Alt du trenger å vite om hair extensions – Stor guide!

annonse – luxushair, lyko

Jeg har brukt hair extensions i over 10 år, og på den tiden har jeg lært mye. Det er ikke uten grunn til at jeg klarer å få håret mitt til å se nokså ekte ut, til tross for at det bare er hair extensions.

Det tok mye prøving og feiling på å bli flink med hair extensions. Var jo ikke akkurat noen som skrev en guide om hvordan man skulle behandle det, så jeg måtte prøve meg frem på egenhånd.

Nå skal jeg gjøre dere tjenesten med å slippe all den prøvingen og feilingen, og lage en stor guide i dette innlegget. Her kommer alt du trenger å vite om hair extensions, og om det skulle mangle noe; rop ut i kommentarfeltet så legger jeg det til i innlegget fortløpende.

Forskjellige type fester

La oss starte med det grunnleggende. De forskjellige typene hair extensions; tape, clip on, micro ringer, keratin. Selv har jeg prøvd ut de tre første, og har snakket med flere som har prøvd ut sistnevnte.
Tape – Det er dette jeg bruker nå, og har brukt aller lengst og liker best, og dette er den mest populære metoden på markedet. Det er da hårfester du kjøper, også får du en frisør til å sette de på for deg. Det sitter må heises hver 6. uke ca, og håret varer ofte til 2-3 runder. Denne metoden er den jeg personlig syns at sliter minst på håret.
Clip on – Perfekt om du vil ha langt hår bare en kveld her og der. Det er hår du klipser på for kvelden og tar av før du legger deg til å sove.
Micro ringer – Anbefaler jeg ikke da jeg personlig merket at det slet veldig på håret og håret tvinner seg mye sammen.
Keratin – Dette er hår du sveiser på hos frisøren som sitter på i 3-6 måneder avhengig av hvordan du behandler håret, hvor fort ditt eget hår vokser, osv.

// bilde kilde her

Vask

Når det kommer til vask av håret er det litt forskjellige teknikker utifra hva slags fester du har. Jeg kommer da til å snakke utifra tape extensions. Dette er hvordan jeg vasker håret og hvordan jeg syns at det funker best.

Jeg vasker håret cirka hver 2. – 3. dag, og alltid i lunkent til kaldt vann. Aldri varmt da det ikke er bra for hverken håret eller hårfestene.

Sjampo – Bruker DENNE sjampoen fra Redken, og påfører den i hodebunnen til det skummer skikkelig. Passer på at jeg ikke gnir hardt på festene. Lengdene trenger ikke sjampo.

Balsam – Påfører balsam i lengdene av håret, og børster ekstremt forsiktig med DENNE børsten. Pass på at det ikke kommer balsam på festene, da dette løsner opp festene. Bruker DENNE balsamen fra Redken.

Hårkur – Bruker hårkur cirka hver 3.-4. vask. Påfører dette etter sjampo, før balsam på samme måte som balsamen. Bruker DENNE hårkuren fra Redken.

Tørking – Jeg klemmer (ikke drar) alltid så mye vann ut av håret som mulig. Deretter påfører jeg DENNE oljen før jeg snurrer håret opp i et håndkle. Pass på at det ikke er for stramt på festene. Vasker alltid håret om kvelden sånn at det kan lufttørke. Føning anbefales ikke, men om du absolutt må bør du kun bruke kaldluft.

Styling

Jeg retter / krøller alltid håret når det er nyvasket, og da trenger jeg som regel ikke style det på nytt før etter neste vask. Etter min erfaring syns jeg at hair extensions holder mye bedre på krøller enn vanlig nordisk hår. Pass på å alltid bruk varmebeskyttende. Jeg bruker DENNE.

 

Kvalitet

Hvor du kjøper hair extensions har alt å si. Jeg har prøvd ut hår fra alle mulige salonger og butikker, og jeg har til og med prøvd fra eBay. Det er mye dårlig der ute og mange som tar skyhøye priser.

Min favoritt er Luxushair. De har jeg brukt lenge, og de har veldig bra hair extensions til en billig pris. Rabattkoden “STINABLOGG” gir alltid 10% rabatt hos Luxushair, så da får du håret enda billigere.

Påsetting

Når du skal sette på hair extensions bør du gjøre det hos en frisør som har gjort det før. Det er stor forskjell på frisører, så ikke gå til noen som ikke har peiling. Da kan du fort ende opp med skeive fester som river i ditt naturlige hår.

Det er også viktig at ditt eget hår ikke er klippet rett av nederst, da det blender veldig dårlig med hair extensions. Tynn ut ditt eget hår nederst så blender det mye bedre inn. Hvis ikke får du sånn “hakk” der alle kan se hvor ditt eget hår stopper, hehe.

Farging / Bleking

Du må aldri finne på å bleke hair extensions. Da kan det bli helt ødelagt. Er du usikker på hvilken farge du bør gå for, kan du sjekke ut fargekart HER. Om du fortsatt er usikker kan du heller bestille bittelitt mørkere hår enn ditt eget, og heller farge ditt eget for perfekt match. Av erfaring blender hår best når alt er ensfarget.

 

Håper denne guiden kan hjelpe dere å få en bedre hårdag med hair extensions! ❤️

 

24 kommentarer
    1. I have dreamed of having hair extensions so this was more than interesting to me! It’s hard to find information about “everyday work” with the new hair, like washing it etc. Thank you for this good info! 🙂 When your own hair has grown so that it’s time to go to a hair dresser and get the extensions “lifted up”, how do you get the tapes off? Or does the hair dresser take them off and then set them back again?

    2. Jeg har lenge hatt lyst til å begynne å bruke hairexstensions etter mange runder med farging og bleking av håret er detb blitt utrolig tynt og stygt. Jeg har prøvd ut ett par med clip hair exstension, men jeg synes det er utrolig vanskelig å blende mitt eget hår inn ettersom det er veldig tynt, kort og tørt.Har du noen annbefalinger på hvor jeg burde bestille fra, hvordan jeg burde gjøre dette osv?
      værsåsnill hjelp, for det går så mye på selvtilliten å ha så ødelagt hår, at jeg trenger nytt 😀

      <3

    3. Hei Stina!
      Jeg har hatt tape extensions fra hairtalk og hchair nå. Men tenkte jeg skulle prøve meg på locks & bonds. Var du ikke fornøyd med de siden du nå bruker luxushair?
      Hairtalk blir for dyrt og hchair har dårlig teip ( det faller ut noen ved hver vask)
      Takker for svar☺️

    4. Hei, mye bra info ja! Jeg tenker skaffe meg det, og trodde kanskje jeg skulle kjøpe hår extensions rett fra frisør og sette det på samtidig, men det er billligere og kjøpe selv, så komme til frisøren og kun betale for påsetting?

      1. Hei Stina . Kan jeg spørre deg hvor langt ditt eget hår er og hvordan lengde du bruker på Extension ? Jeg har alltid hatt veldig langt hår men nå har jeg greid å ødelegge håret mitt totalt etter keratin behandling som jeg kjøpte privat fra ei dame i Oslo , håret mitt så rett og slett brent ut etterpå og det endte med at jeg måtte klippe en Bob frisyre som jeg ikke trives med, og jeg har i tillegg mistet veldig mye hår generelt etter denne behandlinga , jeg har også mistet en stor flekk på issen( månen) som nå er på 1 cm. Hårtapet har roet seg nå og jeg har bestemt meg for å sette i Extension , men er veldig usikker på hvilken type jeg skal bestille fra luxushair, opprinnelig så har jeg omtrent like tykt hår som deg, og tenker også at jeg kunne tenkt meg litt krøller nederst som du har😊
        Jeg har en stedatter som er frisør som kan klippe meg sånn at det nye håret flyter inn med det påsatte håret, men hu har aldri satt på hår på noen før , derfor lurer jeg på hva du anbefaler hvis hun skal gjøre det? Går det ann å blande keratin fester og taip feks?

    5. Hei. Kanskje du kan hjelpe? Min datter vil ha lengre hår, men vi sliter litt med å finne frisør. Ser det er veldig ulike priser. Hun bor i Nittedal. Har du noen frisør du kan anbefale? 🤩

    6. kan du legge ut linkene til shanpoo, balsam, hårkur og olje på nytt? linkene funker ikke lenger. 😔

    7. hei. har du en hårbørste nå anbefale for exstansion…. som er best for i vått hår og som er for tykt hår ( lange børster eller som ikke bøyer seg for håret ) ….syns ikke den jeg har grer nok igjennom …

    8. Hei, får du frisører til å sette på tape extension som du har kjøpt på nett? Eller er din erfaring at frisører kun setter på extension kjøpt inn av salongen ?

    9. Hei, siden du har brukt tape extensions i mange år vil jeg gjerne spørre deg om:
      Har det slitt på håret ditt? Altså har du fått tynnere hår over tid?

      Og pleier du å ta pause eller har du konstant hatt i extensions hele tiden ?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg