70 Dager uten sukker! – Slik har det gått!

Nå er det hele 70 dager siden jeg startet min “null sukker” challenge. Dette har vært en challenge jeg egentlig bare skulle gjøre i 21 dager, men nå er jeg på min 70. dag og da tenkte jeg det var på tide med en oppdatering om hvordan det har gått så langt!

Grunnen til at jeg startet challengen var fordi jeg hadde sklidd helt ut når det kom til godteri og junkfood i sommer. Vi snakker godis basically hver dag og det ble ofte junkfood. Det er jo virkelig helt krise for helsa. Å skeie ut på lørdager med godis er jo vanlig, men å spise så mye godis som jeg gjorde i sommer er jo helt absurd.

Jeg har slitt med sukkeravhengighet i mange år, og i perioder har jeg vært helt ekstremt avhengig. Husker når jeg bodde hjemme hos foreldrene mine og var cirka 17/18 år gammel. Da kjørte jeg moped ned til bensinstasjonen 4 på natten, i pøsregn midt i november, på en ukedag, for å kjøpe godteri. Hahaha. Så avhengig var jeg!

Derfor gikk jeg for en full stopp når det kom til alt av sukker fra godteri, brus, is, desserter, kaker, osv. De vanlige sukkerbombene altså. Jeg gikk “cold turkey” som de sier på engelsk, og det var ganske heftig. Den første uken hadde jeg helt sinnsyke abstinenser, med hamrende hodepine, smerter i kroppen, slapp i kroppen og hodet, og ikke minst; helt sinnsykt søtsug. Smertestillende hjalp fint lite, og det eneste som hjalp på søtsuget var å gå lange turer ute i naturen.

Det tok hele 14 dager før smertene gikk bort og jeg begynte å føle meg normal igjen. Det var så mange ganger jeg vurderte å spise godteri bare for å få hodepinen til og gå over. Det høres helt rart ut, men for dere som har vært skikkelig avhengig av sukker og stoppet før; dere vet hva jeg snakker om. Dere andre må nesten bare prøve å forestille dere det.

Etterhvert ble det mer og mer naturlig for meg å gå rett forbi alt av godteri uten å plukke med meg noe som helst. Nå er det helt på autopilot, og det hadde føltes utrolig unaturlig for meg å plukke med meg en melkesjokolade. Haha.

På disse 70 dagene har jeg ikke skeiet ut en eneste gang, og for meg har dette funket utrolig bra. For de aller fleste blir dette litt vel ekstremt, så ikke sitt igjen med følelsen av at du aldri kan skeie ut, etter å ha lest dette innlegget. For det er virkelig ikke tanken her, ei heller grunnen til at jeg deler.

Men som sagt så har jeg ikke skeiet ut en eneste gang. Jeg har vært i selskaper flere ganger der det har blitt servert kaker, men da har jeg enten spist frukt eller så har de laget en egen sukkerfri porsjon til meg. Selvfølgelig er det ikke like stas å knaske på en mandarin når alle spiser en dødsgod kake. Men for meg som blir så sinnsykt avhengig av sukker så er det enten eller.

På disse 70 dagene har jeg funnet en god del sukkerfrie alternativer som har gjort det mye lettere for meg å holde meg unna sukkeret. Tenkte å lage et eget innlegg med mine favoritt sukkerfrie alternativer så dere som har spurt etter det kan få litt inspirasjon!

Men til det viktigste:
Hvordan har det å kutte ut sukker påvirket psyken og helsen min?

For min del var det å kutte ut sukker noe jeg gjorde for psyken og helsen min. Etter at jeg kuttet ut sukker ble det mye lettere å spise sunt, og nå spiser jeg basically kun sunn mat og det er ekstremt sjeldent at jeg spiser junkfood.

Det har gjort at jeg har mye mer energi, huden min ser mye finere ut og har mindre kviser, jeg har endelig klart å komme inn i gode treningsrutiner med 14-20 økter hver uke, og jeg føler meg bedre fysisk enn noensinne, og ikke minst; jeg er mye mindre syk (forkjølet, feber, osv) enn jeg var når jeg spiste sukker.

Alt dette har jo hatt mye å si for psyken min, og jeg merker jo hvor godt jeg har hatt av å gjøre dette. For meg som har slitt så utrolig mye med angst og depresjoner de siste 2,5 årene, så merker jeg at det å kutte sukker var som å dytte ned en dominobrikke som utløste så mange positive og bra ting i livet mitt, og jeg føler meg mye bedre psykisk og fysisk enn jeg har gjort på lenge.

Som jeg sa i starten; å kutte ut sukker helt er ikke for alle, og man er absolutt ikke nødt til å holde seg unna hele tiden. Om du klarer å holde det til en dag i uka; good for you! Men for meg var det bedre å kutte det helt ut, siden jeg ikke klarte å begrense meg.

Målet mitt er å klare meg helt til 1 desember, også kan jeg skeie ut litt i desember også kicke igang igjen i januar. Men vi får se! Jeg vil ikke skrive noe inn i stein, og jeg tar det som det kommer! Men det hadde jo vært veldig gøy å klart 120 dager i strekk! Det er jo mye lengre enn jeg noensinne har klart, hehe! Wish me good luck!

 

4 kommentarer
    1. Omg braa jobba!! Sliter med sukkeravhengighet selv! Har lyst til å slutte som du har klart! Har du noen tips til hva man kan «erstatte» det med? Bortsett fra frukt jeg er allergisk mot mye citrus frukt og bær 🙁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg