Derfor blir du aldri mett av sjokolade

Har du noensinne tenkt over hvorfor du blir mye mettere når du spiser havregryn enn lyst brød? Og at du nesten kan spise sjokolade endeløst uten å bli mett? Vel, det er en grunn til det! Mat har faktisk forskjellige metthetsgrader. Dette er noe jeg lærte om nylig, og desto mer jeg lærer om det, desto mer interessant blir det!

Ofte så hører vi at en kalori er en kalori. Men i helheten så er det mye mer komplisert enn det, og det er faktisk veldig bra. Spiser du for eksempel smør så metter det kun 0,5 som en grad, men om du spiser gulrot har den en metthetsgrad på 3,8. Dette er litt komplisert kanskje. Men enkelt fortalt; om du spiser like mye kalorier fra gulrøtter som smør, så blir du veldig mye mettere av gulrøttene enn smøret.

Nå er jeg ikke jeg sånn at jeg henger meg opp i tall, i og med at jeg ikke teller kalorier. Men jeg syns det er veldig interessant å se hvilke matvarer som man blir mest mett av, og hvilke man blir minst mett av. Selv syns jeg det er litt lettere å få meg selv til å spise skikkelig mat før jeg spiser godteri og andre søtsaker, fordi jeg vet at jeg faktisk ikke blir mett av søtsaker.

Av de tingene som ligger øverst på listen over matvarer som metter mest per kalori er; Vannmelon, grapefrukt, stekt fisk, appelsin, bakt kyllingbryst, epler, havregryn. Mens matvarene som metter minst per kalori er; potetgull, sukker, honning, smør, rosiner, hvitt brød.

Så neste gang du er skrubbsulten er det smart å ligge unna potetgullet og sjokoladen, fordi de metter nesten ingenting uansett. Skal man bli mett av de må man spise veldig mye! Dette er kjekt å huske på når man er på farta og skal spise noe kjapt og enkelt når man er sulten.

Det er også smart å huske på om man har lett for å kaste i seg lyst brød med sjokoladepålegg til frokost for eksempel. Om du heller spiser grovt brød med litt kylling på toppen, og litt grapefrukt ved siden kommer du til å føle deg mye mettere, på mye mindre kalorier.

Som jeg sa i begynnelsen av innlegget så er ikke dette noe å henge seg sånn ekstremt mye opp i. Det er aldri sunt. Men det kan være en smart pekepinn å se på for de av dere som ønsker å spise litt sunnere, men også føle dere mette. For det er ingenting som er kjipere enn å være skrubbsulten når man prøver å spise sunt. Hehe!

 

Om du vil lese mer om metthetsgrader og finne en oversikt over flere matvarer kan du lese det HER.

 

 

4 kommentarer
    1. Så utrolig bra at du opplyser om dette Stina!!! Selv kan jeg mye om dette, men det tror jeg mange er ganske uviten om! Sånne innlegg er viktig mener nå jeg! 😀 <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg