Derfor snakket jeg svensk

Noe som jeg nesten hadde glemt, men som jeg ser at flere har bemerket er at jeg snakket svensk med Gunilla! Dere som har fulgt meg en stund, og spesielt sett meg på Bloggerne vet jo at jeg snakker litt svensk, men jeg har kanskje ikke fått vist det frem så godt. Så nå fikk dere endelig se meg snakke litt svensk.

Jeg har jobbet masse med svensker i jobben min, og slår automatisk over til svensk siden jeg vet at mange svensker sliter med å forstå norsk. Gunilla og jeg snakket masse på svensk sammen og hun innrømte at hun skjønte ikke så mye av hva nordmennene sa. Haha!

Sikkert noen der ute som syns det er litt rart at jeg pratet svensk, men for meg er det bare naturlig å slå over. Måten jeg lærte svensk er jo faktisk veldig morsom. For bare noen få år siden kunne jeg ikke svensk i det hele tatt, og jeg skjønte ingenting av hva folk sa når de snakket svensk. Men etter noen sesonger med svenske hollywoodfruer hadde jeg plutselig plukket opp masse svensk, og vipps så kunne jeg snakke med både Stockholm og Skåne (aka Anna Anka, men den får dere høre en annen gang) dialekt. Så det var ekstra gøy å snakke svensk med Gunilla, siden jeg har lært svensk av å se på henne!

Svensk er jo ikke morsmålet mitt, så jeg prater absolutt ikke perfekt. Men jeg syns det er gøy også er det fint å gjøre når man snakker med svensker. Det som er så sinnsykt morsomt er at jeg faktisk har nesten aldri vært i Sverige. Har vært i Gøteborg én gang i voksen alder og litt shopping på Nordby senteret, ellers enn det har jeg aldri vært noe særlig i Sverige. Haha!

6 kommentarer
    1. Här i Finland måste alla barn lära sig svenska i skolan (det är ju vårt andra officiell språk här). Min svenka är inte så bra, men jag läser det ok. Det är konstig att jag kan läsa norska på grund av svenskan i skolan… men om någon snackar norska- jag förstår ingenting! Uttalet är ju så olik! 😀 (Shit, I have forgotten Swedish almost totally! Haha!!)

    2. Heisann! Eg pleier ikkje ha så veldig stor forståelse for dei som er kresne i matveien fordi eg spiser det meste sjøl. Men føler eg får en forståelse av hvordan du hadde det, slik du forklarer deg❤ Har så lyst til å sei, eg syns du er kjempetøff som tok det på sparket og reise inn der! Du gjør en fin figur, du virker ekte og deg sjøl😊 Vær bare stolt!😃

    3. Imponert over svenske uttalen din altså, det var bra! Hadde vært moro å hørt deg snakke Skåne-varianten også.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg