine når det kommer til både mat og trening. Jeg har vært superflink til å stå opp grytidlig, helst 06:30, trene enten styrke eller jogge en tur om morgenen, være aktiv igjennom hele dagen og spise kun sunn mat. Det har virkelig gitt resultater! Herregud så mye mer våken, frisk, sterk og full av energi jeg føler meg!

Som de fleste av dere vet har jeg jo slitt med depresjoner og angst i et par år, og herregud så mye forskjellig ting jeg har prøvd for å bli kvitt den dritten. Jeg har jo også følt meg så fysisk svak, hatt null energi og alltid følt meg småsyk (fysisk) hver gang jeg har pushet kroppen litt. Så jeg ble til slutt nesten redd for å trene, fordi jeg følte meg syk etter hver økt, og hadde null energi resten av dagen.

Så for et par uker siden tenkte jeg; hva om jeg gjør absolutt alt riktig? Står opp tidlig, spiser bare sunn mat, trener hver eneste morgen, holder meg aktiv igjennom dagen, holder meg borte fra alt av drama og ting som stresser meg, jobber bra hver eneste dag. Hva vil skje da?

Vel. Så langt har det vært amazing! Jeg føler meg seriøst som meg selv igjen, og det har jeg ikke gjort på flere år. Jeg klarer faktisk å JOGGE nå. For bare en måned siden orket jeg såvidt å gå på tur, og nå klarer jeg å jogge hver eneste morgen! Altså. Det er så crazy!

Dette sier jo mye om hvor fysisk svak man blir når psyken er i ubalanse. For min del har jeg følt meg mye bedre psykisk den siste tiden, har hatt noen dager her og der som har vært litt vanskelige, men da har jeg jobbet meg igjennom det istedenfor å bare legge meg ned og gi opp.

Jeg har måttet være streng med meg selv og gi meg selv klare guidelines på hva som er ok og ikke, og jeg har måttet prøve og feile litt. Spiste sjokolade på lørdag og følte meg seriøst så fysisk syk av det at jeg ble helt skremt. Frister ikke akkurat særlig mye lengre med den sjokoladen nå..

 

Hjelper også litt at turen jeg løper om morgenene er helt nydelig! Ned til havet og stranda! Uansett. Vet det er mange nå som kanskje sliter litt ekstra med psyken mtp alt som skjer i verden nå, og ville bare titte innom og gi dere litt håp for at man kan føle seg bedre med riktig mat, trening og rutiner i hverdagen, selv om det kanskje ikke hjelper på alt, kan det hjelpe på en del!

6 kommentarer
    1. Helt klart har dette har en utrolig stor betydning for den psyken! Har stor erfaring med det selv. Spiser sundt hele uken + koser meg Fredags og Lørdagskveld. Trener stort sett hver dag, både styrke og utholdenhet. Har gjort dette i mange år nå og det har hjulpet meg sååå utrolig mye! Stå på, Stina! Klem! <3

    2. Glad på dine vegne at psyken og kroppen fungerer, skjønner at det er amazing 🙏🏼😊 Fortsett å gjøre ting som gjør deg bra og gir deg energi! Og om en sjokolade gjør deg dårligere, så er den ikke verdt å inntas. Keep up the good work 👏🏼 Og kos deg med toppers form 🙌🏼og den fine våren, alle blomstene dine og det som gir deg glede 😊

    3. Jeg elsker dette innlegget. Blir glad av å lese det.
      Hilsen en med akkurat samme erfaring etter samme lidelser 🙂

    4. Hei:)
      Utrolig fint å høre at ting går bra for deg og at du har funnet noe som funker for deg.

      Men jeg er litt nysgjerrig; har du blitt diagnostisert med angst og depresjon av lege? Og hva tenker du om det med at mange bloggere og influencere prater så mye om psykiske lidelser? Tror du kanskje det kan gjøre det «populært»? Kanskje flere litt yngre følgere tenker det er «kult» med psykiske lidelser og prøver å lete etter det hos seg selv? Hva tenker du om ditt ansvar som forbilde når det kommer til dette?

      Ikke ment som kritikk, jeg er kun nysgjerrig på flere personer sine tanker om dette:)

      Ha en fin dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg