Derfor er du stygg på selfies

PS: for å understreke før noen tar seg nær av at jeg bruker ordet stygg, så mener jeg overhodet ikke at noen som helst faktisk ser stygge ut. Det jeg mener er at man selv kan føle at man ser stygg ut på en selfie i forhold til hvordan man ser ut i speilet. 

Har du noensinne lurt på hvorfor du ser fin ut i speilet, men så blir selfiene helt jævlige? Vel, det er du ikke alene om å lure på. Det er nemlig flere gode grunner til det, og nå skal jeg fortelle deg triksene som gjør at du faktisk kan se ut som deg selv på bilder.

Når du tar bilder med frontkamera på telefonen din, er det en linse som er vidvinkel, så den forvrenger ansiktet ditt. Du kan jo tenke på det litt som når du kysser kjæresten din. Da står man helt nærme ansiktet, og ansiktet blir litt vridd. Ser man kjæresten sin på vanlig avstand ser man hvordan kjæresten faktisk ser ut.

Litt sånn er det med selfies på telefonen også. For å vise dere litt lettere tok jeg bilder med kameraet mitt med vidvinkellinse der jeg stod helt oppi kameraet, og bilder fra lengre avstand. Det er ganske crazy hvor stor forskjell det er.

På bildet til venstre ser nesen min mye større ut, kjeven ser litt annerledes ut, pannen ser større ut, og generelt ser man at jeg er ganske vrengt i trynet.

På bildet til høyre derimot, er det sånn jeg ville sett ut når du så meg i virkeligheten og når jeg selv ser i speilet.

Under kan du se enda flere eksempler på hvordan ansiktet forandrer seg utifra hvor langt kameraet er unna.

 

Det ser jo faktisk ut som to forskjellige mennesker fra 10 mm og 135 mm. Så da sier det seg selv at det kanskje ikke er så rart at man ofte kan føle seg litt stygg på selfies. For hele ansiktet blir jo bokstavelig talt vrengt.

En annen faktor som er viktig er jo dette med kvaliteten på kameraet. Når jeg tar bilder med mitt profesjonelle kamera trenger jeg nesten aldri å glatte ut huden eller fjerne kviser. Dette er fordi det kameraet faktisk viser hvordan huden ser ut til vanlig.

På selfies med telefonen derimot.. Der ser huden som regel helt jævlig ut. Den dårlige kvaliteten på frontkamera gjør at det ofte kommer små prikker som kan se ut som kviser, men som i realiteten bare er at det er dårlig kvalitet og bildene blir kornete.

Enda en annen viktig faktor er vinkler og posering. Når du ser deg selv i speilet ser du deg selv i øyehøyde, men når du tar bilder med telefonen havner den ofte i litt lavere vinkel, og da får man ikke akkurat frem sin fineste side.

Så hvordan kan man fikse dette?

En ting du kan gjøre er å bruke en selfiestang også heller zoome inn. Da blir proposjonene i ansiktet mer riktige siden du får kameraet mer på avstand. Det kan også være smart å ta bildene i godt lys, sånn at bildene ikke blir kornete og huden ser verre ut enn den er, hehe. Og jobb med poseringen på bildene.

Dersom man ikke er obs på disse tingene kan det jo gå på selvtilliten, og det er jo ikke uten grunn at det har vært en sterk økning i neseoperasjoner de siste årene på globalbasis. Nesen ser jo cirka 30% større ut på selfies enn i virkeligheten.

Det holder på å bli utviklet teknologi som vrenger ansiktet tilbake til det som er ekte. Men det ligger nok noen år i fremtiden. Så i mellomtiden får vi bare bruke alle triks i boka så vi kan gjøre sånn at selfiene ser noenlunde ut som vi ser ut når vi ser oss selv i speilet, hehe!

9 kommentarer
    1. “Derfor ser ansiktet ditt annerledes ut når du tar bilder i ulik brennvidde” er en bedre overskrift synes jeg 🙂
      Bruker man kamera er det en innstilling som heter “smooth skin” / utglattet, det gjør at ansiktet blir penere. Har det på mitt Canon kamera og derfor ser bildene bedre ut 😀

    2. Tusen takk, altså jeg har fått så dårlig selvtillit pga dette. Så var bra å se at det er litt normalt å se litt annerledes ut på selfies🤍

      1. Uff, ja du er nok ikke alene om å få en liten knekk i selvtilliten pga dette. Koselig at du hjalp deg litt å skjønne hvorfor, og at det bare er kameraet sin skyld <3

    3. Husker vi lærte om dette i fotografi på videregående, og det var både morsomt og skikkelig flaut å ta de vidvinkelbildene. Er egentlig litt imponert over hvor bra du ser ut på bildene tatt med vidvinkel 😅

    4. Nei, Stina, ansiktet blir ikke helt vrengt når man tar en selfie.

      Du har ordets makt. Vær så snill å tenk på hvordan du ordlegger deg. Jeg antar at de fleste følgerne dine er unge jenter, de trenger ikke å høre på sånt som dette.

    5. Hei.
      Jeg sliter med dette til de grader.
      Jeg liker det jeg ser i speilet som oftest men når jeg åpner front kameraet på mobilen så ser jeg sherek.
      Leste en artikkel på min mote dær de sier at vi ikke ser ut i virkeligheten som vi gjør i speilet. Jeg er så forvirret…hvordan ser jeg egentlig ut! Bør jeg egentlig bevege meg ut?!😂 huff hardt liv!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg