5 ting jenter kan gjøre (som ikke gutter kan)

❤️ Jenter kan bruke kjærestens klær på jobben. Vi jenter kan slenge på oss kjærestens t-skjorte, sko eller tilogmed bukse uten at det skaper noen rare situasjoner, men gutter kan ikke akkurat gjøre det samme. Syns jeg ser Per Fredrik prøve å ta på seg et par av mine sko. Om han så hadde valgt mine mest casuale sko så er det fortsatt umulig for en mann med størrelse 45 i sko å få på seg sneakers i størrelse 37!

❤️ Jenter kan kalle hverandre pene. Vi jenter gir hverandre komplimenter på utseendet hele tiden, men jeg tror jeg hadde ramla av stolen om jeg overhørte at kjæresten sa noe som «I dag var du utrolig vakker Marius». Haha!

 

❤️ Jenter har mange ulike og effektive prevensjons-muligheter. Det er et hav av prevensjonsmidler jenter kan bruke for å unngå å bli gravid. Fra plaster til piller til sprøyter, ringer eller spiraler. Valgene er mange. Gutter? De har kondomer. Og.. That´s it. Det eneste andre alternativet de har er å sterilisere seg helt, men det er et kirurgisk inngrep så det kan man vel ikke helt regne som vanlig prevensjon. (PS: Husk at det kun er kondomer som kan beskytte mot kjønnssykdommer!).

 

❤️ Jenter kan slenge dritt om menn. Hvis en jente sier «alle gutter er drittsekker» så er det nok ingen som tar seg nær av det utsagnet. Om en gutt sier «alle jenter er bitches» derimot blir han kategorisert som sexist, og det får konsekvenser. Her må det allikevel understrekes at ingen av disse utsagnene burde vært akseptert, og det er selvfølgelig ikke noe man burde si om hverken gutter eller jenter.

 

❤️ Jenter kan ta abort. Hvorvidt man skal ta en abort eller ikke, er et helt annet (etisk) tema som jeg ikke skal ta opp her, men når en gutt og en jente finner ut at de skal bli foreldre, er det kun jenta som kan velge å abortere barnet. Gutten kan (naturligvis) ikke gjøre det

9 kommentarer
    1. Not only can girls say more nice things to each other, but also two (hetero, haha) girls can be much more “close” physically without anyone thinking they are “gay”. Girls hug each other (ok, guys do too), kiss on cheek, hold hands, be like “feel my leg/arm, it’s so soft ’cause of the new lotion I use” etc. I can’t see guys feeling each others faces and going “this is how fine shave my new razor gives, feel it”! Haha! 😀

    2. Dette har ikke akkurat noe med innlegget å gjøre, men jeg lurer på når videon der du pyntet til julen kommer? Elsker å se youtube videoene dine 😊

    3. kan du vær så snill å svare på dette her? Kan sende deg pm om du ikke vil svare offentlig. Men vet du noe om at det blir vanskeligere eller at man ikke kan bli gravid om en har gått på melanotan? Vet at du har prøvd det før, så jeg lurer på om du vet noe om det eller har merket noe? Jeg har gått på melanotan 2 før og skal snart begynne igjen, men er redd for at langtidsbivirkningene kan være at en ikke kan bli gravid, veldig vanskelig å finne konkret svar på nettet når jeg søker etter det, vær så snill å svar

    4. – Menn som er sikre på seg selv har ingen problemer med å si at en annen mann ser bra ut/har bra stil osv – men ja, veldig sjelden de faktisk sier det til hverandre så vi damer er nok flinkere der. 😊

      -Når det kommer til prevensjonsmidler så synes jeg det er veldig gammeldags i år 2020 at det fremdeles ikke finnes ordentlige alternativer for at ikke mannen også kan ta en pille e.l som hindrer graviditet. For det første er det like mye mannens oppgave å forhindre dette som kvinnens, og for det andre er det svært mange kvinner som ikke tåler å bruke prevensjon pga hormonene. Trist at kvinner må proppes full av hormoner da kvinner allerede har mer hormonsvingninger enn hva menn har og er mer hormonpåvirkelige enn menn. Jeg er på ingen måte feminist, bare synes det er veldig merkelig at det alltid er damene som må kaste i seg det ene og andre hormonet mens mennene kan slippe unna eller slenge på en kondom som ikke heller er 100% sikkert. Jeg har en kvinnesykdom som gjør at jeg har måttet ta p-sprøyte, p-piller og spiral siden jeg var 15 for å forhindre menstruasjon. Hadde det ikke vært for at jeg er avhengig av å ha spiralen for å leve forholdsvis normalt hadde jeg aldri villet ha spiralen med disse syntetiske hormonene og alle bivirkningene det gir. Legemiddelindustrien er mannsdominert, damer med endometriose eller som skal utføre IVF må ta hormonkurer som egentlig er basert på menn med prostatakreft (hevy drugs) – altså er kvinnen underrepresentert i forskning på medisiner som kan hjelpe kvinner med kvinnesykdommer. Man lærer mye om dette når man lever med en kronisk kvinnesykdom og hvordan alle disse hormonene påvirker kroppen på en negativ måte. Man har mange kvinner som blir suicidale av hormonprevensjoner bl.a.

      – Flott at du fokuserer på en sunnere 2020, sunn mat og aktivitet gjør underverker for psyken👍

      1. Holy shit, det du sa om kvinner og prevensjonsmidler. du har så rett! Mye av det jeg ikke var obs på selv engang. Er helt vilt at vi kvinnene må ta ansvaret og støyten med hormoner. Det burde jo virkelig kommet noe innen nå som gjør at vi ikke må fucke opp våre egne hoder for å ikke bli gravide av sex!

    5. Her syns jeg du gjorde en utmerket jobb med å påpeke 4 store samfunnsproblemer som viser at det også for menn er viktig å kjempe for likestilling. Bra jobba. Feminisme er mer enn bare kvinners rettigheter.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg