600 blomster i stua!

Etter i fjor sa jeg til meg selv “neste år skal jeg ikke så noe som helst!”, jeg hadde fylt opp hele kontoret og halve stua med planter og var mildt sagt lei. I januar i år skulle jeg bare en liten tur på hagesenteret, og da klarte jeg ikke å dy meg. Jeg kjøpte frø og såjord og kom igang. Jeg tenkte at jeg bare skulle ha noen få planter og ikke like mye som i fjor. Vel.. Dere kan jo få ta en titt på hvordan det har gått..

24 tomatplanter som begynner å bli ganske så store. Det er tre forskjellige typer. Mamma skal få en goodiebag med masse forskjellige planter, så jeg skal ikke ha aaaalt dette selv. Hehe! Nesten da..

Kanelbasilikum er bare noe morsomt jeg måtte prøve ut. Har ikke turt å smake enda, men den er fin og lukter som basilikum med et hint av stjerneanis.

Blodbeger som jeg sådde i januar. Dette er den tregeste planten jeg noensinne har vært borti. Den brukte flere uker på å spire og den har ikke akkurat vokst mye enda. Men den skal bli svær, og jeg krysser fingrene for at den blir som den skal!

I stua har jeg fylt opp alle vinduskarmene også har jeg hentet inn et bord fra verandaen, for å ha masse planter på. Vingethunbergiaen vokser helt sinnsykt mye, og jeg har måttet få den til å tvinne seg nedover pinnen igjen fordi den vokste så langt utenfor, hehe!

Jeg har også sådd masse månedsjordbær. De skal visstnok smake som markjordbær også kommer det jordbær igjennom hele sommeren og frem til frosten (ikke bare i august ish som vanlige jordbær). På pakken stod det at det skulle være nok til 60 planter. Tenkte det var litt mye, så jeg sådde bare halve pakka.

Det endte opp med å bli 200 (!!) slike planter som på bildet under. Haha! Aner ikke hvor store hver plante blir. Siden dette er første gangen jeg sår slike planter. Så dette blir spennende! De er flerårig, så jeg får i alle fall jordbær i mange år fremover!

Kjøpte tre små fuchsia stiklinger for en måned siden, og de har vokst utrolig mye! Jeg har klippet de en del ganger for å forgreine de, og tatt vare på avkappet og lagd flere stiklinger. Spent på å se hvor mange planter jeg kan lage av disse tre stiklingene jeg kjøpte!

Må jo ha litt karse og stemor også siden det er påske! Har masse stemor og påskeliljer rundt i hele stua også. Så koselig!

Har nettopp sådd blomkarse. Pleier bare å kjøpe den ferdig, så jeg er spent på å se hvordan den blir i år! Det er jo så gøy med blomkarse, for blomstene er spiselige og de er perfekt å pynte salater med!

Noen av solsikkene og stokkrosene jeg har sådd.

Har sådd masse erteblomster for et par måneder siden, også sådde jeg litt mer for en ukes tid siden. Det er så mange forskjellige anbefalinger på når man burde så de, så i år skal jeg virkelig teste ut hva som funker best for meg.

De på bildet under står i vinduskarmen på soverommet. Har til og med fylt opp der. Haha!

Så er vi over på kontoret mitt. På bildet under kan dere se en av stiklingene jeg har tatt av fuschia plantene. Så spent på hvordan den kommer til å utvikle seg. Pottet den om for litt siden og da hadde den fått masse røtter!

Paprika, jordbær, stokkroser, solsikker, erteblomster og fuchsia.

Noen nye stiklinger jeg tok i dag!

Til og med walk in closet mitt er fullt av planter.. Her er det jordbær, salat, sinnia, grønnkål og blomkarse.

Dahlia’ene mine setter jeg i ut i skyggen på dagtid også inn om natten og når det er dårlig vær. Leste flere steder at det var smart å ha de utendørs i skyggen om dagen, så da prøver jeg ut det. Fikk også tips av en leser om å knipe de for kraftigere vekst, så i dag ble det gjort på de! Elsker når jeg får tips av dere!

Så ja, som dere kan se har det blitt mildt sagt litt planter i år. Har faktisk ikke telt over hvor mange planter det er. Vet ikke om jeg tørr engang. Haha! Men det er flere hundre. Okey. Måtte bare telle over.. 600 planter det.. Haha. Det blir litt av en jobb å plante ut!

Men jeg gleder meg så utrolig mye til jeg kan plante alt ut, og når det blomstrer og jeg kan høste mat av det. Selv om mye av morro’a er å pusle med det når det er snø ute og man desperat lengter etter sommer og sol!

8 kommentarer
    1. Så fint! Jeg har virkelig ikke tålmodighet til å vente på at de gror!! Hvordan ble du interessert i hage og planter?

    2. Jeg blir så imponert over deg som er så flink med planter og blomster. Er så gøy at du deler det. Synest det sier så mye om deg som person, en vakker sjel er du. Hjemmet ditt og hagen er så nydelig. Og du er et nydelig menneske som det er så gøy å følge. Ha en flott dag😍

    3. Du var veldig pen på bildene😍😍det så ut som at du smilte og mente det hvis du skjønner hva jeg mener🥰litt vanskelig å forklare men du var veldig fin der i hvertfall😉

    4. Hei.
      Når du planter Paprika frø. Tar du et frø i en potte eller flere ?
      brukte den lang tid før den ble så stor ?

    5. Haha såå sykt! Jeg jobber på Hageland og blir helt kake av å tenke på all den jobben😅 Skal du ha det i krukker eller pallekarmer ute?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg