7 Steg til bedre søvn

Bekymringer – Når vi legger oss med hodet på puta kommer ofte bekymringene. Vi tenker over alt vi burde gjort, kollegaer, fremtid og mye som kan stresse oss og gjøre at vi ikke klarer å sovne. Prøv heller å fikse opp i bekymringene før leggetid, og når du legger deg kan du heller liste opp 5-10 ting som du er takknemlig for. Det gir deg en god følelse og du sovner mye fortere, og med et smil rundt munnen.

Trening – Jeg merker stor forskjell på søvnkvaliteten de gangene jeg har trent i løpet av dagen, og ikke. Er jeg fysisk sliten i kroppen sovner jeg mye fortere, og jeg sover bedre. Bare pass på at du ikke trener rett før leggetid for da kan det ha motsatt virkning. Situps før man skal legge seg er ikke en god idé. Ta det fra noen som lærte det på den harde måten.

Powernap – Moren din har sikkert sagt det til deg før; men om du sover mye på dagen får du ikke sove på kvelden. Det er virkelig noe med det! Her om dagen var jeg så dum at jeg sovnet et par timer på sofaen, og da sovnet jeg ikke før langt ut på natt, som gjorde at jeg stod opp senere enn vanlig dagen etter. En powernap har dårlige ringvirkninger på sovemønsteret og bør unngås.

Stemning – Gjør slik at soverommet kun er til for soving, og lag et miljø som er deilig å sove i. For min del betyr det å re opp sengen om morgenen, sånn at den er redd opp når jeg skal legge meg. Åpne vinduene på fullt gap i 10 minutter før jeg skal legge meg så jeg får masse frisk luft, og ha det kjøligere enn andre rom.

Varmt – Visste du at det å sove i et varmt rom kan gi deg mareritt? Dette fant jeg ut på den veldig vonde måten. Jeg fikk ofte mareritt og skjønte ikke hvorfor, helt til Per Fredrik fortalte at det kunne skyldes at det var for varmt i rommet. Så skru ned varmen før du legger deg så du slipper vonde drømmer.

Alkohol – Selv om du sovner fortere av å ha et par vinglass innabords, blir selve kvaliteten på søvnen dårligere. Dette er noe jeg har lest flere steder, og jeg merker stor forskjell de gangene jeg har drukket et par glass rødvin til middagen.

Faste tider – Å legge seg til faste tider, og stå opp til faste tider er viktig for søvnen. Her snakker vi om å også holde disse tidene i helgene. Å snu døgnrytmen opp og ned hele tiden er virkelig ikke gunstig, og kan gjøre det vanskelig for deg å sovne / stå opp til riktig tid for å komme deg på jobb.

1 kommentar
    1. Oh, yes! Mye sant der altså, Stina! Jeg blir så utrolig varm og får høy puls etter alkohol, og våkner aaalt for tidlig! Det er IKKE godt! Heldigvis skjer det ikke ofte lenger, da jeg drikker bare et par glass vin i helgene, og ikke fester noe. Klem! <3

    Legg igjen en kommentar

Siste innlegg