7 Ting jeg hater og elsker å spise i jula!

Julen handler mye om mat og tradisjoner. Vi har alle tradisjoner for hva vi liker å spise på julaften, nyttårsaften, julemorgen osv. Det er mye forskjellig mat i julen, og vi alle har nok en god del preferanser på hva vi liker, og hva vi ikke liker.

Nå vil jeg dele med dere maten jeg elsker og hater i jula. Del gjerne hva du elsker / hater i kommentarfeltet!

Elsker:

😍 Kalkun – Nesten hver julaften siden jeg var liten har jeg spist kalkun. Det er det som er vanlig i familien min, og det er jeg glad for, for herregud så godt det er!

😍 Medisterkaker med ertestuing, gulrøtter, rosenkål, brun saus med tyttebær og brunost – Dette har Per Fredrik og jeg spist til middag nesten hver eneste dag siden 1 desember. Det er så sinnsykt godt at jeg har ikke ord!

😍 Juleskinke, waldorf, eggerøre og brioche rundstykker – Dette er min nye favoritt lunsj / frokost mat i jula. Lagde koldtbord når familien min var på besøk, og etter det har jeg spist det masse!

😍 Riskrem – Ah, jeg elsker alt som har med risgrøt å gjøre. Riskrem er intet unntak!

😍 Multer i cognac krem – Husker onkelen (som jobber som kokk) min pleide å lage multekrem med cognac. Det var så sinnsykt godt!

😍 Risgrøt – Jeg spiser seriøst risgrøt året rundt, og nå i desember har det blitt mange frokoster der jeg spiser det. Hadde blitt enda flere om det ikke var for at Toro ferdig risgrøten har vært utsolgt på Meny i hundre år..

😍 Rakfisk – Dette er også noe som onkelen min har fått meg til å digge. Han og tanten min har hatt oppdrett av rakfisk, og jeg har blitt servert de beste råvarene og de beste kombinasjonene. Herregud så godt det er!

Hater:

🤮 Lutefisk – Da jeg var 18 år jobbet jeg i ferskvaredisken på spar, og måtte ta meg av salg av blant annet lutefisk. Selv syns jeg at det er lukter som 14 dager gammel våt bikkje, og blir ekstremt dårlig av lukten. En gang måtte jeg skjære opp lutefisk og jeg ble så dårlig at jeg kastet opp. Haha!

🤮 Kokt torsk – Jeg kan like torsk dersom den er rå og det er i et gourmet måltid. Meeen kokt torsk takler jeg virkelig ikke, og den stiller på lik linje med lutefisken.

🤮 Pinnekjøtt – Jeg er så utrolig glad for at Per Fredrik er den som står for mathandelen, for hvert år når pinnekjøttet kommer i butikkene takler jeg ikke å være i nærheten av det. Syns alltid det lukter dritt i hele butikken, og blir dårlig bare jeg kommer i nærheten av det. Hjelper ikke akkurat at jeg ikke spiser lammekjøtt til vanlig heller.

🤮 Ribbesvor – Jeg har faktisk begynt å like ribbe litt. Syns Per Fredrik lager det veldig bra. Men den svoren. Noooope. For det første er jeg livredd for å knekke tennene, og for det andre så blir det for morbid for meg å spise huden til et dyr.

🤮 Marsipangris – Når jeg var liten likte jeg sikkert marsipan. Nå derimot; hater det. Hvert gang jeg vinner mandel i grøten gir jeg den gaven rett videre til noen andre.

🤮 Sosisser – Aner ikke hvorfor, men jeg blir dårlig bare av å se på de. Hahahaah.

🤮 Julesylte – Måtte google for å dobbeltsjekke, og innså nå at jeg har tatt feil av hva julesylte er. Trodde alltid at det var sinnsykt mye fett og gris, men var tydeligvis at man legger kjøttet lag for lag, og derfor ser det ut som det er ekstremt fettmarmorert? Klarer ikke å skjønne det heeelt. Men tror jeg ikke liker det, men nå skal jeg ikke si det sikkert lengre.

 

PS; dette er kun mine personlige meninger, og dette er skrevet kun for morro. Det er overhodet ikke noe galt med rettene jeg ikke liker, og jeg har full respekt for alle som liker de. De er bare ikke min smak 🙂

 

4 kommentarer
    1. Jeg elsker også alt som har med risgrøt å gjøre 😍 Elsker risgrøt og riskrem. Kunne spist det istedenfor julemiddag. Og hater ribbe og pinnekjøtt..og marsipangrisen jeg vant flere ganger ga jeg også bort😅

    2. Hvorfor er der mer morbid å spise svoren enn resten av dyret?🤔
      PS: gi sylta en ny sjanse!!! Det er jo julas beste pålegg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg