Årets første hageprosjekt

I starten av februar sådde jeg en haug med frø for å dyrke tomater, paprika, jordbær og et par ting til. Siden da har jeg virkelig prøvd og feilet frem og tilbake. Jeg har lært mye, og nå har jeg en hel haug med stiklinger som begynner å bli små planter!

Det har vært så gøy å se utviklingen fra et lite frø til de små plantene og stiklingene de er nå. Hver morgen skrur jeg på vekstlyset og ser hvor mye de har vokst fra dag til dag.

Man kan selvfølgelig kjøpe plantene ferdige i mai og plante de rett ut i kjøkkenhagen sin. Men jeg lengtet etter å pusle med et hageprosjekt når snøen stod en meter høy utenfor døren, så da har dette vært mitt lille prosjekt i vinter.

Det blir spennende å se hvor mange som blir skikkelig store planter innen sommeren, og hvor mange som faktisk får mat på seg. Jeg plantet jo litt forskjellig i starten, og har plantet litt i hytt og pine etterpå.

Jeg måtte jo plante nesten alt på nytt igjen da vi kom hjem fra Gran Canaria. En uke uten vann var ikke helt idéelt for de små stiklingene stakkar. Av det som står igjen nå er det; gule og røde cherrytomater, røde og gule paprika, agurk, blomstererter og solsikker.    

I går plantet jeg om de små solsikkestiklingene. Disse er bare et par uker gamle. Gleder meg så utrolig til å plante de rundt i hagen og se de høye solsikkene blomstre i solen.

Vet ikke helt når jeg kan plante de ut enda. Men tipper sesongen startet litt tidligere her enn lengre inn i landet. Noen av plantene kan man jo plante ut så fort frostfaren er over, mens andre gjerne vil ha det litt varmere. Tipper jeg kommer til å vente til minst 1 mai, også får vi sjekke temperaturene da.

Om du vil teste det ut selv anbefaler jeg deg å plante så fort som mulig, og velge noen frøsorter som passer å plante nå. Det er både billig, enkelt også er det koselig å pusle med! Også er det ekstra stas å kunne spise mat man selv har dyrket opp fra et lite frø!

 

🌱👩🏻‍🌾☀️ 

0 kommentarer

Siste innlegg