Chunky cardigan – Stikkeoppskrift!

For noen måneder siden lærte jeg meg selv å strikke ved å se på YouTube videoer. Siden den gang har jeg strikket en haug av gensere, pannebånd, cardigans, skjerf og sitteunderlag.

Jeg er en sånn type person som elsker å bestemme akkurat hvordan ting er, så jeg har ikke fulgt noen oppskrifter på noe som helst. Jeg kommer opp med en idè, måler meg frem, strikker prøvelapp og setter igang. Jeg strikker med både akryl og ull, og elsker å bruke store garnpinner.

Dere har jo spurt meg veldig mye om jeg kan legge ut oppskrifter på genserne jeg har laget. Så derfor tenkte jeg å dele de med dere. Jeg har jo laget en del allerede, og siden jeg strikker mye når jeg går på tredemøllen, blir det stadig vekk enda flere.

Så derfor tenkte jeg å dele oppskrifter med dere hver tirsdag og torsdag fremover. Alle oppskriftene kommer til å ligge her på bloggen, under “strikkeoppskrifter” kategorien, så det er superlett for dere å finne frem!

Jeg har også tenkt til å begynne å legge ut ukentlige videoer der jeg viser hvordan man strikker de forskjellige teknikkene. Det er jo veldig mange som har lurt på hvordan man strikker, så da vil jeg dele videoer med alt ifra hvordan man legger opp masker, strikker rett, vrangt, raglan, fletter, strikker sammen plagg, osv.

Planen er å legge ut det hver fredag, og det blir under kategorien “Lær å strikke“.

Så vi kan jo starte med den første oppskriften!

Denne cardiganen er strikket i forskjellige deler; 1 bakstykke, 2 forstykker og 2 armer. Man strikker alle delene hver for seg, og syr alt sammen til slutt. Denne er one-size, og er ganske oversized.

Jeg er cirka en small og 160 cm høy, så da vet dere hvordan den er på meg. Denne er også veldig rask å strikke, og er ferdig i løpet av noen kvelder foran tv’en. Den har heller ingen vanskelige teknikker, så om du er nybegynner kan du enkelt strikke denne jakken.

GARNFORBRUK:

Denne genseren strikkes med tre tråder (1 tråd fra hvert garn). Garnet kan kjøpes på Rusta. Hvis du ønsker garn som inneholder mer alpakka og ull kan du bytte Moa garnet med Melody fra Drops, og bruke “natur” og “beige” som farger istedenfor “grey” og “off-white”. Holly garnet kan byttes ut med ullgarn som skal strikkes med pinne 4.

200 gram: Holly #208 (hvit)

200 gram: Moa #grey

200 gram: Moa #off-white

 

PRØVELAPP:

Prøvelappen skal være 8 masker per 10 cm med 12 mm strikkepinner. Så om du får flere / færre, må du gå opp / ned en pinne strl.

 

PINNER: Hele genseren strikkes med 12 mm strikkepinner. Alle delene strikkes frem og tilbake.

Dette skal strikkes:

Rygg: 
– Legg opp 48 masker
– Strikk glattstrikk (rett på rettsiden, vrang på vrangsiden) til den er 53 cm lang. Den skal også være 62 cm bred om du har hatt riktig strikkefasthet. Om den er litt for bred går det fint da denne er oversized.
– Fell av

 

Forstykke:
– Legg opp 20 masker
– Strikk glattstrikk til den er 52 cm lang, og 26 cm bred.
– Fell av

 

Arm: 
– Legg opp 24 masker
– Strikk vrangbord (1 rett og 1 vrang) i 5 runder.
Øk antall masker til 40 masker totalt (økningene kan være litt tilfeldig plassert utover runden, så lenge ikke alle er rett etter hverandre)
– Strikk glattstrikk til armen er 38 cm lang og 53 cm bred øverst.
– Fell av

 

Sy alle delene sammen til slutt, slik man syr sammen en cardigan / jakke. Det finnes flere YouTube videoer av hvordan man syr sammen jakker, om du ikke vet hvordan man gjør det. Kommer til å lage en video der jeg viser dette etterhvert.

Håper dere fikk lyst til å teste denne oppskriften selv! Om det er noe dere lurer på er det bare å rope ut i kommentarfeltet, så skal jeg svare så godt jeg kan 💕

18 kommentarer
    1. Hvordan legger du opp masker når du strikker med tre tråder? Bruker du alle tre trådene i hver maske? Og strikker på samme måte som om du har en tråd, bare at du bruker tre isteden?

    2. Nydelig genser:) takk for at du deler oppskrift. Husk at poenget med prøvelapp er å finne ut om du strikker for stramt eller for slakt. Så når du skriver til alle dine følgere at de må passe på strikkefastheten er ikke det helt riktig 🙈 strikker feks jeg for løst må jeg gå opp en pinne størrelse for å få riktig strikkefasthet, altså 8 m på 10 cm. Strikker jeg for stramt må jeg gå ned en pinne størrelse 🙂 Derav prøvelapp 🙂 gleder meg til å se hvilke flere spennende oppskrifter du kommer med fremover 🙂

    3. Nydelig cardigan 😍 gleder meg til flere oppskrifter – synes du strikker så mye fint 🥰
      For en som er ganske ny i strikkeverden – skal bestille pinne 12 da de ikke hadde i butikkene her, men er det 60 cm eller 80 cm?

    4. Hei! Hvor ofte øker du? Skal alle maskene økes på en omgang? Tusen takk for kjempe fin oppskrift ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg