Derfor er jeg ikke kristen

Jeg får veldig ofte spørsmål her på bloggen om jeg er kristen, om jeg er ateist, hva jeg tenker om muslimer, osv. Så jeg tenkte å fortelle dere litt om hva jeg tenker om religioner og generelt litt om menneskesyn. Dette innlegget er ikke ment for å tråkke på noen (bortsett fra ekstremister), så jeg håper virkelig ingen føler noe vondt på det jeg kommer til å skrive om. Dette er mine tanker og meninger, og det er ikke en fasit på hvordan man skal leve livet sitt eller hva man skal tro på.

Så ja. La oss starte med hva jeg tror på. Helt siden jeg var 3-4 år gammel har jeg visst at jeg ikke var kristen. Bestemoren min har et godt minne av meg fra jeg lekte rundt hos henne og hadde teselskap og sa noe i denne duren; “Molle, bare fordi du er kristen betyr det ikke at jeg trenger å være det”. Så jeg har liksom aldri vært noe kristen av meg. Jeg gruet meg alltid til 17. mai fordi da ble jeg tvunget i kirken av skolen, og hver gang det var noe kristelig kjente jeg at det bare ble helt feil for meg. Da jeg skulle konfirmeres ble det selvfølgelig humanetisk, og jeg lærte mye om menneskesyn og hvordan mennesker i hele verden har det. Jeg lærte også om godhet til andre mennesker, og at det er det som faktisk betyr noe. Religion eller ei.

Selv om jeg aldri har vært noe religiøs har jeg aldri hatt noe imot de som er religiøse. Store deler av mamma sin familie er kristne, og det har aldri vært noe problem for meg. Jeg respekterer deres tro, og de har alltid respektert at jeg er ateist. Når det kommer til andre religioner som muslimer, jøder, buddhister, osv syns jeg det er helt i orden å være. Mange er født og oppvokst med å være muslimer, og for mange kan det være en god trygghet og noe som er viktig for dem. Det respekterer jeg så absolutt.

Det jeg derimot ikke respekterer er når folk misbruker (legg merke til; misbruker) religion til å ha en unnskyldning for å være et rasshøl. I århundrer brente kristne mennesker kvinner (“hekser”) på bål, den dag i dag bruker kristelig folkeparti stemmen sin til å endre abortloven så vi kvinner er nødt til å bære frem barn som kan ha alvorlige sykdommer (så lenge de ikke er i risiko for å dø) og om vi blir gravide med tvillinger, hvilket er et risikosvangerskap, har vi ikke lov til å selv bestemme om vi skal ha den risikoen på oss. Kristne har også gjort mye grusomt, og de har stått i bresjen for at homofile ikke skulle bli godtatt og ha rettigheter. Det finnes også utallige menigheter innenfor kristendom her i Norge, der lederne tjener seg styrtrike på at alle i menigheten skal jobbe gratis for de. Og dette er fucked up, men er noe jeg har fått bekreftet fra noen som har gått ut av en menighet i Norge. Blir du voldtatt mener de at det var i guds ånd. ALTSÅ; WHAT THE FUCK??? (dette gjelder for enkelte menigheter og er ikke en generell ting for kristendommen!)

Så ja. Vanlig normale kristne mennesker som bare vil andre godt. Dere respekterer jeg. Men dere som bruker kristendommen deres til å være jævlige mot andre mennesker; ikke tro at dere slipper inn i himmelen.

Okey. Kjenner jeg er ganske forbanna nå. Men det er så mye urettferdig som skjer fordi noen kristne er ekstremister, og i dagens samfunn her i Norge får de altfor mye spillerom. Til og med på stortinget, som burde være det siste stedet religion skal spille en rolle.

 

EDIT: Må understreke igjen at i dette innlegget snakker jeg om de handlingene som er utført av ekstremister. I alle religioner finnes det ekstremister som MISBRUKER religionen for å lage dritt for andre. Kristendommen har absolutt gjort mye bra, og de fleste religioner er en stor hjelp for mennesker overalt i verden. Som jeg sa tidligere i innlegget; jeg respekterer alle religioner, og det er kun de som MISBRUKER religionene jeg ikke liker. Vanlig snille og gode kristne (og av andre religioner) er bare bra folk, og jeg har ingenting imot de.

78 kommentarer
    1. Jeg er helt enig! Du får virkelig tankene dine og meningene dine ut på en saklig måte som får alle til å tenke uten å tråkke ned noen eller si at det de tenker er feil, er skikkelig stolt av deg 😘

    2. Hei Stina.
      Du hadde vel en Canon 50mm 1.8 linse men også Canon 50mm 1.4 linse, merket du noe stor forskjell?
      Og hva synes du om Sigma 17-50mm 2.8 linse? Vurderer den faktisk.

    3. Hæ gikk dere i kirka på 17 mai? Sykt spess! Har aldri møtt noen som må i kirka med skolen på 17 mai. Til og med oss nede på bibelbeltet går ikke i kirka på 17 mai😂
      Jeg er samme kull som deg og vi fikk alltid tilbud om å ikke dra i kirka når det var julegudstjeneste

        1. Ja, vi gikk aldri i kirken på 17mai. Vet ikke om noen skolen på sørlandet som gjør det heller på 17ma. ja, vi kunne velge, heldigvis 🙂 synes synd på deg og de som blir tvunget til å gå i kirka

    4. (Hun skriver et seriøst innlegg, og folk ser bare kjolen.. jaja. Ok, den ser jo fantastisk ut da…)

      Også menn ble brent på bål for trolldom, btw.
      Verre kanskje at kvinner som fikk barn utenfor ekteskap, var stemplet til de grader i samfunnet. Straff fikk de også, men i landets gamle folketellinger kan man finne ugifte kvinner med tittel “besovet” eller “beligget”. Det står ikke sånt på en eneste mann, selv om hennes barn må ha en far et sted.
      Stemmerett? Den kom jo sent. Kvinner hadde makt under vikingtiden. Etter kristendommen ble tvangsinnført ( de som nektet, ble slaktet ned), så ble kvinner umyndige. Helt opp til moderne tid.
      Kristendom og islam er begge bygget på jødedommen og sikkert minst 1-2 gamle religioner til fra Midt-Østen. Religioner snekret sammen for å få makt over folk og land. Mye av samme innholdet i dem, men vi i Europa har sluttet med tortur og halshogging og bålbrenning. Straffen kunne være å bli lagt på hjul og steile, som det het. Helt grotesk og står ikke noe tilbake for hva IS foretok seg.
      I dag finner man på andre ting for å få den makten, for vi er ikke så veldig religiøse på våre kanter. Miljøvern er ett greit stikkord 🙂 Så må man for himmelens skyld være politisk korrekt, ellers blir man arrestert/mobbet/herjet med av de store, krenkede masser. Vi skal helst endre kosthold også.

      Kristen, jeg? Niks! Jeg gidder ikke fanatikere, men respekterer at mange trenger en tro eller to. Selv tror jeg ikke på eventyr, og de troende får respektere det. Veldig enkelt! 🙂 Jeg synes ikke at politikk og religion hører sammen heller. Men mange synes jo det, så da blir det litt ditten og datten fra politikerne.

    5. Helt enig med deg! Godhet og gjensidig respekt er viktigst. Det eneste jeg synes blir feil er bildene du velger til slike innlegg. Skulle ønske du hadde noen som gikk mer til tema

    6. Hei Stina! Jeg skjønner hva du mener. Det er blitt gjort mange fryktelige ting i religionens navn opp gjennom tiden. Men tenk også på hva det gode religion har gjort for folk. F.eks inkludert de fattige, startet skoler, bygd sykehus, gitt folk håp og felleskap osv. Det er mange gode verdier i religion også som man ikke må undergrave. Det at du sammenligner regjeringen, som stiller spørsmål til tvillingabort, med heksebrenning synes jeg er drøyt. Her kommer det ann på verdisynet vårt. Tenk f.eks på den tvillingen som blir født, som hele tiden vet at han skulle hatt en søster/bror. Er det det beste for barnet? Og bare som det er sagt, jeg er helt for abort. Jeg synes bare du fremstiller det veldig svart/hvit. Faktisk er det ingen andre land i Europa som har godkjent tvillingabort, også mye pga risiko for begge fostrene. I tillegg til at legene ikke klarer å ha det på samvittigheten. Det sier jo litt. Håper du tar dette som en konstruktiv tilbakemelding, må innrømme jeg ble litt provosert. Ønsker deg en fin dag videre!

    7. Det er helt feil. Den nye abortloven sier at dersom den ene tvillingen bærer sykdom som kan påvirke livskvaliteten, skal det ikke være vanskelig å få innvilget abort. Tror du må sette deg bedre inn i dette før du uttaler deg. Du når ut til så mange, så få fakta på bordet👍🏻 Dette er ikke ment som noe frekt, men simpelthen konstruktiv kritikk og rettelse!

      1. Tror du misforsto litt hva jeg skrev. Mulig jeg skrev på en rar måte. Men det jeg mente er at de prøver å få gjort sånn at om kun barnet er sykt, men ikke noe som kan være dødelig, har man ikke rett til abort.

        1. I endringen er det kun snakk om å nekte abort på friske tvillingfostre, så det du skriver er helt feil.

          1. Du må skille mellom religiøst kristen og kulturelt kristen. Personlig er jeg ateist (dvs. uten gudstro) men er likevel pr. def. kristen ut fra en kulturell betydning av begrepet. Alle som er døpt er det.

            Det er for øvrig veldig typisk at folk som kaller seg ateister, ikke har minste peiling på religionene de kritiserer. Å kritisere kristendom for hendelser i middelalderen og i samme åndedrag “respektere” islam, henger mildt sagt ikke på greip.

    8. Hei Stina!
      Er enig i det du skriver. Religion er viktig for mange fordi det gir håp og en grunn til å leve på en «riktig» måte, samtidig føler jeg at det bærer med seg verdier og kan lære deg til å respektere og gi tilbake til andre..
      Samtidig, i min mening og for meg personlig blir det feil å prøve å leve 100% etter regler som kanskje ga mening for lenge siden men som ikke lenger kan passe i dagens samfunn, der vi nå kjemper for likestilling og visse rettigheter som ikke er godkjent i de fleste religioner.

    9. Jeg synes det er så trist at det er sånn du ser på kristendommen i sin helhet.
      Jeg personlig er et av Jehovas vinter og er veldig enig med deg i MYE av det du skriver om kristendommen. I gammeltiden gjorde folk så mye forferdelig. Se bare hvordan prestene reagerte da folk ville ha bibelen oversatt på sitt språk.. De har jo til og med fjernet Gud sitt navn som i orginalskriftene er nevnt over 7000 ganger.. Hvorfor? Fordi de var redd for å miste makten/penger. De tok seg til og med betalt for å fjerne folket sine synder, når de i virkeligheten vet at det står i bibelen at Jesus kjøpte oss fri fra våre synder, så lenge vi angrer og vender om. Trist. Viktig å nevne at dette var presterskapet.

      I vår organisasjon så følger vi, og lever etter bibelen. Vi har INGEN menneskelige ledere, vi lar oss lede av Gud. Det som vi lærer og som mange ikke vet, er at bibelen ikke bare har regler, men mest prinsipper. (Altså en regel er en regel, men ett prinsipp er hvorfor man ikke BURDE gjøre det fordi da kan det og det skje. Alt skal være til beskyttelse for oss) Så veldig mye for oss er samvittighetssaker, som da betyr at man må ta valg etter sin egen samvittighet. Samtidig så kan det være lurt å ikke støte noen medtroende. Vi har ulik samvittighet. ☺️ Min erfaring fra dette er at man opplever en veldig god fred som man ikke finner noe annet sted.
      Tenk om folk bare kunne fulgt det som FAKTISK står i bibelen, det er ikke så vanskelig. Problemet er at folk tolker og tror at bibelen sier det og det, men bibelen er ganske tydelig, men man må studere den nøye for å forstå den. F.eks alkohol. Det står ingenting i bibelen at man ikke kan drikke alkohol. Tenk bare det første miraklet Jesus gjorde, det var å gjøre vann om til vin. Lukas sa også at man skulle drikke litt vin fordi det er bra for magen. Men det står også i bibelen at man ikke skal være en «draker». Så hvordan kan man se på dette? Man kan drikke alkohol, men med måte.☺️ Prinsippet blir da at det er for at man ikke skal gjøre ting man senere vil angre på, det kan da være en uønsket graviditet(?). En annen ting å tenke på er at man kanskje viser hensyn når man drikker alkohol foran en tidligere alkoholiker. Bare en tanke.☺️
      Dette ble en veldig lang kommentar, beklager! Men jeg er veldig enig med deg, Stina. Og jeg forstår hvorfor folk får kristendommen i halsen, dessverre.

      1. Beklager med JV har svin på Skogen de også.
        Dette bibelsamfunnet som ble startet i slutten av 1700 tallet i USA .
        Ikke bare er JV imot FN og menneskerettighetene , de mest ekstreme støter ut sine egne barn fra familien fordi Jehova er viktigere enn ditt eget kjøtt og blod.En kvinne saksøkte sykehuset i Kristiansand pga ufrivillig blodoverføring når hun skulle føde sitt barn. Med to barn fra før og en nyfødt ville hun heller dø enn å trosse Jehovas ord. For alle som tror på han skal få leve evig i paradis.. vi andre går det ikke rett til helvetet med. Vi er styrt av Satan som også styrer verden idag.. og for ikke å glemme at religioner som Jehovas vitner og de siste hellige dagers kirke ( mormoner) er kreasjonister.At det fantes et magisk paradis i Midtøsten for 6000 år siden der mann og kvinne trallet rundt og der kommer vi ifra og sånn skal det bli ..alle som tror på dette skal leve evig, aldri bli gamle , de som er døde skal oppstå og vi skal spise allslags deilig mat der man løper blant løver og sebraer . MAO Man hopper galant over steinalder , istiden og pangea der dinosaurene døde ut for 75 mill år siden og alt som heter evolusjon. Sorry en sånn Gud gidder jeg ikke tro på . ” tro på meg ellers bærer det rett til helvetet …” om man er et godt menneske er ikke nok, du MÅ Tro !! Denne trusselen fungerte på middelalderen men ikke i 2019 ( for oss opplyste mennesker ) Im a ateist and Im going to hell om every religion.:-*

        1. Anne40: Tror nok du har misforstått en GOD del der. Det forstår jeg bare ved å lese det du skriver☺️ Vi er absolutt ikke imot menneskerettigheter, vi ønsker det beste for alle. Vi støter ikke ut barn fra egen familie. Jeg har vært ekskludert selv av personlige grunner og ble aldri behandlet dårlig på noen som helst måte. Heller tvert imot. Alle tok så godt vare på meg. alt handler om hvordan jeg selv oppfører meg. Selv om jeg trakk meg unna, viste de meg respekt på alle måter.
          Vi tror heller ikke på ett helvette, så det stemmer heller ikke. Det står ingen ting i bibelen om ett helvette. Det står om gehenna. Ordet «Gehenna» betyr bokstavelig «Hinnoms dal» og sikter til en dal som lå like utenfor Jerusalem. I bibelsk tid brukte byens innbyggere denne dalen som søppelplass. Man sørget for at det var en konstant ild der som skulle brenne opp avfallet, og det som ikke ble ødelagt av ilden, ble fortært av mark.
          Og vi som er Jehovas vitner har studert ikke bare bibelen, men mye annet før vi blir Jehovas vitner så vi er absolutt opplyste mennesker. Så ingen av disse påstandene stemmer overens med hva som faktisk skjer i vår organisasjon. Men du er hjertelig velkommen til å besøke en hvilke som helst rikets sal for å se hva som faktisk skjer. ☺️ Bibelstudiene våre er også helt gratis og uforpliktende, så du kan få svar på alt dette om du vil høre det fra oss som er Jehovas vitner og ikke fra mennesker som ikke er det. ☺️ Ha en fin kveld videre.

          1. Jeg vet om folk som er blitt støtt ut grunnet blodoverføring – mener du dette er løgn? Og hvorfor finnes det en egen regel på at ansvaret for barn med foreldre i jehovas vitne som treng akutt blodoverføring blir overført til barnevern i akutt perioden og at foreldre ikke får ta valget selv? Da må det jo faktisk være foreldre som vil si nei til blodoverføring ?

            1. Jeg har ikke hørt om noen som blir ekskludert av å ha fått en blodoverføring.☺️ Da må det nok ligge noe mer bak, men jeg kan ikke svare for andre sine saker.☺️ I følge norsk lov har leger lov til å gi barn blodoverføring uten foreldrenes tillatelse når barnet er under 12 år eller noe. Jeg husker ikke eksakt alder, beklager. Og så lenge barnet ikke er døpt som ett an Jehovas vitner, så er det heller ikke «galt» om personen får det. Om du forstår? Er man ikke døpt, er man ikke Jehovas vitne.☺️Men det er mange grunner til at vi ikke tar imot blod, men vi kan velge ut fra vår samvittighet om vi ønsker å ta imot deler av blodet.☺️
              Det finnes også mange andre ting vi kan få istede for blod, som er langt mer effektivt for kroppen. Når man får blod deler ikke blodcellene seg like fort som det gjør om man tar imot saltvann og jern. Altså, eget blod deler seg fortere enn andres blod i sin kropp. Og om man tar imot blod så går kroppen igjennom en prosess hvor den blant annet kan få feber og kroppen prøver å støte ut det fremmede blodet. Dette tar litt tid. Kroppen skal jo tross alt ta imot noe ukjent.☺️
              Legene bruker blod fordi det er en billig løsning. De andre løsningene er litt dyrere.☺️ De fleste leger bruker faktisk ikke blod så mye som de gjorde tidligere, rett og slett fordi kroppen ikke har så godt av det. Vi sier nei til blodoverføring fordi livet er blodet, og blodet er hellig for oss. Om du skal finne ut om du har en sykdom tar legen en blodprøve av deg, og vil kunne se hvordan syk du er, og hvilke sykdommer du hadde allerede som liten. Om du har flere spørsmål kan du se mer om blodoverføring på http://www.jw.org ☺️
              Ønsker deg en fin dag videre

      1. For å gifte seg er det en del vilkår som skal være oppfylt, to voksne over 18 år, ugift eller skilt, etc. Før man gifter seg skal folkeregisteret sjekke at vilkårene for ekteskap er oppfylt. Så i realiteten er det utstedelsen av prøvingsattest for rett til vigsel som er vigselen.
        Men ekteskapslovens hovedregel er borgerlig vigsel, inngått på rådhuset. Grunnen til at jeg sier dette er hovedregelen er at kommunen ikke kan stille noen vilkår for hvem som får gifte seg når de har gyldig prøvingsattest.
        Så er det mange livssynssamfunn som har vigselsrett, og det er de som foretar de fleste vigslene. Folkekirken står sterkt i folks tradisjonsmønster. Men om man er ateist, som Stina, så er det altså enten rådhuset, enkelt og greit, eller en annen flott variant som gjelder.
        Stina har tatt humanistisk konfirmasjon, og er nok kjent med tilbudet om humanistisk vigsel. Disse kan skje omtrent hvor som helst, bare ikke i kirker.
        Man kan gifte seg på norsk ambassade, eller på norsk skip. både ambassadører og norske kapteiner har vigselsrett. Brudeparet velger selv hvor mye de vil inkludere i vigselen sin i tillegg til selve ekteskapserklæringen.
        Jeg er humanistisk vigsler, og har hatt gleden av å møte mange flotte mennesker i deres feiring av å gi løfter om å leve sammen i felles kjærlighet. De har hatt flotte seremonier, ute eller inne, med masse flott musikk, gode dikt, osv.
        Hilsen Harald

    10. Hvem i alle dager mener at hvis man blir voldtatt så er det i Guds ånd??? Er kristen selv og har aldrig hørt noe så teit! Vet også at kristne har gjort mye galt i gammel tid, men va med de som dreper, voldtar, stjeler osv som ikke er kristne, et ikke det de har gjort og gjør galt?? Skjønner ikke hvorfor folk har så mye imot kristendommen, og finner på teite ting for å provosere!! Det finnes forskjellige folk sim er kristen og alle er slettes ikke slik!

      1. Anonym kl 16:42 ” Skjønner ikke hvorfor folk har så mye imot kristendommen, og finner på teite ting for å provosere!!”.

        Det med at mange kristne mener at voldtekt skjer i guds vilje, er ikke noe Stina har funnet på for å provosere. Jeg har selv hatt mine krangler med kristne som mener at voldtekt er en del av guds plan og ikke noe man bør lage oppstyr av. Nei, ikke alle kristne er slik, men en god del, i alle fall.

        1. Da må den/de personene Være meget spesiell, fordi å mene noe sånt er sykt! Og det er mange i denne verden som bare skal provosere kristendommen, sier ikke at Stina gjør det selv om jeg ABSOLUTT ikke er enig med henne og er FULLSTENDIG imot henne!! Dette innlegget er bare teit og skjønner hvis hun få mye hates for det!!!

      2. Stina skriver veldig klart og tydelig at langt ifra alle kristne er slik. Hun snakker spesielt om ekstremister. Det er ikke slik at alle som voldtar og dreper er kristne eller at alle kristne er for tortur osv, men det å begå slike handlinger på bakgrunn av religionen sin er jævlig. For hvor bra er egentlig Gud hvis det å drepe og voldta blir sett på som riktig i kristendommen? Og nå snakker jeg fortsatt om ekstremister, for de fleste kristne jeg kjenner er gode mennesker som lever sitt eget liv.

        Vanskelig å ta opp dette med religioner, for det vil alltid være noen som føler seg støtt. Jeg personlig respekterer mennesker som tror, men jeg vil aldri få forståelse for det. Men godt at vi alle er forskjellige:)

        1. Henriette. Dette blir rett og slett pinlig. Personlig er jeg ateist og blir gjerne med på kritikk av kristendom og andre religioner. Men hvor har du fra at “det å drepe og voldta blir sett på som riktig i kristendommen”? Hvis dette er kunnskapsnivået og premisset for debatten, bør du avstå fra å kommentere.

          Kristendommens etiske budskap er det stikk motsatte hvis det skulle være noen tvil. Såkalte vestlige verdier, menneskerettigheter osv. er eksempelvis i realiteten kristne verdier.

          Hvis hensikten er å kritisere voldtekt og drap i “guds navn” i år 2019, er det nok heller andre religioner som er verdt å trekke frem – f.eks. den såkalte “fredens religion”.

          Hvis du er døpt – er også du kristen kulturelt sett. Det er også jeg, på tross av manglende gudstro. Men våre kristne verdier, etikk og moral, ofte kalt vestlige verdier, er helt uavhengig av personlig tro på gud. Det er bare det at i vårt overfladiske uvitende samfunn – har mange lett for å avfeie vårt verdigrunnlag som noe “hallelujagreier hentet fra en eventyrbok”. Det er faktisk ikke så enkelt.

          Jeg vil generelt anbefale folk å lese seg opp på religion. Det vil sette folk bedre i stand til å faktisk forstå verdensproblemene vi sliter med i dag.

          1. Trond, hvis du hadde lest innlegget mitt, hadde du kanskje sett at jeg skriver om rene ekstremister, ikke de “normale” kristne. Innenfor kristendommen finner man massemord, tortur, nazisme og kvinneundertrykkelse. Dette er ikke noe jeg dikter opp. Du må gjerne diskutere, men ikke kom her og si at jeg tar feil i det jeg skriver, for såpass mye kunnskaper har jeg om religion.

    11. Jeg trodde seriøst ikke du var sånn. Mener du virkelig at det er RETT Å DREPE ET USKYLDIG BARN som ikke kunne noe for at h*n måtte komme til verden!!! Bare fordi noen må ligge rundt og ikke vil har beibi så må mange barn bli drept!!! Bare fordi den ligger i magen; gir det folk rett til å drepe den, betyr det at det ikke er et barn?? Vet at mange mener det bare er et foster, men den har faktisk et HJERTE SOM SLÅR akkorat som du og jeg og alle i denne verden, så hvorfor er der mer rett å drepe den??!!! Kjenner jeg spyr av dette innlegget og du burde tenke over hva du faktisk mener, skjønner ikke hvorfor du legger ut slike grusomme tanker til hele verden!!

      1. Anonym kl 16:52:

        Du må lære deg forskjell på embryo, foster og barn. I Norge har vi fri abort frem til slutten av tolvte svangerskapsuke. Frem til dette er det lille i magen kun en klump med celler som vokser. Det vil si at klumpen med celler ikke har noen hjerneaktivitet, og derfor ikke er i stand til å registrere smerte. Den er heller ikke bevisst (det vil si at den ikke kan tenke eller forstå). Dette kaller vi et embryo.

        Et embryo er IKKE det samme som et barn.

        I sjeldne tilfeller kan man få innvilget abort etter tolvte svangerskapsuke også, dersom det er fare for mors liv eller det oppdages alvorlige avvik på fosteret. Etter tolvte svangerskapsuke har embryoet utviklet seg til et foster, altså et bittelite barn.

      2. Hva med de som blir voldtatt. Mener du da at hvis for eksempel en jente på 15 år blir voldtatt, da er det ikke så veldig hyggelig å få et barn i en så ung alder og omtrent ødelegge hele ungdomstiden fordi du må være hjemme å passe på et barn som du ikke ville ha i første omgang. Det er det eneste som er kvalm her.

        1. Skjønner selvfølgelig at det vil ødelegge mye av ungdomstiden da, men det betyr ikke at du kan drepe et uskyldig barn!!!!!

    12. Jeg synes det ikke er rett, å si at kristne har gjort mye grusomt, du må ikke utelukke de som ikke er kristne, det er ikke bare kristne som gjør grusomme handlinger. Eni om at kristne ikke er perfekt, men det e nu ikke du heller! Men vi har noen som renser sannvitigheten nemelig Jesu blod🙏🏼 Prøv nu å les bibelen litt😢🙏🏼

      1. Jeg er også kristen selv, og har ALDRI hørt noen si noe som at hvis man blir voldtatt er det i Guds ånd. Dette kan nok være ganske tilfeldig. Det er veldig mange ikke kristne som mener ting som er i strid med menneskerettighetene osv. Og selv om gale ting har blitt gjort av kristne opp igjennom årene, betyr ikke det at det er bare kristne som har gjort noe gale! Det er og har vært forferdelige forfølgelser av kristne, samt andre folkegrupper av folk som ikke er religiøse. Selv om noen er religiøse, betyr ikke det at det ikke gjør dem til mennesker! Vi er alle mennesker, og gjør alle feil. Og mange har misforstått kristendommen gjennom tidene. Å tvinge folk til å bli kristne (som kongene i Norge gjorde før i tiden) er jo ikke det Gud mener for oss!! Han elsker oss alle sammen, og vil det beste for alle folk. Jeg syns du burde gitt ham en sjanse, han venter på deg!

    13. Utrolig unødvendig innlegg å skrive! Du kan veldig lett tråkke noen på tærne (vet du skrev at du ikke var ute etter å tråkke noen på tærne) men uansett…

    14. Utrolig godt skrevet! Er 100% enig med deg!
      Skulle ønske at flere fikk opp øynene for hvor kritisk stor makt religion fortsatt har i verden og i samfunnet vårt.

    15. Tvunget? Hva legger du i det? Jeg er noen år eldre enn deg og vi kunne hoppe av 17 mai toget når vi ville og det var valgfritt om vi skulle gå i kirka eller ikke. (Jeg kommer fra et enda mindre sted enn deg) Tenker at hadde du eller dine foreldre sagt nei og nektet så kunne de ikke Gjøre noe med det. Hva skulle de ha gjort? Utvist det fra barneskolen fordi du ikke følte “guds ånd?” 😂

    16. Jeg er personlig kristen og blir støtt av det du skriver! «Derfor er ikke du kristen!» skriver du.
      Ok, så hvis alle kristne hadde vært snille og greie da hadde du blitt en kristen?
      En kristen tror på Jesus. Punktum.
      At det desverre er mange kristne som gjør mye dumt? Ja så absolutt! At det er mange ikke-kristne som gjør mye dumt? Ja!

      Jeg vil nå si at KrF-politikeren som har kjempet for abortloven fortjener en stooor takk! Endelig skal leger få lov til å slippe å stikke hull i hjertet på små friske babyer bare fordi mor mener det er «hennes kropp» og at det er en risiko. Nei! Når man blir gravid er der plutselig ikke vår kropp lengre, da er den til låns til noen andre små kropper som skal vokse å ha det trygt i mors liv.
      Vi har fantastiske leger og oppfølging her i landet, så går man gravid med tvillinger så får man ekstra god oppfølging. Det vet jeg alt om!!

    17. Hei!
      Ikke helt vant med å skrive kommentarer på blogg, men i dag følte jeg bare for å kommentere dette innlegget.

      Er selv kristen, og respekterer absolutt de som ikke er det. Det jeg blir lei meg for og som skremmer meg litt er hvordan du som en oppegående, velkjent og populær blogger skriver et så usakelig innlegg. Vanlig normale kristne? Hvem er de da? Respekterer du kun de som tror men som ikke skal få lov til å ta del i noen debatter? Tenker spesielt på abortloven siden det er den du nevner innlegget ditt.. (vet egentlig ikke om jeg tørr å argumentere da jeg frykter som du sier at jeg ikke kommer til himmelen, men pytt, tar alikevel sjansen..)

      Jeg har tre barn, to av svangerskapene gav meg svangerskapsforgiftning. Heldigvis bor vi i Norge hvor vi får en nøye og god oppfølging. Skulle du bli gravid med tvillinger, ville du få god oppfølging fra starten, og jeg syntes det er svakt å argumentere for abort fordi det kan være risikofylt. Da bør du egentlig la vær å kjøre bil, gå på glatta osv..
      Det står jo i de ti bud noe om at man ikke skal slå i hjel, og jeg tolker det som å drepe. Et foster er like fullverdig og verdifullt som meg og deg. Det som er bra er at vi ikke har lov til å drepe hverandre her i verden, men det skremmer meg at vi kan ta livet av et lite uskyldig menneske som lengter etter å oppleve verden, bare fordi det ikke passer oss sånn. Vet ikke om du kaller meg ekstremist etter dette innlegget, men jeg mener at alle har rett på et liv. Er ikke det mer egoistisk enn godhet til andre mennesker som du så fint lærte på konfirmantundervisningen?

    18. Lurer på hvilket møte du har hatt med kristendommen, siden du misliker det så sterkt. Det er ikke meningen å være religiøse, men å ha en relasjon til Jesus. Argumentene dine er helt feile. F.eks heksebrenning. Det er ikke de kristne som har skylden på det. På 1500 tallet var det heksebrenning. Det kan man lett si at var de kristne sin feil. Men bare tenk, i begynnelsen av 1500 tallet hadde ikke Martin Luther enda oversatt bibelen, så nesten ingen kunne lese. Det var bare de øverste prestene. Og vi vet jo alle at de var bare ute etter penger og makt så de fant på historier. Dette kan du ikke skyldes de kristne, for en kristen er en som følger bibelen, som betyr at prestene ikke var kristne i der hele tatt. Så dette har ingen ting med kristen dommen å gjøre.

    19. Hei Stina. Jeg ser din frustrasjon over kristne mennesker. Og jeg respekterer at du er ateist, men ut fra et kristent perspektiv vil jeg ikke si at dette var noe særlig saklig.

      For det første… Synstes det er rart at du drar opp heksebrenning og knytter det til kristne mennesker, når det ikke var kristne som gjorde det. Dette var domstolene på denne tiden som vedtok disse lovene, prestene hadde ingen formell rolle i dette. Det var til og med kristne mennesker som ble brent.

      Og for det andre tenker jeg at dette med abortloven og ditt, sammen med flere andre store bloggere sitt syn på den fremstår egoistisk. Jeg syntes du påpeker dette med abort som et helt vanlig valg, som hva er best for meg? Dette handler like mye om menneskerettigheter likesom kristendom. Det handler om å gi ALLE mennesker muligheten til å leve et liv. Fordi ALLE liv er like mye verdt. Mener du da at det ikke er mord å ta livet av et barn som ligger i magen til en kvinne? Bare fordi man ikke kan se det, og fordi det ikke kan prate. Tenk om dine foreldre hadde tenkt det samme om deg. Tenk om de hadde valgt å ta deg bort, før du i det hele tatt fikk muligheten til å leve et verdig liv – noe jeg mener et hvert menneske har rett på.

      Ta tvillingabort for eksempel. Skal vi ta bort en av tvillingene. Tenk på den som blir igjen, som egentlig bare var «heldig» som ikke ble fjernet. Skal den «overlevende» leve med følelsen av av det var en 50/50 prosent sjans for å leve?

      For det tredje… Nevn en menighet i Norge hvor de som jobber der tjener seg styrtrike, ved å kun være pastor eller prest. Og at du drar opp de som jobber gratis, altså frivillige, som et motargument er litt svakt. De er frivillige for en grunn, fordi kontra veldig mange andre, så ønsker de å tjene uten å kreve penger for det. Du tjener en formue i forhold til de som jobber i kirken. Mens her er det mennesker som har tatt en utdanning, og som faktisk tjener rettferdige penger, de har til og med frivillige som ønsker å jobbe gratis, av helt eget insj.

      Og sist men ikke minst. Hvor har du kommet frem til at det å bli voldtatt er Guds vilje? Jeg har lest bibelen, og det står ikke en eneste plass at «blir du voldtatt er det i Guds ånd». Det er bare latterlig, fortel meg når du finner noe som kan støtte det argumentet ditt. Jeg gleder meg til å høre.

      Likesom du blir provosert av kristne, blir jeg provosert av dette innlegget. Jeg blir provosert fordi du kommer med påstander som du ikke vet at stemmer engang, du får flere tusen mennesker til å tro på det du sier. Forstår at dette er dine meninger og dine tanker, men er greit å ha noe som kan backe det du påstår før du poster det på blogg. Fordi dette er jo ren tipping det du skriver her.

      Jeg blir egentlig ganske trist av at du avbilder kristne på denne måten. Jeg er 19 år gammel, en elt vanlig stundent som har tatt valget om å være en kristen helt på egenhånd. Og jeg vil ikke på noe vis se på meg selv som en ekstremist bare fordi jeg ikke er enig i det du sier her.

      1. Du har tydeligvis ikke lest det gamle testamentet. Fullt av horrible ting gud gjorde som tydeligvis var helt ok.

        Den tiden man kan ta abort er så tidlig at det ikke er et barn enda. Er du forbanna på alle menn som masturberer da? De dreper jo tusenvis av liv ved å gjøre det hvis vi følger din logikk.

        Fint hvis dere kristne kunne forholde dere til fakta når det gjelder ting som også angår andre utenfor deres tro.

        1. Hadde du visst noe om religionen du kritiserer, hadde du også visst at gamle testamentet er jødedom, ikke kristendom. Riktignok danner GT utgangspunktet for kristendommen (Jesus var selv opprinnelig jøde), men kristendommens lære er å finne i det nye testamentet. Dermed blir det mildt sagt upresist å henvise til GT når du skal kritisere kristendom.

          Og for ordens skyld – jeg er ateist. Men skal du kritisere, må du sørge for å ha et minimum av kunnskap om det du kritiserer.

    20. Hei Stina, visste du at i store deler av verden er det troende folk fra kirken som har bygget opp ordninger som sykehus, gratis skolegang, hjelp til fattige og rusavhengige, omsorg for foreldreløse, lenge før staten tok ansvar. Religion kan misbrukes, men hvis du først skal dra noen historiske linjer så har du virkelig utelatt mye 🙂 Ekte religion er alltid barmhjertig mot mennesker og vil løfte alle opp.

    21. Ærlig talt, det er utrolig unødvendig å snakke ned kristne på denne måten. Ja, det har skjedd mye rart oppigjennom historien både hos troende OG ikke-troende. Problemet er ikke Gud, problemet er at vi mennesker ikke er perfekte. Vi gjør feil stadig vekk.

      Du som blogger har et stort ansvar som forbilde for leserne dine, og det er umodent og lite raust å nøre opp under det voksende kristen-hatet i Norge. Vi nordmenn er så himla politisk korrekte i møte med alle andre religioner, men med en gang det er snakk om tradisjonelle kristne så er Ola Nordmann veldig respektløs. Det er mange gode verdier i kristendommen, og ja kristne har og gjør fortsatt feil, de er tross alt bare mennesker, men de har jammen bidratt til mye godt også. Helsehjelp og utdanning i landet vårt ble for eksempel hovedsaklig startet av kristne. Grunnloven vår er bygd på kristne verdier.

      Å være imot abort handler først og fremst om barnets rettsvern, ikke å kneble kvinner. Hvorfor i alle dager vil du ha rett til å drepe babyen din?

      Med dette innlegget mistet du en leser.

    22. Du skriver mye om hvor gode de humanetiske verdiene du lærte i konfirmasjonstiden er, men da burde du også vite at veldig mange av verdiene de står for er hentet fra Bibelen. Jeg blir trist over måten du fremstiller kristendommen på. Ja, mange vonde ting fra fortiden er ting som har skjedd i regi av ulike religioner via mennesker som vrir på det religionen står for. Men I kristendommen er noe av det viktigste man lærer at man skal elske sin neste som seg selv og elske mennesker som vil en vondt. Mennesket har i kristendommen uendelig verdi og er skapt i Guds bilde. Kristne som lever etter Bibelen vil ha disse verdiene.
      Jeg synes du har svartmalet kristendommen uten å ha nok kunnskaper til å kunne uttale deg slik du gjør…

        1. 17 mai Norges nasjonal dag og ikke en kristelig dag og ingen går i kirken på 17 mai men i tog ! Pinlig . Sjekk det opp eller er dette gjort bevisst for pengene på bloggen ? I så fall veldig useriøst

        2. Så hvem er de ekstremistene du snakker om ? For jeg kjenner ingen ekstremister i mitt kristne miljø som beskriver det du kommer med !

    23. Halo alle folk!! Kan dere ikke bare godta kristne?? Norge er et kristent land, kan det ikke forbli sånn? hvorfor skal de kristne utelukkes? Skjerp dere!! Vi et da akkurat like mye verdt som de urkristne! Og de ukristne er ikke det spor bedre enn oss! INGEN menneske er perfekte, verken kristne eller ukristne, så slutt å bare dra ned på kristne!!

      Vi kristne et så heldig!! Vi får ha en å be til når vi trenger det, vi får ha et håp om et evig liv!! Og at man et kristen betyr ikke at man får hjelp til ALT man ber om, for verden er ikke perfekt, ingen er perfekte, det er i himmelen alt skal være perfekt! Hvis vi mister en/flere personer, så har vi et håp om å få møte den/de igjen, mens dere ukristne i verden, hvordan klarer dere å leve er godt liv videre når dere har mistet en person; og vet at dere aldrig får se denne personen igjen?? Ingen har et perfekt liv, verken kristne eller ukristne, men kristne vil få et perfekt liv, et evig perfekt liv!!

      Det er greit om dete ukristne ikke vil være kristen, men vær så snill og respekter oss og ikke skyv oss vekk!!

    24. Kristne vil garantert IKKE ta livet av deg eller kappe av deg kroppsdeler hvis du er uenig med dem, rakker ned på religionen deres eller har “feil” legning. Jeg måler alltid en religions verdi ut fra hvordan den i virkeligheten behandler mennesker som er uenig med den.

    25. Jeg har snublet over denne bloggen og bloggposten, og her var det mye rart, selv om det også er noen lyspunkter. Stina tar opp viktige ting, eksemplifisert gjennom overgrep gjort i kirkens eller kristendommens navn. Og straks er det noen som står frem og sier at dette er menneskers verk, ikke kristendommens eller kirkens.
      Vel. Selv paven har, på vegne av sin kirke, stått frem og beklaget mange av overgrepene, og han har fortsatt en del beklagelser å fremsette. De kommer nok etter hvert. Uten at det kommer til å endre noe. Mange overgrep ble også utført av verdslige myndigheter. Men hva var bakgrunnen for disse overgrepene? Hva ble de dømt for? Blasfemi. Ikke akkurat et sekulært lovbrudd. Ikke glem at det var viktig for kongene å rettferdiggjøre sitt styre som legitimert av gud. Og de ble alltid velsignet i sin kongsgjerning av pave eller biskop. Det blir faktisk vår konge også.
      Så sier Stina det selvsagte. Hennes kritikk av religiøs maktmisbruk kan ikke brukes mot den enkelte troende, uansett om vedkommende er kristen, muslim eller noe annet. Også dette har blitt kritisert. Men så lenge det er omtrent like mange tolkninger av de religiøse tekster som det er troende, så kan den enkelte ikke gjøres ansvarlig for egen tolkning, og selvsagt egne gjerninger.
      Og mange drepes fortsatt i navnet til religioner og fanatiske retninger. Det foretas drap i både Allahs og Jesu navn, legitimert i bibelens og koranens ord. I disse bøkene er det lett å finne ord som støtter overgrep mot annerledes tenkende.
      Vi må aldri slutte å kritisere brudd på menneskerettighetene, og krenkelser av den enkeltes menneskeverd.
      Og fosteret i mors liv er ikke dekket av menneskerettighetene. De rettighetene er ikke definert ut fra at unnfangelsen er en almengyldig grense for når et beskyttelsesverdig liv begynner. Heldigvis. Det ville ført oss til abortregler som de har i en del katolsk inspirerte land, der mødre fengsles for helt ordinære spontanaborter.

    26. Hei vi er en gutt og ei jente på 15 og ett halvt år, vi er bror og søster tvillinger og bestevenner. Vi to trur på oss sjøl, på hverandre, på Tvillingbåndet vårt og på vennskapet vårt. Derfor trenger vi ingen Religion. Hilsen tvillingbror og tvillingsøster på 15 og ett halvt år, som er bestevenner.

    27. Hei Stina.

      Eg er så enige med deg, det er som å lese om meg selv…
      Eg respekterer andres tro og følelser…
      Men hvis dei ikke respekterer meg, då får dem lite respekt tilbake, å eg sier hva eg mener.

      Foreksempel i 1300-1400 så brøtt det en epetemi ut (Byllepest / Svartedauen)…
      Å det var spesielt kvinner som ble beskyldt for å forhekse land og byer…
      Kristne såkalte prestelege gikk med en maske med lankt nebb, dei trudde at det holt Byllepest bort, men det gjorde den ikke…
      Mer en halve europa døde av Byllepest, å ca 50.000 kvinner ble brent for heksetrolldom,
      å ca 10.000 menn ble brent for trolldom.

      Vi i Norge trodde egentlig på Norrøne guder, kristendom kom inn i Norge og ødela mye for folket…
      Kvinner ble sett på som slaver.

      Å det var kristne som angrep muslimene først, men det blå nekter mange kristne, å mener det var muslimene som stjal Jerusalem…
      Men da fuller ikke Kristne helt med i timen fordi det var patriarkene eldste av de bibelske stamfedrene som hadde Jerusalem først, å da eksisterte ikke kristendom, jødedom eller islam. OSV OSV.

      Eg har faktisk opplevd at kristne har spurt meg om eg er kristen, å da svarer eg nei, å da mener dem at eg havner i helvete…
      Men det eg sier da er: Eg tror heller ikke på djevelen, dem blir litt stumme, men allikevel sier at så lenge man ikke tror på gud så vil man havne i helvete…
      Da sier eg: jaja eg vil heller ned i varmen en å fryse ihjel, å sier litt til, viste du at når man flyr med fly, så er det så kalt at vingene kan fryse til is, det er derfor dem skummer fly med skum før dem flyr av gårde, så pass på å få skum på dine vinger får du ska opp til himmelen, ellers vil du aldrig komme deg opp ;D.

    28. Hei, første dagen jeg er på bloggen din. Elsker at du uttaler deg om ditt syn, vi skulle hatt flere som uttalte seg sånn synest jeg. Men som noen nevnte tidligere synest jeg det er veldig viktig at du i slike uttalelser, sjekker opp faktaene dine. Fordi religion og syn er veldig personlig, skjønner det er dine meninger og du har rett til å mene hva en du vil. Men som du også nevnte i starten av innlegget ditt ønsker du ikke å krenke noen og derfor må du sjekke opp i ting du sier før du uttaler deg om det.
      En annen ting jeg reagerte veldig var, du sier du er ateist. Altså du tror ikke på noe Gud, himmel eller helvete sant ? Jeg skjønner du ble opprørt av disse menneskene noe jeg forstår veldig godt. Men å uttale seg om at de ikke kommer til himmelen, noe du verken tror eller har forståelse for (fordi du ikke er kristen) er helt feil! Da snakker jeg om denne delen av teksten din! “Men dere som bruker kristendommen deres til å være jævlige mot andre mennesker; ikke tro at dere slipper inn i himmelen”

      Som sagt liker at du deler dine meninger om dette! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg