8 Triks for en god start på dagen!

Dagen i forveien – Morgenen starter allerede kvelden før. Pass på at du legger deg i tide så du får 7-8 timer med søvn. Luft rommet godt så det er helt frisk luft når du legger deg. Hold deg unna alkohol da det forstyrrer og kan ødelegge nattesøvnen.

Frokost – Frokosten er det viktigste måltidet i løpet av dagen, og det gir deg energi til å komme igang. Mange som dropper frokosten har som vane å overspise i løpet av dagen, som ofte resulterer i overvekt. Start dagen med en god frokost der du spiser noe sunt.

En av mine favoritter er havregrøt med jordbær og blåbær på toppen. Da får man noe søtt fra bærene, og karbohydratene fra havregryn er det vi kaller “langsomme karbohydrater” så de gir deg jevn energi utover de neste timene. Å spise noe med masse sukker / hvitt mel (raske karbohydrater) kan gi deg et kick, men innen du har kommet deg inn i bilen / på bussen på vei til skolen / jobben har du nesten sovnet igjen. Så hold deg unna det.

Gåtur – Gå en liten tur på 10 minutter så du får beveget kroppen og får frisk luft. Når vi sover ligger kroppen helt stille i mange timer, og da er det viktig å bevege den så vi kommer igang. Bevegelse og frisk luft vekker deg skikkelig opp, og gjør deg klar for en ny dag.

 

Rydd – Jeg pleier alltid å rydde så mye som mulig kvelden i forveien, så jeg kan våkne opp til et ryddig hus. Det er ingenting verre enn å måtte stå i en time på kjøkkenet for å rydde og vaske opp etter gårsdagen. Våkner du opp til et ryddig hus får du følelsen av at du har ting på stell, og at du klarer å få til ting.

Takknemlig – Når du våkner og fortsatt ligger i senga, anbefaler jeg deg å ta opp telefonen din (eventuelt en notatbok) og skrive ned 5-10 ting du er takknemlig for. Dette gjør at du får hjernen til å fokusere på de gode tingene i livet ditt, fremfor de negative. Vi har alle noe dritt i livene våre, men fokuset vårt bør ikke være på de.

 

Kald-dusj – Etter at jeg vært mye på Farris bad har jeg fått helt dilla på dette. Når jeg står i dusjen går jeg vekk fra vannet, skrur det på iskaldt og venter til det er kaldt. Så hopper jeg inn i vannet i 20-30 sekunder, og skrur det på varmt igjen. Dette gjør at kroppen får sjokk, og du både våkner opp og får et skikkelig endorfin kick.

God tid – Ikke gå i fellen at du slumrer så lenge at du får dårlig tid. Det er viktig å starte dagen rolig, så du har tid til å nyte en god frokost, gjøre deg fin så du føler deg flott resten av dagen, og rekke det du trenger. Å starte dagen med full panikk rundt i huset på leit etter nøkler, med brødskiva i handa og løpende ut til bilen, er ikke å anbefale.

 

Vann – Etter mange timer søvn er det viktig å drikke minimum et helt glass vann når du våknet opp. Da booster du kroppen igjen, og blir ikke dehydrert. Selv har jeg alltid et glass vann stående på nattbordet så jeg kan drikke en god slurk med en gang jeg våkner. Så fort jeg har kommet meg ut av senga fyller jeg opp vannflasken med iskaldt vann, og drikker minst en halv liter vann i løpet av morgenen.

1 kommentar
    1. Hei, det er ikke sikkert man klare å starte dagen rolig, om man har barn i trassalder;-)… men ellers bra tips

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg