5 Ting som gjør deg gammel!

Røyk – At røyk er skadelig er det ingen tvil om. Røyk kan blant annet gi deg lungekreft, så det i seg selv er mer enn god nok grunn til å stumpe røyken. Men røyk gjør også at man fort kan bli litt grå og gusten i hudfargen, i tillegg gjør den at tennene blir misfarget og at tannkjøttet kan trekke seg tilbake. Røyking er med på å fremskynde aldringsprosessen, så her er enda en grunn til å stumpe den!

Sukker – I følge hudleger vil huden eldres fortere hvis man spiser mye sukker. Sukkeret gjør at nedbrytingsprosessen av bindevet øker, og dermed blir det tynnere. Sukker kan være skadelig for kroppen av mange grunner, så her er det viktig å holde det til moderate mengder.

Lite trening – Det er veldig viktig å trene styrke, da muskelmassen reduseres med årene, og som gjør at hvileforbrenningen går nedover. Derfor kommer jeg til å trene mye tung styrketrening så jeg både slipper å gå opp i vekt og få de ekstra kiloene som “alle” får når de blir eldre.

Sol – Er det noe som gir deg rynker, så er det sol! Sol er en versting for huden og det er veldig viktig å alltid bruke “UVA” og “UVA” beskyttelse i tillegg til solfaktor. Aller viktigst er det å ikke bli brent eller blir overeksponert for solen. Litt sol på kroppen er bra med tanke på D-vitaminer. Men med mindre man vil ende opp med masse rynker som eldre, bør man ikke grille seg på solariumet 3 ganger i uka. Haha!

Vann – Vann er viktig for god fuktighetsbalanse i kroppen. Mangel på vann kan gjøre at man ser eldre ut der og da, og over tid. Så pass på at du får i deg nok vann!

 

2 kommentarer
    1. Våger å påstå at solen er verre enn røyken når det gjelder huden. Jeg røykte i årevis, men soler meg ikke, fordi jeg ikke orker ligge stille lenge nok i sola. Jeg har lite rynker selv om jeg er langt opp i årene. Blek som Nemi, ja, men who cares? Ei jeg kjenner, har aldri røykt, men bor i solen fra tidlig vår til utpå høsten .Hun har hud som en asfaltarbeider og enormt med rynker. Men hun er jo stort sett alltid fin og brun da. Så har vi henne som både røykte og solte seg mye, der var det også veldig mye rynker, men hun er død av lungekreft for ikke lenge siden.

      Pass på, jenter! Valgene er deres. Det er ingen krise å bli gammel. Det er verre å ikke bli det, vil jeg si. Men man behøver ikke gjøre ting verre enn nødvendig, eller?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg